Mest læste
FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
We Live in Time-anmeldelse – Årets bedste kærlighedsdrama
Thomas Vinterberg erstattet
Ny Star Wars-trilogi på vej
Anders Thomas Jensens ‘Den sidste viking’ samler Danmarks største skuespillere
Slår Vaiana 2 alle rekorder?
Olympisk Ridley Scott-comeback: “Gladiator 2 er et MESTERVÆRK”
Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Death Stranding er landet på Xbox Series
Den stærkt kontroversielle The Apprentice får amerikansk premiere den 11. oktober, lige i tide til præsidentvalget. Alligevel er Ali Abbasi ikke bange for den måske kommende præsident
Selv med to store stjerner tilknyttet har den uafhængige film The Apprentice, af den dansk-iranske instruktør Ali Abbasi, haft en noget pinefuld vej til biograferne. Efter filmens festivalpremiere udstedte Trump-lejren et såkaldt ophørsbrev – ikke overraskende i betragtning af den tidligere præsidents retssager og filmens materiale.
The Apprentice skildrer blandt andet, hvordan Trump voldtager sin første kone, Ivana (Maria Bakalova) – en fiktiv beretning om et påstået angreb i 1989 – og får fedtsugning. Dan Snyder, en pro-Trump-milliardær, der er involveret i Kinematics, det firma, der skaffede egenkapital til filmen mod indenlandske rettigheder, forsøgte angiveligt at blokere dens udgivelse. Muligvis skræmt af de juridiske trusler gik forskellige filmstudier og streamingskanaler forbi. I 11. time kom Briarcliff Entertainment ind med en amerikansk distributionsplan og prisuddeling, selvom filmskaberne stadig bad om 100.000 dollars i en Kickstarter-kampagne (kaldet “Release the Apprentice”).
De kolde afsløringer
Filmen skildrer Trumps iskolde, skuffende forhold til sin far (Martin Donovan); hans mere kærlige forhold til sin alkoholiserede storebror Fred (Charlie Carrick), som døde i 1981; hans klodsede frieri med Ivana; og hans blinde øje til Cohns homoseksualitet og klodsede forsøg på respektabilitet. Og måske mest fordømmende af alt, hans snyd, løsninger og direkte løgne – til boligbestyrelsen, til pressen – der virkede, fordi de var i overensstemmelse med andres egeninteresse, og de måder, hvorpå New Yorks eliter gav legitimitet til en blowhard. (En New York Times-profil, der sammenligner Trump med Robert Redford, læst højt af hans mor Mary, er hentet direkte fra en rigtig artikel, der hjælper med at opbygge Trumps ry som en legitim forretningsmand i New York.)
Interview fra Trump International Hotel & Tower
Ali Abbasi, instruktøren af filmen, har ironisk forud for filmens amerikanske premiere tjekket sig selv ind på Trump International Hotel & Tower til filmens premiere i New York City. Han siger her selvsikkert til Variety:
“Jeg føler, at dette er Trump International, og jeg er international, og jeg lavede en Trump-film. Så jeg synes, det her er et ægteskab skabt i himlen,” siger den iransk-danske filmskaber med et grin mandag eftermiddag under et Zoom-videoopkald fra sit hotelværelse. “Jeg var også nysgerrig. Jeg ville gerne opleve Trumps luksus, men det er det ikke. Det er ikke så luksuriøst, som man skulle tro.” Han peger på en almindelig hvid gulvlampe. “Det er ikke rigtig en Trump-lampe,” siger han. “Det er meget grundlæggende. Gulvet er ikke super rent. Stikkontakterne er lidt beskidte. Dette er ikke særlig imponerende for en executive-suite. Af min uddannelse er jeg arkitekt, og det er ikke den slags ting, man forventer af Trump.”
Byder gerne Trump velkommen med at smide en kage i ansigtet på ham
Abbasi har fastholdt, at han ville tage chancen for at vise filmen for Trump samt tale med ham om projektet. “Jeg føler, at hvis jeg var i et slagsmål med Sid Vicious, ville jeg ikke have lyst til at gå og tale med hans advokater,” siger Abbasi. “Jeg ville gerne gå hen og smide en kage i ansigtet på ham, fordi det er punkrock. Jeg vil gerne besvare punkrock med punkrock. Jeg vil ikke gå den kedelige vej.”
Mens Trump-kampagnens talsmand Steven Cheung har fordømt filmen i en erklæring, har den tidligere præsident, i det mindste baseret på rapporter, ikke fremsat nogen nye juridiske trusler mod filmen, og han har heller ikke udsendt overskriftsskabende udtalelser om den på Truth Social eller ved sine møder.
“Jeg tvivler på, at de har nosserne [til at komme efter filmen],” siger Abbasi til The Hollywood Reporter. “Det tror jeg ikke, for de ved, at vi har ret. De ved, at der ikke er noget at blive sagsøgt for. De ved, at tingene er nøjagtige og dobbelt og tredobbelt, firedobbelt kontrolleret journalistisk og juridisk. Der er ikke noget der, ved du.”
Ikke bange for Trump
Alligevel er han trodsig over for fremtidige trusler: “Jeg mener, kom med det. Det er, hvad jeg fortæller dem. Min beregning var, at amerikanerne simpelthen ikke havde nosserne til at lave denne film selv.” – griner Abbasi videre til THR.
“Jeg synes, filmen er en tur. Jeg synes, filmen er en oplevelse. Jeg synes faktisk, filmen er ret underholdende. Jeg elsker soundtracket. Der er fantastiske præstationer. Så ikke alt handler om Donald Trump for eller imod,” siger han. “Filmen udkommer før valget, fordi dette er den største begivenhed. Og jeg ville være skør, hvis jeg sagde: ‘Åh, jeg har muligheden for at gøre det og ikke gøre det’, for det handler meget om den karakter, der stiller op til præsidentvalget. Og jeg vil ikke fortælle dig, hvordan du skal stemme. Men hvis du undrer dig over, hvilken slags karakter han er, hvis du undrer dig over, hvordan han er kommet dertil, hvor han er, har vi nogle svar til dig.”
The Apprentice får dansk biografpremiere den 17. oktober, som Arkaden selvfølgelig anmelder.
Om skribenten:
Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder
Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.