Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Skønt vi fra Arkaden har stort fokus på at snakke med danske spiludviklere, hænder det at de mere internationale rækker ud til os for at fortælle lidt om dem selv eller deres spil
Under Gamescom sidste år, fik jeg mulighed for at snakke med mange spiludviklere, både de aspirerende og de veletablerede på markedet. En af de først nævnte var det lille svenske team fra Far Sea’s Studio, der fremviste en alpha-version af deres kommende spil: Squirreled Away.
Denne gang er vi blevet kontaktet omkring en lille Q&A, for at fortælle lidt af deres historie, få baggrunden for spillet og informere om teamets ambitioner. De kommer nemlig til at være til stede under dette års Copenhagen Gaming Week, hvor Arkaden også kommer til at møde talstærkt op under det store event “Spilprisen 2025”– der hylder den danske spilindustri.

Q: Kan I (i store træk) forklare ideen bag Squirreled away?
A: Vi ville lave noget inden for overlevelses-spilgenren, men uden den stress og jag, der normalt findes i disse spil. Dette førte til et fokus på udforskning og “trivsel” frem for overlevelse. At se egern løbe rundt og springe fra gren til gren på vores daglige gåture, inspirerede til et “hvad nu hvis?” øjeblik, som faldt smukt i tråd med disse ideer. Bevægelsesfriheden, de flydende bevægelser, særheden og den iboende hygge i ideen om at være et egern i eget træhus, er alt sammen med til inspirationen til spillet. Vi ønskede at give et afslappet, hyggeligt og smukt miljø, hvor spillere bare kan glemme deres stress for en stund.
Q: Hvad var ambitionen for holdet, da spillet stadig var i sin startfase?
A: Per-Arne Lundberg (administrerende direktør for Amplifier Game Invest, som udgiver spillet) kom til vores skole på det tidspunkt, hvor vi søgte praktikpladser og præsenterede et nyt projekt, som Amplifier lancerede. De ledte efter et lille team, der ville skabe et studie, og lave et spil til deres praktik. Hvis alt gik godt efter praktikperioden, ville Amplifier oprette studiet, hyre praktikanterne til at køre det og bringe spillet til udgivelse. Altsammen med støtte fra Amplifiers pulje af senior spiludviklere, forretningsfolk og instruktører.
Vi slog til, brainstormede i en uge, fremviste vores spil og fik grønt lys! Da vi var færdiguddannede, var vores primære ambition at se spillet blive udgivet, og lære så meget som vi overhovedet kunne undervejs. Spillet udkommer meget snart, og vi har lært MEGET!
Q: : Hvad har været de største vanskeligheder med at lave et spil som Squirreled Away?
A: Vi valgte at lave et sandkasse-spil uden kamp, hvor vi havde et firbenet dyr som vores hovedperson. Vi besluttede at have multiplayer med, for at kunne dele oplevelsen med andre. Vi valgte et egern, som naturligvis skal kunne klatre på næsten alt og gå absolut overalt. Vi har haft fokus på at lade spilleren bygge frit i stedet for at bruge fastlagte konstruktioner. Hvis vi havde gået efter et nemt og gnidningsfrit første indtog på spilmarkedet, må man sige, vi har truffet nogle virkelig dårlige valg.
At gøre spillet til en åben verden betyder, at vi aldrig kan vide, hvor spilleren vil være på et givet tidspunkt, eller hvad de vil gøre. Dette gør bane- og verdensdesign meget vanskeligt. Ikke at have noget kampsystem betød, at vi skulle give spilleren noget andet at have det sjovt med, samtidig med at vi gav en følelse af præstation og progression. At have hovedpersonen til at være en firbenet gør animationsprocessen mindst dobbelt så vanskelig, som hvis de havde været en tobenet. Og så er der halen, som har brug for animation og høj detaljegrad.
At være i stand til at klatre og gå hvor som helst, for at få det til at føles glat og sjovt, er virkelig svært at kode. Det gør heller ikke banedesignerens job nemmere! Vi besluttede at lave vores eget byggesystem fra bunden, så det var en kæmpe opgave for vores programmører. Oven i alt dette skal alle disse ting også fungere godt i multiplayer, hvilket som de fleste nok ved, ikke er nogen let bedrift.
Vi traf en masse tidlige valg, som har gjort denne proces meget sværere, end den kunne have været. Vi føler dog, at de har gjort spillet unikt og sjovt. Vi håber, at folk vil nyde at spille det lige så meget, som vi har nydt at lave det!

Q: Hvor i udviklingsprocessen er spillet lige nu, og hvad håber I at opnå i den nærmeste fremtid?
A: Vi er meget tæt på udgivelsen. Der er lige nu en demo ude på Steam, hvor alle kan prøve lidt egernsjov.
Vi “afslutter” spillet i øjeblikket med arbejde på at gøre de sidste 10% færdige, hvilket kan tage lang tid. Der skal poleres en del, da der er en hel bunke fejl der skal rettes endnu. Vi håber på at få masser af feedback fra spillere af demoen, og bruge det til at hjælpe os med den fulde udgivelse!
Q: Hvordan har det været for et lille udviklingsteam at arbejde sammen om det fælles formål at skabe underholdning for andre mennesker?
A: Da det ikke kun er et lille team, men også uerfarent, har det været en meget udfordrende rejse. Vi ville ikke have været i stand til at opnå noget af dette uden den enestående støtte fra Amplifier. Især vores producenter Dante, John og Jojje har været afgørende for processen med deres mange års erfaring og enorme viden.
Dette eventyr har været ekstraordinært lærerigt og meget, meget ydmygende. Også sjovt! Det er stadig forbløffende for os, at vi rent faktisk kan gøre dette, og er nu ved at udgive vores første spil! Vi er super spændte, og kan ikke vente på, at I får mulighed for at prøve det!
Vi ønsker Far Sea Studios alt slags held og lykke med deres udgivelse, og håber I vil give dem et besøg under Copenhagen Gaming Week. Husk, der stadig er mulighed for at møde andre aspirerende spiludviklere under aften-eventet “Spilprisen 2025”, hvor mange fra Arkaden også vil troppe op. I kan bestille billet her

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

