Mest læste
Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
Den danske rollebesætning til En Minecraft Film er klar – og Arkaden er med
Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Skaberen bag "Crow Country" var villig til at besvare et par spørgsmål.
Horrorspil er mangt og mange nu om dage, så det kan derfor være svært at overskue perlerne fra lortene (undskyld sprogbruget), og mange små titler har det med at gå under folks radar. En titel som vi fra arkaden var ret begejstret for, var den lille indieperle Crow Country, der, skønt dens lille størrelse og lave produktionsværdi, virkelig fangede essensen af gys, som den var i gamle dage, altså dengang horror var mere end tarvelige jumpscares.
Derfor sprang vi ved muligheden for at sende nogle spørgsmål til udvikleren, Adam Vian fra SFB Games, på baggrund af spillets udgivelse på Nintendo Switch og overordnede varme modtagelse fra kritikkere. Her er de svar vi fik oversat til dansk.

Hvad var din motivation for at gå ind i spilindustrien?
– Vi har bestemt aldrig haft et øjeblik, hvor vi besluttede at ‘gå ind i branchen’ – Vi begyndte at lave spil som en hobby, og det udviklede sig meget naturligt over en lang periode. Vi startede ud med at lave Flash-spil til browsere i begyndelsen af 2000’erne – til Newgrounds og Armor Games, hovedsageligt. Derefter lavede vi et spil til iOS, så til Steam og til sidst til konsoller. Det tog dog lang tid at komme til dette punkt.
Selv nu ville jeg betragte mig selv som noget adskilt fra ‘spilindustrien’, som den er. Vi er ikke ejet af nogen, vi forsøger ikke at tjene penge for nogen, vi laver bare, hvad vi brænder for og håber at tjene nok, til at vi kan lave den næste ting.
Hvad er dit tidligste minde af spilrelevans?
– Vi (søskendepar på to) voksede op som kæmpe Sonic-fans. Vi både spillede og genspillede alle Mega Drive Sonic-spillene. Vi havde også en ZX Spectrum, som er lidt mere specifik for den britiske computerspilsscene. Jeg husker at have spillet en masse Dizzy the Egg på spektrum, selvom det var meget svært. Min interesse for videospil eksploderede virkelig med fremkomsten af PlayStation 1 – jeg var bare den rette alder til det, og den dag i dag er det min yndlingskonsol nogensinde, med PlayStation 2 på en tæt andenplads.
Hvordan blev en idé som Crow Country til virkelighed – Hvor lang var dens udviklingstid?
– Det tog omkring tre år, selvom det ikke var på fuld tid – Crow Country startede ud som et side projekt, jeg puslede med bare for sjov. Jeg byggede spillet i Unity ved hjælp af Playmaker (visuel scripting programmering) og Probuilder (3D-modellering) plugins. Med tiden voksede det ved et tilfælde til et spil i fuld størrelse, og vi begyndte at tage det seriøst. Da jeg delte skærmbilleder på Twitter, blev folk meget begejstrede – og det var bare af stilbilleder! Det var der, vi vidste, at vi havde noget helt særligt.
Hvordan modtagelsen af Crow Country været – Er I tilfredse med resultatet?
– Vi er meget tilfredse, da modtagelsen har været fantastisk. Især i et år der er tæt pakket med så mange store udgivelser. Jeg føler mig meget heldig at have et spil, der overhovedet blev bemærket. Alt fanart i de første par uger var det, der virkelig cementerede det for mig. Folk kan virkelig godt lide at tegne Mara (hovedkarakter i spillet)!! Der har også været cosplays, speedruns, streams, utallige let’s plays og endda nogle video-essays – jeg kunne ikke have håbet på mere. Forhåbentlig vil Switch-udgivelsen bringe spillet til et endnu større publikum.
Hvad er du mest stolt over ved spillet (idé, modtagelse, det endelige produkt)?
Jeg er mest stolt (og lettet) over, at vi fik spillet færdiggjort og udgivet. Det er altid den sværeste del – når man laver et videospil. Der kan man sige at de sidste 10%, er de sidste 90%, og Crow Country var ingen undtagelse. Selv efter udgivelsen var der mere arbejde at gøre – tilføjelse af Hard Mode, fejlrettelser, flere sprog, Switch-porten og så videre.
En af de bedste ting ved Crow Country er den smule, jeg ikke kan være ‘stolt’ af, da det er det ene kreative element jeg ikke selv har lavet – er musikken! Ockeroids soundtrack bringer virkelig Crow Country til live. Det ville ikke være nær så overbevisende uden det.
Hvad er dine planer for fremtiden når det kommer til videospilsproduktion?
Udover at færdiggøre Switch og PS4-porten, arbejder vi officielt på et “mystic/detective adventuregame” kaldet The Mermaid Mask, som er en opfølgning på 2019’s Tangle Tower. Hvis du ikke har spillet dem, så er de lidt som en kombination af Ace Attorney og Professor Layton. Vi vil også gerne lave flere gyserspil, nu hvor vi ved, hvad vi laver – Der har jeg allerede travlt med at lave den næste prototype. Det bliver ikke Crow Country 2, det bliver noget helt nyt!
Vi siger mange tak til Adam og SFB Games, for at de tog sig tid til at svare på vores spørgsmål, og ønsker dem alt godt fremover. Hvis du endnu ikke har spillet Crow Country, så er der intet bedre tidspunkt at gøre det end nu op til Halloween og dets udgivelse på Switch. Vi slutter af med den seneste video fra selskabet, som fejring af den udvidede udgivelse.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- The Talos Principle: Reawakened-anmeldelse – Når væren bliver æstetisk
- Dune: Awakening udskudt til juni
- Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
- Da spillet blev til film: Until Dawn og vejen mod lærredet
- Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
- Promise Mascot Agency-anmeldelse – Yakuza-serien har ikke levet forgæves
- Square Enix bringer Kingdom Hearts All-In-One Package til europæiske butikker
- Ny episode af Betacritic Podcast – The Last of Us sæson 1
- Se The Silver Surfer I Den Nye Fantastic Four Trailer!
- Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
- The First Berserker: Khazan-anmeldelse – Nådesløs hævn i en brutal verden
- Corsair Void Wireless V2-anmeldelse – God lyd og komfort i en let indpakning
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Vi har prøvet Nintendo Switch 2!
- 28 Years Later har fået ny trailer – og den ser brutal ud
- Ubisoft forsøger sig endnu en gang med live-service-spil
- Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
- Så Songbird ER med i Thunderbolts*, eller?
- Jurassic Park-legende slutter sig til MonsterVerse
- Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
- Insider: Fallout 3 Remaster kommer ikke lige foreløbig
- Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
- Phil Spencer: Jeg tror på Nintendo
- Switch 2 kan snart forudbestilles i Canada
- Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
- Lost Records: Bloom & Rage – Tape 2 ‘Rage’-anmeldelse – Mere spænding, men i sidste ende stadig skuffende
- The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
- Drop-anmeldelse – Hvis du forventer spænding, så bare…Drop it
- Drug Dealer Simulator Xbox-anmeldelse – Et spil så dårligt, det næsten er kriminelt
- Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
- Udgivelsesdatoen for Survive The Fall er nu officielt bekræftet
- Hollywood sejler, og Trump er ligeglad
- Bungie viser snart Destiny 2: The Edge of Fate
- Star Wars: Zero Company bliver snart vist frem
- Screenshots fra Oblivion Remake leaked!
- Switch 2 kan blive markant dyrere i USA – her er årsagen
- Fears to Fathom: Ironbark Lookout-anmeldelse – Et af de vildeste jumpscares nogensinde
- Fra 80’ernes jungle til animationens slagmark. Predator lever videre
- Toys for Bob teaser genrejsning for platform-klassiker
- Indiana Jones er bedre på PlayStation end på Xbox!
- Nu kan du endelig reparere dit udstyr i Zelda – men kun hvis du bruger mobilappen!
- Indiana Jones and The Great Circle PS5-anmeldelse – Et Indy-mesterværk – nu forbedret til PS5 Pro
- Voldtægtsspil fjernet fra Steam
- WWE 2K25-anmeldelse – En sveddryppende franchise i udvikling
- Skydance’s Behemoth-anmeldelse – kolossale ambitioner i VR
- Han lever for Hearthstone: Interview før det afgørende DM
- Arkaden Podcast Anmelder – Atomfall
- Bungies Marathon får endelig release dato og deepdive!
- Yaber er landet i Danmark – og har taget hjemmebiografen med
- Betacritic kommer nu hver uge!
- Nintendo Switch 2-preview – 4 timer med den nye konsol
- Rambo-instruktør død
- Triple-I Initiative giver indies scenen – 10 spil du bør holde øje med
- Udgivelsesdatoen for Mafia: The Old Country muligvis leaket
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Hele Vejen og The Amateur
- 2025-programmet for filmfestivalen i Cannes er landet!
- PowerA Enhanced Wireless Controller-anmeldelse – Æstetik på bekostning af funktionalitet
- Astro Bot blev den store vinder ved BAFTA Game Awards 2025
- Danske Fair Games shadow dropper stor opdatering til Necesse
- Nyt spilstudie bliver grundlagt, med Bloodborne producer i hovedsædet
- Steelseries QcK Performance-anmeldelse – Musemåtter løftet til nye højder!
- 33 Immortals-anmeldelse – Kaotisk samarbejde i en smuk skal, men med sløv kerne
- Mars Express-anmeldelse – Den bedste animationsfilm, du ikke havde hørt om
- Det Andet Offer-anmeldelse – Et velfungerende hospitalsdrama om skyld, tilgivelse og at kontrollere det ukontrollerbare
- Robert Pattinson klar til skurkerollen i ‘Dune: Messiah’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Nintendo udfordrer PlayStation!
- Bungies extraction Shooter, Marathon, får snart gameplay-trailer
- Diablo IV-udvidelse annonceret
- Arkaden til pressekonference på ‘The Amateur’
- The Amateur-anmeldelse – Mr. Robot kaster sig ud som spion, men falder i alle fælderne
- Se traileren til ‘Ternet Ninja 3’
- All in Abyss: Judge the Fake-anmeldelse – Poker når det er ulækkert!
- Hardcore mode lander i næste uge til Kingdom Come: Deliverance 2
- The Last of Us Sæson 2-anmeldelse – Neil Druckmann misforstår sit eget spil
- Sådan blev danske Winter Burrow en del af Xbox-familien – Interview med Benjamin Salqvist og Guy Richards
- Xbox sætter spot på 5 fantastiske spil – og Danmark var med helt i front
- The Duskbloods bliver noget specielt!
- Spilled!-anmeldelse – Naturligvis ikke spild af tid
- I Have No Mouth and I Must Scream-anmeldelse – Point. Click. Suffer – Når et spil føles som psykologisk krigsførelse
- Pris på Zelda opgraderingspakkerne bekræftet
- Et kig på Minecraft produkter fra Paladone
- Arkaden Podcast Special – Vores reaktioner på Nintendo Switch 2 Direct
- Triple-i Initiative vender tilbage – 30+ spil vil blive vist frem
- Platform 8-anmeldelse – Mere gys i offentlig transport
- Steelseries Apex Pro Mini-anmeldelsen – Kompakt og helt fantastisk!
- BAFTA kårer de mest indflydelsesrige spil nogensinde
- David Fincher overtager skrottet Tarantino-manuskript
- Tron: Ares-trailer klar
- FromSoftware: Vi dropper ikke singleplayer-spil
- Steelseries Aerox 3-anmeldelse – Glimrende letvægtsmus!
- Sony legende skyder med skarpt mod Nintendo
- John Carpenter modtager forsinket hæder
- Fountain of Youth-trailer: Guy Ritchies nye eventyrfilm giver seriøs Indiana Jones-stemning
- Whiskey on the Rocks-serie – Den kolde krig tilsat svensk satire
- Marathon bliver angiveligt afsløret i næste uge
- Blizzard ramt af DDoS-angreb
- Nintendo Switch 2 kan nu forudbestilles!
- Atelier Yumia: The Alchemist of Memories & the Envisioned Land-anmeldelse – Overkogt sammenkog
- Kommende Michael Jackson-biopic, udsat for stor og spændende udvikling
- Se knap 5 minutter af den kommende Superman NU!
- Shenmue-anmeldelse – SKÆBNETRÆET BLOMSTRER ENDELIGT
Mest læste
Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
Den danske rollebesætning til En Minecraft Film er klar – og Arkaden er med
Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil

