Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Kan udviklerne bag "Curse of The Dead Gods" levere et solidt roguelike med eventyrfigurer?
Roguelike-genren har virkelig gjort sit indtog på spilmediet, særligt båret på ryggen af titler såsom Rogue Legacy (2013), Dead Cells (2017) og, selvfølgelig, Hades (2020). Det er en genre, hvis udfordrende gameplay, konstant ændrende baner og belønnende systemer, bliver ved med at lokke spillere til at sige “bare et spil til”- For derefter at bruge timevis foran skærmen.
Men netop fordi det er så populær en genre, er der også mange spil til at fylde i ens program, og de er af meget svingende kvalitet. I 2021 kom en lille titel ved navn Curse of The Dead Gods, der modtog sparsom hæder for dets variation i våbensystemer og benhårde banedesign. Jeg var selv ganske godt underholdt tilbage til mit eget forsøg med spillet, men synes samtidig det manglede på den narrative side.
Nu prøver Passtech games igen med titlen Ravenswatch, der har været i Early access siden 2023, som ser ud til at have en stærkere narrativ tråd gennem sit karaktergalleri. Er det nok til gøre sit indtog på en enormt fyldt genre?
Et land af fabler og eventyrs-karakterer
Historien i Ravenswatch kan opsummeres på få paragrafer: Landet “Reverie” er blevet befængt af frygtelige monstre som hærger og forvrænger landskabet. Du spiller en af ni, starter med at være fire, helte som alle er påvirkede af den dystre forbandelse, og skal bekæmpe de grusomme monstres tag på det før så fredfyldte land.
Spillets narrative greb skal ikke findes i det overordnede plot, men i de ufærdiggjorte sider, som indikere de spilbare karakterers baggrund. Alle er på en eller anden vis blevet påvirket af de førende monstre (såkaldte “Nightmares”), og har hver deres motivation for at bekæmpe disse mørke kræfter.
De såkaldte “helte” består af kendte figurer fra vores verdens eventyr og fabler, såsom Den lille Rødhætte, Beowolf og Aladdin. Men de er alle blevet forvrænget, og det kommer tydeligt frem gennem deres design, evner og baggrundshistorie. Der kan her nævnes pigen på spillets front, Den lille rødhætte, der ikke bare møder den store stygge ulv, hun ER ulven. Denne tendens til det makabre og forvrænget billede på ellers lystige eventyr går igennem alle baggrundshistorier, og motivere spilleren til gentagende spil med en karakter for at få den fulde historie med.
Når mareridt bliver til virkelighed
Spillets mange mekanismer låser sig langsomt op, jo mere du spiller det. Selve banedesignet er fordelt over tre biomer, der kan udforskes for kampe, miniopgaver og ender alle med en bosskamp. Alt hvad der gøres i banerne fører til EXP, der så kan bruges til at lære flere teknikker, samt styrke dem man allerede har til rådighed.
Banerne kører på et nedtællingssystem til den næste store bosskamp, så det gælder om at administrere den på bedst mulige vis. Går jeg efter at styrke min karakter gennem stigning i lvl, eller forsøger jeg at angribe bossen, før den når sin fulde kraft? Det er et af de spørgsmål man står overfor, når man bevæger sig gennem banerne.
Områderne i sig selv er desværre noget kedelige. Skønt de har hvert deres tema, og placeringen af opgaver skifter fra spil til spil, faldt jeg hurtigt ind i en slags “auto-mode”, hvor jeg bare bankede mig gennem flokke af fjender, for at blive stærkere og komme hen til bossen, det var ikke her at spillets stærkeste side skulle vise sig, men tværtimod i variationen af spilbare karakterer.
Eventyrlige, makabre “helte”
Som tidligere beskrevet er der rigeligt at vælge imellem, når det kommer til hvilken karakter man vil spille som. Alle ni fabel/eventyrfigurer har deres egne teknikker, der falder indenfor en lille håndfuld kategorier. Det gav et enormt godt flow i spillets dynamik, og jeg fik afprøvet en masse forskellige kombinationer med teknikker og angreb, som virkelig afgjorde om jeg kom gennem hele spillet på lidt over en time, eller tabte indenfor de første fem – Overdrivelse kan forekomme.
For hvert level man stiger i, kan der vælges en teknik som skal gøres stærkere. Disse valg bliver flere, jo længere du kommer i spillet, da der kan låses op for en masse af dem. Det kan resultere i nogle vildt stærke kombinationer, og er klart her at det sjoveste af spillet ligger: Dets velvilje til at lade spilleren konstruere sin karakters styrker og svagheder – Både før og under kampene.
Ravenswatch kan nemlig være et virkelig udfordrende spil, eller det kan være den reneste magt-fantasi, der bliver til virkelighed. Før man starter et spil, kan det nemlig justeres med enten positive eller negative buffs, der alle påvirker både sværhedsgraden, og hvor stor din belønning bliver i slutspillet. Det er et sjovt element at ligge og rode med, og når man kombinerer det med andre spillere online, kan det i sandhed skabe et underholdende kaos.
Design som en tegneserie
Det er også klart, at Ravenswatch dvæler ved sin inspiration fra det trykte medie. Alt dets grafiske design er som taget fra en tegneserie. Hvad enten det er de spilbare karakters baggrunde, deres udseende eller fjendernes design, skriger det alt sammen af tegnefilm, hvilket skaber en hvis distancering til det mørke univers, som der ellers beskrives.
Det dog ikke for at tage fra spillets seriøse toner, da der stadig er masser af blod fra de slagtede fjender, og verdenen bugner af grotesker gevækster, som de næsten gyser-lignende skabninger har bragt med sig. Man skal heller ikke lade sig narre af det lettere barnlige design, da sværhedsgraden kan være brutal til tider.
Særligt bosskampene havde det med at kamme over til tider. At gå fra følelsen af at være en gud, til pludselig at blive smækket rundt af et vildt stærkt monster, der deler bøllebank ud som var den Brian Nielsen i en lukket arene, var næsten piskesmældsfremkaldende. Men det er vel en del af charmen ved roguelikes – Tag nederlaget med løftet pande, og hop tilbage i ilden stærkere end før.
Konklusion
Ravenswatch er et underholdende roguelike, der giver en følelse af progression for hvert spil man tager, uanset hvor langt man når. Historien bæres udelukkende af karakterernes makabre baggrunde, og bane-samt fjendedesignet kan blive noget kedsommeligt i længden. Men ikke desto mindre kan tilfredsstillelsen ved at udfordre sig selv, og triumfere med et stærkt build være enormt forløsende og når det hele gøres i selskab med andre, er underholdningen så meget større.
Udvikler/Udgiver: Passtech Games / Nacon
Genre: Roguelike
Platform: PlayStation 4&5, Switch, Xbox One & Series X/S, PC
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025