Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Det kroatiske studie Today’s Games kommer med deres bud på et klassisk metroidvania.
I lang tid var metroidvania-genren ny for mig, men inden for de sidste par år har jeg trods alt fået spillet en del. Alligevel føler jeg stadig, at jeg kun er i min spæde begyndelse med genren, som jeg finder utrolig interessant. Det var også netop derfor, jeg gerne ville begive mig ud i ReSetna.
Om det var en god idé, kan du læse mere om her:

En simpel præmis
I sci-fi action-eventyret ReSetna vågner man som den titulære karakter i en post-human verden, hvor APEX AI hersker med jernhånd. Mens det gådefulde Signal spreder kaos, begynder ReSetna at afdække sin egen rolle og hemmelighederne bag det mislykkede Project Ascendance.
Præmissen er sat, og nu er det op til dig at få bugt med denne AI. Spillet starter med, at man ser ReSetna blive konstrueret, hvorefter en kort tutorial introducerer de basale mekanikker. Herfra møder man F.R.E.D., som har brug for assistance. Alt dette foregår i en lille HUB, hvor du kan købe opgraderinger og våben – og derfra begynder metroidvania-eventyret.

Diversitet i banerne
ReSetna er en 2D-platformer i klassisk metroidvania-stil, hvor en vis procentdel af kortet er farvekodet for at indikere de forskellige områder. Det er her, spillet står stærkest. Hvert område har en markant æstetisk identitet, hvilket sikrer, at ingen steder føles ens. Du ved, når du befinder dig i det golde stenområde, og du ved, når du er i mellemlandet, der oser af syre – og så fremdeles.
Jeg kan virkelig godt lide de forskellige bane-designs, og fjenderne er også varierede. Hver fjende føles unik, og de har sjældent det samme angrebsmønster. Dog er der én fjende, som føles fuldstændig unfair at kæmpe mod – en flyvende drone, der konstant skyder laser med nærmest aimbot-præcision. På grund af ReSetnas ustabile bevægelser kan den være frustrerende svær at nedlægge.

Et anderledes opgraderingssystem
De klassiske metroidvania-elementer er naturligvis til stede. Som altid starter man “bare” med at kunne hoppe, og hen ad vejen lærer man de velkendte mekanikker som double jump, dash og warp – sidstnævnte lader dig suse mod en kugle og flyve i en bestemt retning.
Men fordi spillet foregår i en sci-fi-setting, og du spiller som en robot, har du også mulighed for at hacke fjender. Det føles ikke specielt stærkt, men det kan gøre fjenderne sårbare og dermed lettere at nedlægge.
Derudover har du adgang til ét ud af tre våben fra start, men de sidste to kan nemt købes. Hvert våben har sin egen spillestil og egner sig bedre mod bestemte fjender, hvilket gør kampene en smule sjovere – dog ikke helt så meget, men den del kommer vi til senere. Du kan vælge mellem to hurtige dobbeltsværd, et tungt sværd og et spyd.
Det mest spændende element ved opgraderingerne er dog det Tetris-inspirerede system. Undervejs samler man dele op, der minder om Tetris-klodser, som man skal placere strategisk. Hver kategori har sin egen farve, og hvis man får dem til at ligge op ad hinanden, bliver de stærkere. Det var et sjovt lille twist, og jeg kunne tydeligt mærke forskellen, når flere farver blev kombineret.

Desværre alt for ustabilt
Indtil nu har jeg været ret positiv, men desværre stopper det her. Det mest frustrerende ved ReSetna er, at det grundlæggende er et godt spil med masser af potentiale – men det lider af alvorlig ustabilitet på stort set alle fronter.
Combat er særligt problematisk. Våbnene giver variation, men hitboxene er inkonsekvente, fjender kan slå dig omkuld uden mulighed for recovery, og flyvende fjender er næsten umulige at ramme. Controls halter også, med bugs som at min markør, ikke kunne flyttes når jeg var inde på kortet. Der kom en opdatering undervejs, som rettede enkelte fejl, men langt fra nok. De mange små problemer underminerer oplevelsen.
Leveldesignet har også sine svagheder, især i en bestemt bosskamp. Men selve bosskampene er egentlig fine, men hitboxene er upræcise, og afslutningerne føles flade – når bossen dør, fortsætter spillet, som om intet var sket. Den værste del er dog en flugtsekvens, hvor man skal navigere hurtigt gennem en uoverskuelig bane.
De warp-kugler, der skal hjælpe én frem, fungerer ikke optimalt, hvilket gør sekvensen unødigt frustrerende. Jeg brugte over 50 forsøg, og selv efter at have lært banen udenad blev jeg bremset af kluntede mekanikker, ikke min egen fejl.
Jeg forstår, at en sådan sekvens skal være svær, når selve bosskampen, bliver lavet om til en form for flugt sekvens, men her var det simpelthen for absurd.

Et flow der bliver brudt
Og hvis alt det ovenstående ikke var nok, så er der endnu flere irritationsmomenter. Spillet indeholder en masse små genstande, man kan samle op, men halvdelen af dem har ingen beskrivelse – jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg samler op.
De små kasser, der giver valuta, kræver fire slag for at gå i stykker. Det er frustrerende, at man ikke bare kan åbne dem med en knap eller et enkelt slag – det ville gøre flowet meget bedre. Flere gange sad jeg fast på små, ujævne kanter, hvilket er ekstra irriterende, fordi gameplayet ellers føles flydende. Især slide og dash giver en følelse af at være en mægtig robot, indtil disse små fejl ødelægger momentum.
Og så er der slutningen… Efter det sidste slag på den sidste boss gik skærmen bare i sort, hvorefter rulleteksterne dukkede op. Det føltes virkelig fladt – som en prut under vand.

Konklusion
Jeg er en smule irriteret på ReSetna, og det er egentlig ikke, fordi det er et dårligt spil – tværtimod. Det frustrerer mig netop, fordi spillet tydeligt har masser af potentiale. Problemet er, at de mange små fejl gør oplevelsen undervældende og underminerer potentialet på den lange bane.
Det vigtigste er dog, at stort set alt kan fikses med opdateringer, og spillet har allerede modtaget små forbedringer. Men det ændrer ikke på den oplevelse, jeg havde, da jeg spillede det. ReSetna har et spændende opgraderingssystem, tydelige visuelle kontraster mellem områderne og dybdegående combat – når det fungerer.
Derfor vil jeg give en forsigtig anbefaling til metroidvania-fans. Spillet varer omkring 8-10 timer, endnu mere hvis man vil gennemføre alt sideindholdet. Dog vil jeg anbefale at vente nogle måneder – måske et halvt år – til udviklerne har finpudset de mange skarpe kanter, spillet i sin nuværende tilstand lider under.
ReSetna er på nuværende tidspunkt kun tilgængeligt via PC, men kommer på sigt til konsoller.
Udvikler/Udgiver: Today’s Games
Genre: Action adventure, 2D platformer, Metroidvania
Platform: PC

Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

