Ad Banner
Ad Banner

Film og serier

Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen'”

Foto: Nordisk Film/HAVE

Af Kasper Rasmussen
9 februar, 2025

I et eksklusivt videointerview diskuterer Eggers og Von Horn, hvordan de brugte periodedetaljer og praktiske effekter til at få rædselen frem i deres mesterværker

Januar sparkede virkelig døren ind med to kæmpeoplevelser: Robert Eggers’ Nosferatu og Magnus von Horns Pigen med nålen. To horrorfilm, der hver især er mesterlige på deres egen måde, begge sat i en unik tidsperiode og med en visuelt imponerende gotisk stil.

Hvis jeg skal vælge, så ligger Eggers’ Nosferatu lige en tand foran, men der er ingen tvivl om, at begge film kommer til at være blandt mine favoritter, når vi rammer slutningen af 2025. Og det siger ikke så lidt, når jeg allerede nu ser frem til film som The Brutalist, Mickey 17 og Paul Thomas Andersons næste store projekt. De tre titler kan måske give Nosferatu og Pigen med nålen kamp til stregen, men det bliver svært. Især når trailere til både den nye Superman og The Fantastic Four: First Steps har skuffet lidt. Marvel-filmen ligger dog snævert foran DC’s bud, hvis jeg skal vælge.

Foto: Nordisk Film/HAVE

Overraskende “Blockbuster-hit”

Pigen med nålen, med Trine Dyrholm og Vic Carmen Sonne i hovedrollerne, har overraskende gjort det godt i Danmark. I åbningsweekenden solgte den 28.335 billetter, og efter kun to uger har den allerede rundet 100.000 solgte billetter. Det er ret vildt, især når man tænker på, at biograferne generelt har det svært for tiden – og endnu mere, når det gælder arthouse-film.

Til sammenligning var der kun ni danske film i hele 2024, der nåede over 100.000 solgte billetter. Der er håb om, at Pigen med nålen kan nå op på 150.000, og med lidt ekstra opmærksomhed omkring Oscar-uddelingen den 3. marts, kunne den måske endda ramme 200.000. Det ville være kæmpe stort!

I min anmeldelse af Pigen med nålen skrev jeg blandt andet:
“Det er ikke hver dag, man ser en film, hvor hver eneste scene kunne hænge på væggen som et kunstværk. Flere gange tog jeg mig selv i at glemme handlingen, fordi de smukke sort/hvide billeder var så betagende. Det var som at kigge på et kunstværk, der stod i skarp kontrast til den beskidte og brutale virkelighed, filmen skildrer. Du kan nærmest lugte den rå hverdag – stanken af brugte pissepotter, armsved, koks, fabriksarbejde, fattigdom og spontane fødsler på beskidte kartoffelsække.”

Foto: Nordisk Film/HAVE

En dansk pendant til Eggers’ The Lighthouse

Filmens billedside er skabt i det klassiske 4:3-format og føles som en dansk pendant til Eggers’ The Lighthouse eller en tidstypisk Asta Nielsen-film. Inspirationen fra danske mestre som Dreyer, Benjamin Christensen og Henning Carlsen er tydelig, men der er også klare referencer til tysk ekspressionisme og instruktører som Lang, Murnau og Weine – og ikke mindst David Lynchs tidlige sort/hvide værker. Cirkusscenen i filmen minder mig virkelig om noget fra både Lynchs Elefantmanden og Tod Brownings Freaks.

Lydsiden er heller ikke til at overse. Frederikke Hoffmeier har skabt et lydlandskab, der sender tankerne tilbage til Lynchs Eraserhead og Nine Inch Nails’ industrielle lydunivers. Det er råt, metallisk og perfekt til filmens stemning. Hoffmeier imponerede mig allerede med sit arbejde på Kød og blod i 2020, men her overgår hun sig selv.

Eggers’ Nosferatu er endnu et mesterværk fra hans hånd og er allerede en af mine yndlings moderne gysere. Jeg kan slet ikke vente med at se, hvad han finder på næste gang. Han har en evne til at ramme plet hver gang.

Foto: A24/Focus Features

Eggers og von Horn – to mestre mødes

Det er sjovt at tænke på, at Eggers og von Horn er vokset op så langt fra hinanden – Eggers i New Hampshire og von Horn i Göteborg – men deres film føles næsten som om, de er skabt af to brødre, der blev adskilt ved fødslen. Eggers’ nyfortolkning af Bram Stokers Dracula og von Horns historie om en seriemorder i 1920’ernes Danmark deler en fælles æstetik og en følelse af fortiden som et skræmmende sted.

Hollywood Reporter har nu fået sat de to instruktører sammen i et eksklusivt interview, hvor de diskuterer deres tilgang til periodedetaljer og praktiske effekter. Her afslører Eggers indledningsvis, at han virkelig elsker Pigen med nålen, og von Horn afslørede blandt andet, hvordan han brugte farver som “ærtegrøn” og “natklubrød” på settet for at skabe det perfekte sort/hvide look i filmen.

Oscar-nomineringer og drømme om fremtiden

Nosferatu er nomineret til fire Oscars: bedste film, makeup og hårstyling, produktion og kostumedesign. Pigen med nålen er nomineret som bedste internationale spillefilm.

Man kan jo næsten ikke lade være med at drømme om, hvad der kunne ske, hvis Eggers og von Horn en dag gik sammen om et projekt. Det ville være helt vildt! Lad os håbe, at filmguderne gør det muligt en dag.

Du kan se “duellen” her:

https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-features/nosferatu-director-robert-eggers-interview-danish-oscar-contender-video-1236129500/

Et gotisk mix?

Om skribenten:

Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder

Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.





© Copyright - arkaden.dk