Mest læste
FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
We Live in Time-anmeldelse – Årets bedste kærlighedsdrama
Thomas Vinterberg erstattet
Ny Star Wars-trilogi på vej
Anders Thomas Jensens ‘Den sidste viking’ samler Danmarks største skuespillere
Slår Vaiana 2 alle rekorder?
Olympisk Ridley Scott-comeback: “Gladiator 2 er et MESTERVÆRK”
Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Death Stranding er landet på Xbox Series
Roguelite og Pirater? Jaaaaaaaaarrrr tak. (Undskyld)
Med Hard West 1 og 2 tog udviklerholdet Ice Code Games fat om western-genren og turbaseret taktik, tilsat en ordentlig omgang monstre og spøgelser. Resultatet blev en unik cocktail med masser af interessante idéer til både gameplay og historie.
Nu er de så tilbage med en ny titel. Denne gang er vi rykket fra det vilde vesten ud på de syv have, hvor vi får lov til at lege pirater. Kampsystemet er stadig turbaseret, men i stedet for de RPG-elementer, der var til stede i Hard West-spillene, er vi nu ovre i et rogue-lite spil.
Er det en kombination, der holder, eller bliver det jaaaaaaarrrmmerligt? (Undskyld, jeg skal nok stoppe nu).
Mere Jack Sparrow end Francis Drake
I historien følger vi Cutter, som er styrmand for piratkaptajnen Blackbone. I jagten på en sjælden skat ender Blackbone med at slå dig ihjel. På grund af skatten dør du dog ikke, men i stedet kan du og dit slæng nu begynde på egen hånd med nye, udødelige kræfter.
Dybest set er historien en ret banal fortælling om hævn, men den er fortalt med så meget charme og humor, at jeg morede mig fint og aldrig kedede mig.
Et af de mere interessante aspekter er netop den “skat”, som redder dig, og det samspil, der er mellem Cutter og denne.
Idéen om, at du genopstår hver gang du dør, er også en fremragende måde at forene historiens forløb med principperne bag et rogue-lite.
Rogue-hva-for-en-fisk?
Rogue Waters er et såkaldt rogue-lite. Forskellen på rogue-lite og rogue-like er groft sagt, at førstnævnte giver dig mulighed for at forbedre dine evner og gøre din figur stærkere mellem de forskellige gennemspilninger, mens du i et rogue-like skal begynde helt forfra hver gang.
I Rogue Waters fungerer det således, at du gennemfører et run og derefter vender tilbage til din hjemhavn, hvor du kan opgradere både dit skib og din besætning.
I begyndelsen er du meget svag, og det er næsten umuligt at gennemføre første akt selv på den laveste sværhedsgrad.
Idéen er, at du skal igennem flere runs for at forstærke dit skib og din besætning. Derfor afhænger din glæde ved Rogue Waters meget af, om du nyder spillets loop og gameplay, da denne nødvendige grind ellers hurtigt kan blive træg.
Når du opgraderer mellem missionerne, kan du ansætte specielle, navngivne pirater til dit slæng, som hver især har særlige evner. Disse kan også opgraderes hen ad vejen, så de bliver stærkere og får flere evner.
Dit skib kan også opgraderes med bedre kanoner og modifikationer, der gør dit mandskab stærkere. Desuden får du hjælp af forskellige søuhyrer, og deres styrke kan også opgraderes.
En særlig ting, jeg værdsatte ved Rogue Waters, var, hvordan spillet respekterede min tid. Hver akt, du gennemfører, er et kapitel af historien. Skulle det ske, at du dør midt i en akt, skal du blot starte forfra på den akt, du var nået til – ikke helt forfra med historien.
Turbaserede tæv og tentakler
Kampsystemet er, ligesom i deres forrige spil, turbaseret. Det er opdelt i to faser. Først skifter du og det skib eller den havn, du angriber, til at skyde på hinanden med kanoner.
Forskellige kanoner kan angribe forskellige dele af fjendens skib, og nogle kræver tid, før de kan affyres.
Du kan både angribe fjendens kanoner, deres modifikationer og direkte deres besætning. Det samme gælder for fjenden, så hver runde føles næsten som et lille puslespil, hvor du skal veje forskellige muligheder for at gøre mest mulig og effektiv skade, mens du forsøger at undgå tab af dine egne ressourcer.
Efter kanonilden bordes fjendens skib, og her står den endelige kamp. Først agerer alle dine pirater, derefter fjendens. Hver figur har forskellige evner og kan angribe på sin egen måde. Samtidig tager figurer ekstra skade, hvis de stødes op imod genstande eller andre personer.
Dette væld af forskellige evner og banernes indflydelse på kampens gang gør hver kamp sjov og tilfredsstillende.
Det føles super godt at ramme et helt hold af fjender med din spydkæmper og måske få skubbet bossen ud fra sit gemmested, så din snigskytte har frit skud.
Desværre føles søuhyrerne lidt kedelige. De er utroligt stærke, og det er fedt at se en kæmpe tentakel mase en række fjender flade, men de er meget dyre at bruge og kræver en hel del planlægning og positionering, for at de for alvor er effektive. Jeg endte med at gemme dem til den afsluttende kamp, og selv der blev de sjældent brugt. For balancens skyld giver det mening at begrænse deres brug, men jeg ville gerne have set flere fjender og haft mulighed for at bruge dem oftere. I deres nuværende form føles de som en stærk, men lidt kedelig gimmick.
Piratæstetikken sidder lige i kabyssen
Grafisk er Rogue Waters en fornøjelse. Selv om stilen er grov og nærmest lidt udvasket, rammer man pirattemaet lige på kornet. Figurerne ligner noget, der er taget direkte ud af Pirates of the Caribbean.
Kampanimationerne er særligt værd at fremhæve; de er både komiske og brutale på samme tid.
Historien bliver fortalt gennem mellemsekvenser og events, hvor malede portrætter af figurerne taler sammen, eller der vises malerier med tekst og valg nedenunder. Det er alt sammen pænt lavet, og jeg savnede aldrig animerede sekvenser – disse var en effektiv måde at få historien fortalt på.
Alle dialoger er i øvrigt indtalt af stemmeskuespillere i god kvalitet. Jeg vil især rose direktionen af stemmerne. Igen sidder pirattematikken lige i skabet, og de forskellige samtaler er så underholdende, at historiens niveau løftes.
Konklusion
Rogue Waters har været et rigtig fornøjeligt bekendtskab. Selv om historien er ret banal så er den leveret med humor og charme og vigtigst af alt bliver den aldrig kedelig.
Selv om der til tider er nogle problemer med balancen i enkelte kampe, så er de så sjove at gennemføre at det aldrig nåede at irritere mig.
Er du glad for pirater eller savner et godt rogue-lite, kan Rogue Waters varmt anbefales.
Udvikler/Udgiver: Ice Code Games / Tripwire Presents
Genre: Roguelite
Platform: PC
Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Er S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl kandidat til årets spil?
- Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
- Dragon Age: The Veilguard-anmeldelse – En monumental skuffelse
- Sådan blev Vessel of Hatred til – et eksklusivt indblik i Diablo IV’s nye verden
- Trap 4K-anmeldelse – En fængslende oplevelse, men tynd spændingsfilm
- Death Stranding 2 er ikke længere en eksklusiv PlayStation-titel?
- Ny Episode af Betacritic – The Substance, De Lydløse, I Saw the TV Glow
- Slår Vaiana 2 alle rekorder?
- The Sims 4 Life & Death Expansion Pack-anmeldelse – En underholdende udvidelse til livet – og døden
- Thomas Vinterberg erstattet
- Ny Star Wars-trilogi på vej
- Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
- Hvem er Knull i Venom: The Last Dance?
- Gør dig klar til spioner, intriger og action på det store lærred – Tobias Bukkehave sælger filmrettighederne til Tom Cortzen-trilogien
- Death Stranding er landet på Xbox Series
- Chokerede ‘The Substance’ dig? Nu kommer et reboot af inspirationskilden
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Jez Corden fra Windows Central er gæst!
- SlavicPunk: Oldtimer-anmeldelse – Østeuropæisk cyberpunk med solid action og tvivlsomt stemmeskuespil
- Starship Troopers: Extermination-anmeldelse – Et kaotisk actionspil fyldt med game-bugs og alien-bugs
- Dragon Age får nok aldrig en Legendary Edition
- Top-3 bedste Superhelte trilogier
- Bodilprisen indfører kønsneutrale priser
- Ubisoft vil ændre folks syn på Assassin’s Creed
- Nyt studie afslører: Gamere elsker stærke og sexede kvinder i spil
- Venter forbrugerne hos Nintendo på Switch 2?
- Steam Next Fest Oktober 2024: De 10 bedste demoer
- Agatha: All Along-anmeldelse – Hekse på roadtrip og sort magi giver et friskt pust til MCU
- Don’t Scream-anmeldelse – En skræmmende kort oplevelse
- Slitterhead-anmeldelse – En legendes store fejltagelse
- FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
- Nintendo har Mario, PlayStation har Astro Bot – og Vatikanet? Ja, de har nu Luce
- Nerf på vej til OP Recon perk i Black Ops 6
- Two Falls (Nishu Takuatshina)-anmeldelse – Et dybt narrativt indiespil om tro, natur og overlevelse
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – Starfield: Shattered Space
- Tom Holland og Austin Butler klar til ræs i American Speed
- Manden uden frygt vender snart tilbage! Ny teaser-trailer viser klips fra Daredevil: Born Again
- PS5 Pro kommer med overraskende feature
- Jumanji-holdet vender tilbage til junglen i 2026
- Indiana Jones kunne have haft en helt anden stemme – men Todd Howard ændrede mening
- Arkaden var med til verdens største esports begivenhed!
- Ridley Scott meldes tilbage i Alien-universet
- Fo’ Shizzle: Snoop Dogg og Eminem indtager Fortnite
- Ny udvidelse til The Sims 4: Life & Death Expansion Pack – når livet og døden går hånd i hånd
- GTA 5 PC-versionen får endelig funktioner fra de nyeste konsoller i 2025
- CEO siger: PS5 Pro var under udvikling siden PS4
- Det var et “dumt træk” af Microsoft at lukke Arkane Austin
- Call of Duty: Black Ops 6 (Multiplayer)-anmeldelse – Omnimovement i flow, våben grind i slow-mo
- Nu kommer filmen, hvor DU er spøgelset
- Game of Thrones-spillefilm under udvikling
- To Filmfreaks på Eventyr – Oktober måned
- Erik Clausen er død. Her er hans glemte film
- Wolverine og Perfect Dark: Nye kræfter bag to af spilbranchens mest ventede spil
- Activision Blizzard giver Xbox Game Studios et kæmpe økonomisk boost, viser seneste økonomiske rapport!
- Call of Duty: Black Ops 6 sprænger alle rammer!
- Slay the Princess – The Prestine Cut-anmeldelse – En prinsesse, et mord og uendelige valg
- De Lydløse-anmeldelse – Danmarks største røveri vil chokere dig endnu mere efter denne film
- Terrifier 3-anmeldelse – En grotesk oplevelse, der mangler dybde
- Ny title fra studiet bag It Takes Two?
- Disney-studioerne planlægger masser af franchise-opkog
- Ubisoft lancerer blockchain spil!
- Ny Episode af Arkaden Podcast- Vi har spillet Indiana Jones, men er det godt?
- Derfor er der ingen Dragon Age: The Veilguard anmeldelse på Arkaden.dk endnu! (Se opdatering)
- Det skal du se i biografen – november 2024
- Quentin Tarantino: “Jeg ELSKER Joker 2!”
- The Room Next Door-anmeldelse – Almodóvar udsat for fordøjeligt amerikaniseret urtete
- Life is Strange: Double Exposure-anmeldelse – Et klasseeksempel på at retfærdiggøre sin eksistens
- Spiderman-instruktør genforener Johnny Depp med Penélope Cruz
- Concord er dødt og begravet – og Sony lukker studiet bag
- S.T.A.L.K.E.R.2 får mod-support på Xbox Series
- De største spiludgivelser: November 2024
- Sonix X Shadow Generations løber hurtigt på salgstallene
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition annonceret!
- Black Ops 6 får tilføjet ikonisk map denne uge!
- Ny Udvikleropdatering om Bungies kommende Extraction Shooter, Marathon!
- Kan Starfield 2 være en mulighed?
- Razer Basilisk V3 Pro 35k-anmeldelse – En mus der føles lækker
- A Quiet Place: Day One-Blu-ray-anmeldelse – Katten Frodo stjæler opmærksomheden
- Rygte: Elden Ring kommer til Nintendo Switch 2
- Animal Crossing: Pocket Camp Complete annonceret!
- Tom Holland klar til et travlt 2026: Spider-Man vender tilbage, og mere til
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder- Silent Hill 2 Remake
- Højtlønnet Satya Nadella i modstridende udtalelse – Er eksklusivitet fremtiden?
- Call of Duty: Black Ops 6 (singleplayer)-anmeldelse – Kampagne rod i hallucinatorisk kaos!
- Magic the Gathering x Final Fantasy annonceret!
- Lindsay Lohan vender tilbage til jul på Netflix i Our Little Secret
- World of Goo 2-anmeldelse – En klistret rejse
- Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-anmeldelse – En underbagt pizza med for meget fyld
- Phoenix Springs-anmeldelse – Postmodernisme møder Point-and click
- Kingsman-franchisen ser ud til at stoppe her: Ingen nye film i sigte
- Norske Mats blev hædret i World of Warcraft – En fortælling om venskab, tab og gamingens kraft
- 3 Minutes to Midnight-anmeldelse – Et charmerende point & click-spil fuld af humor og skæve eksistenser
- LEGO Harry Potter Collection-anmeldelse – Magisk gensyn, eller bare endnu en remaster?
- God of War: Ragnarök-anmeldelse – krigsguder har også følelser
- En gennemgang af Venom på film
- Ny episode af BetaCritic Podcast- Saturday Night, The Apprentice, We Live in Time
- Rygte: Xbox’s udvikling af PS5 port bremset efter Indiana Jones annoncering
- Ifølge Shawn Layden var lukningen af Japan Studio ikke en overraskelse!
- Ny trailer til Dragon Age: The Veilguard
- Diablo IV: Sæson 6-anmeldelse – En unødvendig tilskuer
- Fntastic nægter at give op!