Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Rogue Waters-anmeldelse – Pirater på turbaserede eventyr!

Foto: Ice Code Games

Af Anders Isaksen
3 oktober, 2024

Roguelite og Pirater? Jaaaaaaaaarrrr tak. (Undskyld)

Med Hard West 1 og 2 tog udviklerholdet Ice Code Games fat om western-genren og turbaseret taktik, tilsat en ordentlig omgang monstre og spøgelser. Resultatet blev en unik cocktail med masser af interessante idéer til både gameplay og historie.
Nu er de så tilbage med en ny titel. Denne gang er vi rykket fra det vilde vesten ud på de syv have, hvor vi får lov til at lege pirater. Kampsystemet er stadig turbaseret, men i stedet for de RPG-elementer, der var til stede i Hard West-spillene, er vi nu ovre i et rogue-lite spil.
Er det en kombination, der holder, eller bliver det jaaaaaaarrrmmerligt? (Undskyld, jeg skal nok stoppe nu).

Foto: Ice Code Games / Anders Isaksen

Mere Jack Sparrow end Francis Drake

I historien følger vi Cutter, som er styrmand for piratkaptajnen Blackbone. I jagten på en sjælden skat ender Blackbone med at slå dig ihjel. På grund af skatten dør du dog ikke, men i stedet kan du og dit slæng nu begynde på egen hånd med nye, udødelige kræfter.
Dybest set er historien en ret banal fortælling om hævn, men den er fortalt med så meget charme og humor, at jeg morede mig fint og aldrig kedede mig.
Et af de mere interessante aspekter er netop den “skat”, som redder dig, og det samspil, der er mellem Cutter og denne.
Idéen om, at du genopstår hver gang du dør, er også en fremragende måde at forene historiens forløb med principperne bag et rogue-lite.

Foto: Ice Code Games / Anders Isaksen

Rogue-hva-for-en-fisk?

Rogue Waters er et såkaldt rogue-lite. Forskellen på rogue-lite og rogue-like er groft sagt, at førstnævnte giver dig mulighed for at forbedre dine evner og gøre din figur stærkere mellem de forskellige gennemspilninger, mens du i et rogue-like skal begynde helt forfra hver gang.
I Rogue Waters fungerer det således, at du gennemfører et run og derefter vender tilbage til din hjemhavn, hvor du kan opgradere både dit skib og din besætning.
I begyndelsen er du meget svag, og det er næsten umuligt at gennemføre første akt selv på den laveste sværhedsgrad.
Idéen er, at du skal igennem flere runs for at forstærke dit skib og din besætning. Derfor afhænger din glæde ved Rogue Waters meget af, om du nyder spillets loop og gameplay, da denne nødvendige grind ellers hurtigt kan blive træg.
Når du opgraderer mellem missionerne, kan du ansætte specielle, navngivne pirater til dit slæng, som hver især har særlige evner. Disse kan også opgraderes hen ad vejen, så de bliver stærkere og får flere evner.
Dit skib kan også opgraderes med bedre kanoner og modifikationer, der gør dit mandskab stærkere. Desuden får du hjælp af forskellige søuhyrer, og deres styrke kan også opgraderes.
En særlig ting, jeg værdsatte ved Rogue Waters, var, hvordan spillet respekterede min tid. Hver akt, du gennemfører, er et kapitel af historien. Skulle det ske, at du dør midt i en akt, skal du blot starte forfra på den akt, du var nået til – ikke helt forfra med historien.

Foto: Ice Code Games / Anders Isaksen

Turbaserede tæv og tentakler

Kampsystemet er, ligesom i deres forrige spil, turbaseret. Det er opdelt i to faser. Først skifter du og det skib eller den havn, du angriber, til at skyde på hinanden med kanoner.
Forskellige kanoner kan angribe forskellige dele af fjendens skib, og nogle kræver tid, før de kan affyres.
Du kan både angribe fjendens kanoner, deres modifikationer og direkte deres besætning. Det samme gælder for fjenden, så hver runde føles næsten som et lille puslespil, hvor du skal veje forskellige muligheder for at gøre mest mulig og effektiv skade, mens du forsøger at undgå tab af dine egne ressourcer.
Efter kanonilden bordes fjendens skib, og her står den endelige kamp. Først agerer alle dine pirater, derefter fjendens. Hver figur har forskellige evner og kan angribe på sin egen måde. Samtidig tager figurer ekstra skade, hvis de stødes op imod genstande eller andre personer.
Dette væld af forskellige evner og banernes indflydelse på kampens gang gør hver kamp sjov og tilfredsstillende.
Det føles super godt at ramme et helt hold af fjender med din spydkæmper og måske få skubbet bossen ud fra sit gemmested, så din snigskytte har frit skud.

Desværre føles søuhyrerne lidt kedelige. De er utroligt stærke, og det er fedt at se en kæmpe tentakel mase en række fjender flade, men de er meget dyre at bruge og kræver en hel del planlægning og positionering, for at de for alvor er effektive. Jeg endte med at gemme dem til den afsluttende kamp, og selv der blev de sjældent brugt. For balancens skyld giver det mening at begrænse deres brug, men jeg ville gerne have set flere fjender og haft mulighed for at bruge dem oftere. I deres nuværende form føles de som en stærk, men lidt kedelig gimmick.

Foto: Ice Code Games / Anders Isaksen

Piratæstetikken sidder lige i kabyssen

Grafisk er Rogue Waters en fornøjelse. Selv om stilen er grov og nærmest lidt udvasket, rammer man pirattemaet lige på kornet. Figurerne ligner noget, der er taget direkte ud af Pirates of the Caribbean.
Kampanimationerne er særligt værd at fremhæve; de er både komiske og brutale på samme tid.
Historien bliver fortalt gennem mellemsekvenser og events, hvor malede portrætter af figurerne taler sammen, eller der vises malerier med tekst og valg nedenunder. Det er alt sammen pænt lavet, og jeg savnede aldrig animerede sekvenser – disse var en effektiv måde at få historien fortalt på.
Alle dialoger er i øvrigt indtalt af stemmeskuespillere i god kvalitet. Jeg vil især rose direktionen af stemmerne. Igen sidder pirattematikken lige i skabet, og de forskellige samtaler er så underholdende, at historiens niveau løftes.

Foto: Ice Code Games / Anders Isaksen

Konklusion

Rogue Waters har været et rigtig fornøjeligt bekendtskab. Selv om historien er ret banal så er den leveret med humor og charme og vigtigst af alt bliver den aldrig kedelig.

Selv om der til tider er nogle problemer med balancen i enkelte kampe, så er de så sjove at gennemføre at det aldrig nåede at irritere mig.

Er du glad for pirater eller savner et godt rogue-lite, kan Rogue Waters varmt anbefales.

Udvikler/Udgiver: Ice Code Games / Tripwire Presents

Genre: Roguelite

Platform: PC

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk