Ad Banner

Interview

Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director

Foto: Owlcat Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
9 december, 2024

Tag med Arkaden ind i Rue Valleys mystiske verden, hvor vi i en eksklusiv snak med spillets Creative Director, Marko Smiljanic, dykker ned i inspirationerne bag spillet, dets unikke mekanikker og de dybe temaer, der gør det til en oplevelse udover det sædvanlige

Da jeg for første gang, for nu snart tre måneder siden, prøvede en meget tidlig udgave af Rue Valley, blev jeg hurtigt fascineret af projektet. Spillet, der bliver udviklet af Emotion Spark Studio og udgives af Owlcat Games, mindede mig om et af mine favoritspil, Disco Elysium, med sin vægt på narrativ dybde og komplekse karakterer. Nu er spillet tilgængeligt i en åben alpha til PC, hvor man kan få et tidligt kig på den verden, Emotion Spark Studio har skabt, inden den fulde udgivelse i 2025.

Rue Valley er en rejse ind i en lille, forladt by, der er fanget i et mystisk tidsloop, og hvor hver dag føles som en udfordring – både for spilleren og for de karakterer, man møder undervejs. Byens indbyggere kæmper med deres egne følelsesmæssige udfordringer, og det er op til dig at lære dem at kende, forstå deres historier og finde de spor, der kan afsløre hemmeligheden bag tidssløjfen. Det er en fortælling om selvopdagelse og mod, som er pakket ind i en visuel stil, der er inspireret af tegneserieuniverser som Spider-Verse.

I forbindelse med den åbne alpha har Arkaden talt med spillets Creative Director, Marko Smiljanic, for at udforske de forskellige aspekter af Rue Valley – lige fra inspirationskilderne til spillets temaer, tidsloopet og hvad vi kan forvente os, når spillet lanceres næste år.

En verden inspireret af store fortællinger og levende billeder

Udviklingen af Rue Valley er, ifølge Marko Smiljanic, inspireret af nogle af de stærkeste narrative spil i nyere tid. Spil som Disco Elysium har haft stor indflydelse på spillets tone, mens To the Moon har været en guide i arbejdet med at skabe en fortælling, der både er følelsesladet og personlig.

– Vi ville skabe en oplevelse, der både kunne få spillerne til at tænke og føle, forklarer Marko.

Spillets visuelle stil er også tydeligt inspireret af moderne animation som Spider-Man: Into the Spider-Verse og Love, Death & Robots. Marko forklarer, at målet var at skabe noget, der både virker dynamisk og moderne, samtidig med at det bevarer charmen fra klassisk håndtegnet kunst.

Foto: Emotion Spark Studio

Tidssløjfer og en personlig fortælling

Tidsloopet er kernen i Rue Valley og driver både historien og gameplayet. Udviklerne har lagt stor vægt på at sikre, at gentagelserne i spillet både føles naturlige og meningsfulde.

– Tidsloopet varer kun 47 minutter, men hver handling, du udfører, påvirker ikke bare, hvad du lærer – det former også din forståelse af historien og de begivenheder, der har fanget Rue Valley i denne tilstand, fortæller Marko.

Spillets særlige mindmap-funktion gør hukommelse og viden til aktive elementer i historien, hvor minder gemmes i en graf, som både hjælper spilleren med at holde styr på fremskridtene og viser, hvad hovedpersonen tænker på og fokuserer på.

– Det er som en quest-log, der er vævet ind i karakterens sind, forklarer Marko og tilføjer, at det er en mekanik, der gør fortællingen mere personlig og engagerende.

Foto: Emotion Spark Studio

Temaer, karakterer og humor i mørket

Rue Valley handler på overfladen om at bryde fri af fortidens bånd, men det udforsker også temaer som modgang, selvopdagelse og relationer, som alle spiller en central rolle. Marko forklarer, at teamet har arbejdet på at finde en balance mellem de mørke og de lyse momenter, så historien bliver både rørende, men også humoristisk og tilgængelig.

– Selv i de sværeste tider er der plads til humor, og det er vigtigt for os at vise det i spillet. Vi vil gerne have, at spillerne både mærker dybden i de tunge temaer og samtidig kan finde øjeblikke, der får dem til at smile undervejs, forklarer han.

Karaktererne i Rue Valley spiller en vigtig rolle i at skabe denne balance, og ifølge Marko er der ingen, der bare er baggrundsfigurer. Hver eneste karakter har sin egen historie, som er med til at udbygge det større puslespil.

– Tidsloopet giver os chancen for at gå i dybden med hver karakter, og spillerne har uendelig tid til at udforske deres historier. Vi ville sikre, at hver eneste af dem er spændende og værd at opdage, forklarer han.

Foto: Emotion Spark Studio

Et kig fremad

Den åbne alpha giver spillerne mulighed for at prøve prologen og give feedback, som udviklerne kan bruge til at finjustere spillet frem mod den endelige udgivelse.

– Vi vil gerne høre, om narrativet rammer de rigtige toner, og om spillere føler, at deres valg virkelig betyder noget, siger Marko.

Planerne for fremtiden handler blandt andet om at forbedre spillets brugerflade, polere animationerne og lave justeringer baseret på spillernes feedback. Marko forklarer, at selvom teamet ikke kan love at implementere alle forslag, vil de lytte til deres community og gøre deres bedste for at skabe en oplevelse, der føles både unik og gennemført.

– Alphaen er kun begyndelsen. Vi har så meget mere historie at fortælle, og vi glæder os til at forme Rue Valley sammen med spillerne, afslutter han.

Rue Valley kan altså nu opleves i en åben alpha på Steam, hvor du kan få et tidligt kig på spillets unikke blanding af narrativ, dynamiske karakterer og en visuelt imponerende stil – så er du er til spil med en stærk historie og komplekse temaer, er det absolut en titel, du bør tjekke ud.

Den åbne alpha giver dig mulighed for at udforske Rue Valley allerede nu, og hvis det fanger din interesse, kan du tilføje det til din ønskeliste på Steam for at holde dig opdateret frem mod den endelige udgivelse i 2025.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk