Ad Banner

Anmeldelse

Senua’s Saga: Hellblade II-anmeldelse – Alle tangenter har fået et nøk op

Foto: Ninja Theory

Af Kasper Hansen
21 maj, 2024

Senua står stærkere end nogensinde før, og kan spilles på Game Pass nu

Ninja Theory lancerede Hellblade: Senua’s Sacrifice i 2017, som blev godt modtaget, men debatteret for sit kampsystem. Det udkom først eksklusivt til PlayStation, men i 2018 blev Ninja Theory købt af Xbox.

Nu, seks år efter købet af studiet, præsenterer Ninja Theory efterfølgeren Senua’s Saga: Hellblade 2.Vi træder igen ind i Senuas verden og mærker de stemmer, der piner hende. Men kan denne efterfølger leve op til de høje forventninger, og kan den bringe lys til Xbox i disse lidt mørke tider?

I Senua’s Saga: Hellblade 2 tager Senua en drastisk beslutning. Hun lader sig frivilligt tage til fange af en slavehandler for at redde folket og befri de andre slaver. Men skæbnen griber ind, og en voldsom storm smadrer båden, der bærer hende. Skyllet i land, starter en intens og dybt medrivende rejse, ikke kun for Senua, men også for mig.

Ninja Theory rammer bullseye

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg var stor fan af Hellblade 1. Mange aspekter føltes på en måde perfekt. Jeg havde i hvert fald svært ved at se hvordan Ninja Theory ville lande med Hellblade 2. Men med et større budget og flere udviklere, så kan der opstå mirakler.

Heldigvis har de ikke brugt budgettet og ressourcerne til at lave noget som er “go big or go home”. Selvfølgelig er der skruet op for en masse punkter, men det har alt sammen været små finjusteringer, som alle sammen får det til at gå op i en højere enhed.

Forestil jer Egon Olsen, der mangler det sidste tal på bankboksen, og når der så lyder et klik og boksen åbner, så dirrer hele kroppen af tilfredsstillelse.

En lejr man nødig har lyst til at være i nærheden af. Foto: Kasper Hansen/Ninja Theory

En stor og fin showcase for Unreal Engine 5

Unreal Engine 5 har løftet mange spil til nye højder, men særligt Hellblade 2: Senua’s Saga leverer, hvad der nærmest føles som en next-gen oplevelse som ingen andre. Intet fotorealistisk spil til dato har opnået dette niveau af visuel præcision.

Detaljegraden er simpelthen fantastisk. Jeg henviser ikke kun til de betagende miljøer, men især til de menneskelige figurer. Misforstå mig ikke – spillets æstetik er imponerende, men Senuas tandsæt er det mest realistiske, jeg nogensinde har set. Dét og så hendes øjne.

Hver animation og bevægelse emmer af liv. Når Senua klatrer op på en afsats eller hopper ned, er animationerne langsomme men autentiske, hvilket gør dem mere virkelige. Hendes håndflader buler naturligt, når hun kravler op ad ujævnt terræn. Alt er udført med en perfektion, der bringer spillet til live på en hidtil uset måde.

Èn af mange smukke omgivelser. Foto: Kasper Hansen/Ninja Theory

De største justeringer er kampsystemet

Lad os dykke dybere ned i animationerne. Kampsystemet i det første Hellblade-spil fik en del kritik, men det er tydeligt, at Ninja Theory har lyttet og forbedret sig markant. Nu kæmper man kun mod én fjende ad gangen, hvilket giver en mere fokuseret og intens oplevelse. Kampene føles som en cinematisk oplevelse, hvor du aktivt deltager i stedet for blot at følge Quick Time Events.

Variationen i fjender er øget, og hver gang jeg leverer det sidste slag, belønnes jeg med en smuk og præcis animation. Diversiteten og præcisionen er imponerende – der er ikke én eneste fejl i, hvordan sværdet placeres. Det føles helt fantastisk.

Et kampscenarie, som uden tvivl har fået forbedringer på bevægelser og innovation. Foto: Kasper Hansen/Ninja Theory

Stor hyldest til Melina Juergens

Melina Juergens, der spiller Senua, har muligvis allerede leveret årets skuespilpræstation, selvom vi kun er halvvejs gennem 2024. Hendes intense indlevelse som Senua er noget af det mest imponerende, jeg har oplevet i mange år.

Den sidste gang, jeg stødte på en præstation af denne kaliber, var i The Last of Us Part II. Men det er ikke kun Juergens, der skinner; alle karakterer i Hellblade 2 leverer solide præstationer. Alligevel er det Senua, der stjæler rampelyset.

Lydsiden fortjener også ros. Jeg troede ikke, at man kunne hæve standarden højere, men lydeffekterne er utrolig vellykkede og har en imponerende dybde. For den bedste oplevelse anbefales det kraftigt at spille med et headset – det tilføjer en ekstra dimension til spillet, som virkelig forstærker hele oplevelsen.

Senua på vej ind i fjendligt territorie. Foto: Kasper Hansen/Ninja Theory

Konklusion

Med Senua’s Saga: Hellblade 2 har Ninja Theory formået at finjustere alle de små detaljer fra tidligere, uden at lade det større team og budget stige dem til hovedet. De har truffet alle de rigtige beslutninger, som også løfter titlen til et sandt mesterværk.

Hver eneste detalje i Hellblade 2 er forfinet med omhyggelige og kreative justeringer, der får alt til at fungere optimalt. Fra lyd og kamp til cutscenes og grafik i Unreal Engine 5 – alt er stort set mesterligt. Selv puzzles er blevet fornyet og mere innovative, med smukke effekter og ekstremt lyddesign.

Melina Juergens leverer endnu engang en verdensklasse præstation som Senua. Hendes indlevelse og talent gør spillet til en uforglemmelig oplevelse. Selvom det måske ikke alene kan vende skuden for Xbox, er det uden tvivl en stor sejr for både platformen og Ninja Theory.


Udvikler/Udgiver: Ninja Theory / Xbox Game Studios

Genre:  Action-adventure, Puzle, Kamp, psykologisk gys

Platform: PC (anmeldt på) Xbox One, Xbox Series


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk