Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Civilization VII er med afstand det spil i serien der har lavet de største ændringer i formlen. Men er det til det bedre?
Der findes tre slags mennesker: Dem, der mener, Civilization-serien er en simulation af menneskehedens politiske, kulturelle og religiøse historie; dem, der ser det som et brætspil på steroider; og så er der dem, der aldrig har spillet Civilization. Alt efter hvilken gruppe du tilhører, vil det uden tvivl påvirke din oplevelse med Civilization VII. Derfor er det også nødvendigt, at jeg fortæller dig, hvilken gruppe jeg selv hører til, for at give dig en klar forståelse af min oplevelse med spillet.
Jeg hører til den anden gruppe og har altid elsket Civilization netop fordi det føles som et brætspil, der udnytter den digitale platform til fulde. Den historiske kulisse har for mig altid fungeret som et stemningsfuldt baggrundstæppe, der tilføjer farve til spillets mekanismer, mere end som en ramme, mekanikkerne skal tvinges ind i. Med Civilization VII har Firaxis for alvor understreget, at dette er tilfældet.

Hvad for en fisk, fugl eller flyvereskadrille?
Hvis du er en af dem, der hører til den tredje gruppe, som aldrig har spillet Civilization, så lad mig kort introducere dig. Civilization er et turbaseret strategispil, hvor hver spiller vælger en leder og en nation. Formålet er at udvikle din nation ved at bygge byer, producere enheder, forske i teknologi og udvikle religion, alt imens du interagerer med andre nationer gennem diplomati, handel eller krig.
Spillet udspiller sig på et stort kort opdelt i felter, hvor du kan flytte dine enheder, bygge byer og opgradere dem. Serien er kendt for sit ”bare én tur mere”-fænomen. Det er det slags spil, hvor du kigger på klokken, ser at den er 20, og beslutter dig for at spille en halv time mere – kun for at opdage, at klokken pludselig er 02. Der er altid lige tre ture til, at den næste store teknologi er udviklet, eller dit vidunder er bygget og giver dit imperium et kulturelt boost.
Civilization er også kendt for at tiltrække spillere, der normalt ikke spiller strategispil, så det er bestemt en serie, man selv skal prøve, før man beslutter, om det er noget for en. Civilization VII er et virkelig godt sted at starte, da det føles som en evolution af serien.

Jeg troede ikke, jeg var til ASMR?!
Lad os begynde med spillets tekniske side. Grafisk er spillet blevet utrolig flot. Firaxis har valgt en mere realistisk stil, som minder om Civilization V, men uden den grå og triste farvepalette, der prægede det spil. Civilization VI var et farvebombardement og havde en karikeret stil, som jeg personligt aldrig blev fan af. Civ VII rammer derimod en perfekt balance mellem realisme og farver.
Hver nation har unikke enheder og bygninger, der gør det nemt at genkende dem. Lederne er blevet mindre karikerede end i Civ VI, men har stadig masser af personlighed i deres animationer. Brugergrænsefladen er også blevet tonet markant ned sammenlignet med forgængeren, hvor den ofte fyldte alt for meget på skærmen. Den mere minimalistiske tilgang i Civ VII tog lidt tid at vænne sig til, men efter adskillige timer i spillet har jeg virkelig lært at værdsætte den.
Ikonerne gør det nemt at skelne enheder fra hinanden, og bygninger er tydeligt markeret med små billeder, så de ikke forveksles med enheder. De forskellige skærme for diplomati, teknologi og sammenligning med andre nationer er overskuelige og rene, uden unødvendigt fyld, der forstyrrer.
Der er dog et område, hvor den nye tilgang skuffer: spillets Civilopædi. Civilopædien er spillets interne opslagsværk, hvor man kan finde information om enheder, bygninger og andre spilelementer. Men i Civ VII er der skåret så meget ned på detaljerne, at det ofte er svært at forstå, hvordan visse ting fungerer.
Et godt eksempel er Ærkæolog-enheden, som låses op sent i spillet og er essentiel for en kultursejr. Denne enhed skal bruges til at grave artefakter op, men det er ikke tydeligt forklaret, hvordan dette gøres i praksis. Selv når man står på et felt, der indikerer, at man kan grave, kan evnen ofte ikke aktiveres – og Civilopædien forklarer det ikke. Den nævner kun, hvilken teknologi der låser op for enheden, og at den kan grave og udforske, men ikke, hvordan man faktisk udfører disse handlinger. Dette er et gennemgående problem i mange af opslagsartiklerne. Det er en frustrerende mangel og et hovedrystende valg, især fordi nye mekanikker adskiller Civ VII så meget fra tidligere titler, at man har brug for al den information, man kan få.
Der er derimod intet at klage over, når det kommer til lydsiden. Soundtracket er fremragende, og hver nation har sine egne unikke temaer og lyde. Der er desuden blevet skiftet oplæser siden sidste spil, hvor Sean Bean leverede en fremragende indsats. Denne gang har Firaxis valgt Gwendoline Christie, kendt fra Game of Thrones, og hun er intet mindre end brilliant som oplæser.
Hendes stemme har en elegance og en adelig tone, der giver liv til oplæsningen af nye teknologier og vidundere. Jeg har aldrig været til ASMR, men hvis Gwendoline begyndte at hviske historiske fakta på Youtube, ville jeg nok blive omvendt!

Foto: Firaxis Games / Anders Isaksen
Serien går ind i en ny tidsalder!
Tidsaldre har altid været en central del af Civilization-serien. Gennem spillet ser du din nation udvikle sig fra lændeklæder og køller til jagerfly og tanks. Hidtil har tidsaldrene været baseret på din nations individuelle teknologiske og kulturelle fremskridt. Det kunne dog føre til absurde scenarier, hvor en romersk legion pludselig måtte kæmpe mod et F16-fly.
Den slags situationer er der gjort op med i Civilization VII. Tidsaldrene er nu globale og påvirker alle nationer samtidig, uafhængigt af din specifikke udvikling. Hver tidsalder har et fælles progressionsmeter, som gradvist fyldes automatisk for alle spillere, og yderligere fremskridt kan opnås gennem narrative valg og specifikke handlinger.
Et af de store nye tiltag er introduktionen af narrative begivenheder. Disse kan præsentere dig for valg, der ikke bare påvirker tidsalderens progression, men også giver en dybere følelse af storytelling. Nogle begivenheder åbner for små missioner, hvor du skal nå et mål inden for et bestemt antal ture, f.eks. at rekruttere et specifikt antal soldater. Andre er enkeltstående valg, som kan føre til videre historiefortælling og bonusser.
Derudover kan store hændelser, såsom elimineringen af en nation, også fylde tidsalderens progressionsmeter. Når en tidsalder afsluttes, er der belønninger at hente, afhængigt af hvilke mål du har opfyldt undervejs. Disse mål relaterer sig typisk til spillets fire primære sejrsmuligheder: kultur, dominans, videnskab og økonomi.
En interessant ændring er, at spillet nu kun kan vindes i den sidste tidsalder. Det betyder, at du ikke længere kan afslutte spillet tidligt ved at snebold-effekten giver dig en overvældende fordel. Der er tre tidsaldre i alt, og du kan vælge at starte spillet i antikken, den anden tidsalder eller direkte i den moderne tidsalder. Denne fleksibilitet gør det muligt at skræddersy spiloplevelsen – fra det fulde, episke forløb til en hurtigere, mere kondenseret udgave.
Det skal dog nævnes, at ikke alle ledere egner sig lige godt til at starte i den sidste tidsalder. For eksempel er ledere, der er afhængige af diplomati, såsom Himiko, udfordrede af den nuværende AI, som opfører sig særdeles fjendtligt i de afsluttende faser. Dette er dog noget, der sandsynligvis kan finjusteres med opdateringer. Overordnet set fungerer muligheden for at vælge startpunkt i spillet utroligt godt og åbner for en mere varieret oplevelse.

Augustus i stedet for Trump?
En anden væsentlig ændring i Civilization VII er adskillelsen af nationer og ledere samt låsningen af nationer til specifikke tidsaldre. Når du starter et spil, vælger du både en leder og en nation. Din leder forbliver konstant gennem hele spillet, mens din nation ændrer sig ved hvert tidsalderskift.
Det betyder, at du kan begynde spillet som Augustus og styre Rom, men slutte spillet som Augustus, der nu leder USA. Hver leder har adgang til et begrænset udvalg af nationer, og flere kan låses op ved at opnå achievements i spillet. Når en tidsalder slutter, vælger du en ny nation, hvilket giver dig nye bonusegenskaber baseret på den valgte nation og dine præstationer i den foregående tidsalder.
For spillere, der værdsætter historisk sammenhæng og kontinuitet, kan dette system virke forstyrrende – især fordi skiftet mellem tidsaldre er ret brat. Krige ophører automatisk, og din opbyggede hær forsvinder, så du starter med en grundlæggende styrke i hver by. For spillere, der som mig ser spillet som et strategisk brætspil med et historisk tapet, er det dog en acceptabel omvæltning.
Dette radikale designvalg giver også nogle betydelige fordele. Ikke alene flytter det Civilization-serien i en ny retning, det løser også flere af de største udfordringer, som 4X-genren har kæmpet med siden dens begyndelse i 1990’erne.

Civilization VII revolutionerer genren!
Historisk set har 4X-spil lidt under tre store problemer:
- Kedelige mid- og slutspil.
- Sneboldeffekten, hvor én spiller kan dominere tidligt og blive ustoppelig.
- At visse enheder aldrig kommer til deres ret.
Selvom spil som Millennia og Humankind har eksperimenteret med delte nationer og tidsaldre, er Civilization VII det første spil, der implementerer dette så radikalt. De markante genstarter ved hver tidsalder føles forfriskende og løser flere af genrens klassiske problemer.
Mid- og slutspillet føles mindre monotont, fordi hver tidsalder bringer et markant reset. Antikken følger den klassiske Civilization-opskrift, hvor du bygger byer og fokuserer på vækst og økonomisk stabilitet. Men lige som du begynder at føle dig komfortabel, skifter spillet til Udforskningsalderen.
Som navnet antyder handler denne tidsalder om at udforske verden. Her introduceres store skibe, og fokus skifter til at opdage nye landområder og ressourcer. Samtidig møder du de sidste nationer, du skal konkurrere imod. Religion spiller en væsentlig rolle i denne fase, hvor missionærer bliver tilgængelige. Det interessante er, at disse missionærer kun kan bruges i denne tidsalder, hvilket eliminerer tidligere problemer med, at religion kunne give lette sejre gennem hele spillet.
Den sidste tidsalder er moderne tid, hvor fokus er på at afslutte spillet og opnå en af de fire sejrsmuligheder. Hver tidsalder føles unik, og overgangen mellem dem sikrer, at sneboldeffekten reduceres markant. Du kan ikke dominere militært, fordi krige stopper ved tidsalderskift, og hvordan kultur og religion har effekt afhænger af den bestemte tidsalder. Hver tidsalder har også sit eget teknologitræ.
Tidsaldrene føles derfor ikke bare som kosmetiske ændringer, men som unikke kapitler med deres egne strategiske overvejelser. Dette, kombineret med ændringerne i bystyring og spillets øvrige systemer, gør Civilization VII til en sand revolution inden for genren.

Hvis Døllefjeldemusse var Silicon Valley
Du starter med en by, som fungerer næsten som i tidligere titler, men med én væsentlig forskel: håndværkerenhederne, der før skulle rundt og bygge forbedringer, er væk. I stedet bliver forbedringer på felter med specialressourcer automatisk bygget. Derudover kan du selv placere bygninger på tomme felter. Det er en velkommen forenkling, da håndværkerenhederne ofte kun bidrog til unødigt micromanagement uden nogen strategisk dybde – præcis som det tidligere arbejde med at bygge veje.
Når du sender en settler af sted for at etablere en ny by, begynder det hele som en landsby. Landsbyer producerer ikke noget direkte, men bidrager til dit imperium gennem ressourcerne i deres område. Hvis du vil bygge noget der, koster det guld i stedet for produktionsture. Du kan også vælge et fokus for hver landsby: skal den maksimere produktion eller måske videnskab? Alternativt kan du investere guld for at opgradere landsbyen til en fuldgyldig by. Det giver den samme produktionskapacitet som din første by, men til gengæld mister du landsbyens fokusfunktion.
Bystater er også tilbage, og som før kan de allieres ved at bruge din influence-ressource. Influence kan endda bruges til at få bystater til at angribe dine rivaler. Men du skal balancere ressourcen nøje, for den er også afgørende for diplomati med andre nationer. Hvis du har brugt al din influence på bystater, kan du stå uden muligheder for handelsaftaler eller allierede, hvilket kan koste dig dyrt.
Modstandernes kunstige intelligens er tilmed blevet markant bedre. De er klogere, både når det gælder angrebstaktik og diplomatiske manøvrer. For første gang føles de som reelle modstandere, der udnytter både spillets mekanikker og diplomatiske værktøjer langt bedre, end man har set i tidligere spil.

Konklusion
Der er masser af andre små ændringer og tilføjelser, men hvis jeg skulle dække dem alle, ville anmeldelsen blive længere end Kasper Pedersens anime-bodypillow-samling. For at opsummere: Civilization VII har imponeret mig enormt. Jeg var skeptisk over for de nye mekanikker omkring tidsaldre og nationsskift, fordi lignende idéer tidligere har fejlet i andre spil. Men Firaxis har leveret, og de har formået at fikse mid- og slutspillet – et problem, jeg troede var umuligt at løse.
Ikke alene har de flyttet serien fremad med syvmileskridt, men de har også fundet løsninger på nogle af de største udfordringer, som 4X-genren har kæmpet med siden dens begyndelse. Der er stadig småting, som fx en mangelfuld Civilopædi og nogle lederes ubalancerede spillestil i visse tidsaldre, men det er detaljer, der på ingen måde har ødelagt min samlede oplevelse.
Min største udfordring nu? At rive mig selv væk fra dette vidunderlige 4X-mesterværk og få anmeldt andre spil.
Udvikler/Udgiver: Firaxis Games / 2K
Genre: 4X strategi
Platform: PC, Xbox Series S & X, Xbox One, PlayStation 4 & 5, Switch


Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

