Mest læste
Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
Den danske rollebesætning til En Minecraft Film er klar – og Arkaden er med
Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
Gå ind i en forvrænget virkelighed med Silent Hill 2 remake, hvor nostalgi møder ny teknologi. Oplev genskabelsen af fortidens rædsler, der både fryser blodet i årerne og vækker dybe følelser. Er denne opdatering værd at besøge eller blot en skygge af det originale mesterværk?
Silent Hill-serien blev først lanceret i 1999 af Konami og revolutionerede horror-genren med sin unikke atmosfære, dybder af psykologisk rædsel og komplekse karakterer. Især Silent Hill 2, der blev udgivet i 2001, indførte en ny standard for storytelling i spil, hvor temaer som sorg, skyld og traumer blev dybt udforsket gennem protagonistens rejse i den dystre by.
Med en stærk fokus på psykologisk horror frem for blot blodige scener, bragte Silent Hill 2 en cerebral tilgang til genren, som blev ikonisk for serien. Fra de uhyggelige kulisser til den mindeværdige musik af Akira Yamaoka, cementerede det sig som et af de største horror-spil nogensinde.
I 2021 annoncerede Bloober Team, kendt for deres arbejde med psykologisk horror, et remake af Silent Hill 2. Med modernisering af grafik og gameplay, samtidig med at den originale vision respekteres, sigter de efter at introducere den skræmmende historie til både nye spillere og gamle fans. Remake’et bygger på den nostalgiske arv, mens det stræber efter at genoplive den dybe følelsesmæssige resonans, der gjorde det originale spil så mindeværdigt.
I Silent Hill 2 følger vi James Sunderland, der modtager et mystisk brev fra sin afdøde kone, Mary, som beder ham om at komme til Silent Hill. I byen konfronterer James sine indre dæmoner og afdækker sandheder om sit fortid, mens han møder både skræmmende monstre og bizarre karakterer, der spejler hans psykologiske tilstand. Historien udforsker temaer som sorg, skyld og forløsning.

En stor skepsis i starten
Ærlig skal jeg indrømme, at alt jeg havde set op til udgivelsen af Silent Hill 2 remaket, så var jeg meget skeptisk over den opgave Bloober Team havde påtaget sig. Jeg har aldrig spillet Silent Hill IP’en, så det var som sådan ikke om de kunne leve op til kildematerialet af det originale. Men de trailers jeg så, var ikke særlig pæne. Gameplay så meget klodset ud og monstrene så også ret kedelige ud.
Men hvis vi skal isolere os til de punkter, jeg havde skepsis omkring, så blev de straks gjort til skamme, da jeg endelig gav mig i kast med spillet. Jeg må tage hatten af for Blooper Team’s polering fra de trailers til endelig udgivelse. Gameplay føles godt. Kameravinklen er også ændret.
I stedet for at se spillet fra forskellige vinkler som nogle gange er låst og andre gang er til at bevæge, er det nu gået over til en over the shoulder 3. Persons perspektiv, som vi kender fra så mange andre titler, som Alan Wake 2, Dead Space Remake osv.
Den ændring hjælper også med intensiteten og bringer en tættere på fjenderne, som også nu føles mere farlige end originalen. Og med den vinkel, er der også kommet en undvigelses knap og en knap som gør at du kan vende 180 grader med et enkelt tryk. Den knap er med på både godt og ondt, men det kommer vi til.

Tro mod kildemateriale
Silent Hill 2 Remake udvider oplevelsen fantastisk fra det originale spil, som varer omkring seks til otte timer. Selvom selve historien ikke er markant længere, har de områder, man bevæger sig igennem, fået meget større dybde og omfang.
Det er her, remaket virkelig skinner – der er mere at udforske, mere at opdage, og de ekstra detaljer fylder naturligt på timerne. Hvert eneste område, genstand og element i miljøet er blevet forfinet med en intens atmosfære, der gør udforskningen langt mere engagerende. Særligt radioen man finder i starten som hjælper en med at vide om der er fjender i nærheden er perfekt at opleve på PlayStation 5. Lyden fra radioen kommer fra controllerens højtaler og skaber en bredere lag bag denne feature.
Hvis du har prøvet Resident Evil 2 Remake, vil du kunne genkende den måde, exploration fungerer på her. James Sunderland opdaterer løbende sit kort, efterhånden som nye informationer kommer frem gennem breve, noter og andre fundne genstande. Det er en dynamisk og organisk måde at holde styr på fremskridtet, der føles tro mod den oprindelige spiloplevelse.
Grafisk har Silent Hill 2 Remake også fået en stor overhaling, og det er tydeligt, at der er lagt stor vægt på detaljer. De cinematiske cutscenes er nu mere naturlige og flydende, og dialogen er blevet justeret, så den fremstår mere læsbar og meningsfuld. Der er desuden små ændringer i nogle af karaktererne, men jeg vil ikke afsløre for meget – tilbagevendende fans vil uden tvivl opdage disse subtiliteter selv.
.

Et æstetisk mesterværk
Silent Hill 2 remake skabte for mig en atmosfære, der sendte kuldegysninger ned ad ryggen. Som en der elsker at spille gysergenren, er det essentielt for mig, at en titel formår at skræmme mig; ellers mister den meget af sin magi. Men dette spil formår at fremkalde en sådan panik, at jeg febrilsk trykker på de forkerte knapper så min karakter drejer 180 grader eller stikker en kanyle i skulderen for at få liv. Det gør ikke nødvendigvis kampen lettere, men beviser det, at spillets evne til at forstyrre mine sanser er en triumf.
Lydens design er en fryd for det skræmmende – hver eneste subtile tone intensiverer rædslen og bidrager til den tætteste, tungeste stemning, hvor jeg aldrig føler mig tryg. De forskellige lokationer udstråler en visuel rigdom, der forstærker den dystre atmosfære, hvilket gør, at jeg konstant er på vagt.
Den uforudsigelige dynamik i spillet holder mig på tæerne; det er umuligt at forudse, hvornår fjenderne vil springe frem. Bare når jeg er sikker på, at nu må de komme, så gør de ikke. Den konstante usikkerhed og det intense suspense skaber en fantastisk oplevelse, jeg sent vil glemme.
Jeg undre mig dog lidt over hvor lidt påvirket James er af alt hvad der foregår. Han er ikke selv bange på noget tidspunkt, og man skulle tro han havde oplevet alt dette forinden, for der er ikke rigtig noget som kan overraske ham.

Bevægeligheden er spillets brist
Spillets begyndelse fører os forbi Silent Hill Ranch, en lokation, der også pryder det originale spil. Jeg kan ikke lade være med at fantasere om at udforske den. Desværre forbliver mine drømme uopfyldte; et lille hegn hindrer mig, ikke er højere end de vinduer, som James konstant kravler ind og ud af.
Hvad holder mig tilbage? Mangel på det hvide stof, som Bloober Team bruger som en subtil guide til at vise mig vej. Jeg kan ikke lade være med at irritere mig over de små begrænsninger, som spillet pålægger mig. Hvis man nu alligevel skal have en blokade, kunne de lige så godt gøre det ordentligt!
Denne følelse af begrænsning følger mig gennem hele spillet, men jeg må dog indrømme, at det bliver mindre udtalt, når jeg begiver mig ind i bygninger. Indimellem er det dog frustrerende, når jeg bliver stoppet af en tilsyneladende ubetydelig forhindring – som en skraldesæk eller en dum bamse.
Desuden er der enkelte animationer i nærkampene, der ikke altid rammer plet, men der er dog sket en positiv udvikling hen imod mere realistiske og naturlige bevægelser. I stedet for at give fjenderne et hårdt slag ovenfra, er kampen nu blevet mere dynamisk, hvor James tager tilløb og rammer fra siden for at få dem ned på jorden. Herfra kan han ellers gå amok med sin træbjælke eller give dem et hurtigt spark.

Hvis du kan lide Resident Evil’s puzzles
Så kan du også lide Silent Hill’s 2 puzzles. Det er næsten, som om Capcom og Konami står i dyb dialog med hinanden, hvor Silent Hill og Resident Evil komplimenterer hinanden som to modsatrettede skygger i et skræmmende univers.
Jeg må indrømme, at jeg har nydt at navigere gennem de intrikate puzzles i Silent Hill 2 betydeligt mere end dem, jeg har mødt i Resident Evil. Der er en særlig glæde ved at dykke ned i de skjulte lag af mystik og opdagelse. Det er afgørende at udforske hver en krog og hver eneste detalje, da den sande essens af spillet ligger i denne rejse.
James, er en mester i at notere sine observationer på kortet, hvilket fungerer som en uvurderlig guide på den ofte udfordrende vej. Selve puzzlet i sig selv er ikke så svære, men den rejse der fører til løsningen, er fyldt med snubletråde og overraskelser, der kan være mere udfordrende end selve opgaven. Hver udfordring er en invitation til at dykke dybere ned i det skræmmende men fascinerende univers.

Konklusion
Bloober Team har formået at ramme et kvalitetsstempel, der måler sig med genrenes absolutte top. Silent Hill 2 Remake er en hyldest til originalen, samtidig med at den sætter nye standarder for horrorspil. Med en visuel og auditiv oplevelse, der er helt i top, og en stemning der trækker dig dybt ind i mørket, er dette et must-play for både gamle og nye fans. Selv om der er enkelte mindre skønhedsfejl i bevægelseskontrollen og animationerne, overskygger det samlede indtryk af et spil, der helt fortjent har fået sin plads blandt nyklassikere som Resident Evil 4 Remake og Dead Space Remake.
Udvikler/Udgiver: Bloober Team / Konami
Genre: Survival-horror, exploration
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), PC

Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- The Talos Principle: Reawakened-anmeldelse – Når væren bliver æstetisk
- Dune: Awakening udskudt til juni
- Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
- Da spillet blev til film: Until Dawn og vejen mod lærredet
- Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
- Promise Mascot Agency-anmeldelse – Yakuza-serien har ikke levet forgæves
- Square Enix bringer Kingdom Hearts All-In-One Package til europæiske butikker
- Ny episode af Betacritic Podcast – The Last of Us sæson 1
- Se The Silver Surfer I Den Nye Fantastic Four Trailer!
- Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
- The First Berserker: Khazan-anmeldelse – Nådesløs hævn i en brutal verden
- Corsair Void Wireless V2-anmeldelse – God lyd og komfort i en let indpakning
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Vi har prøvet Nintendo Switch 2!
- 28 Years Later har fået ny trailer – og den ser brutal ud
- Ubisoft forsøger sig endnu en gang med live-service-spil
- Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
- Så Songbird ER med i Thunderbolts*, eller?
- Jurassic Park-legende slutter sig til MonsterVerse
- Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
- Insider: Fallout 3 Remaster kommer ikke lige foreløbig
- Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
- Phil Spencer: Jeg tror på Nintendo
- Switch 2 kan snart forudbestilles i Canada
- Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
- Lost Records: Bloom & Rage – Tape 2 ‘Rage’-anmeldelse – Mere spænding, men i sidste ende stadig skuffende
- The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
- Drop-anmeldelse – Hvis du forventer spænding, så bare…Drop it
- Drug Dealer Simulator Xbox-anmeldelse – Et spil så dårligt, det næsten er kriminelt
- Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
- Udgivelsesdatoen for Survive The Fall er nu officielt bekræftet
- Hollywood sejler, og Trump er ligeglad
- Bungie viser snart Destiny 2: The Edge of Fate
- Star Wars: Zero Company bliver snart vist frem
- Screenshots fra Oblivion Remake leaked!
- Switch 2 kan blive markant dyrere i USA – her er årsagen
- Fears to Fathom: Ironbark Lookout-anmeldelse – Et af de vildeste jumpscares nogensinde
- Fra 80’ernes jungle til animationens slagmark. Predator lever videre
- Toys for Bob teaser genrejsning for platform-klassiker
- Indiana Jones er bedre på PlayStation end på Xbox!
- Nu kan du endelig reparere dit udstyr i Zelda – men kun hvis du bruger mobilappen!
- Indiana Jones and The Great Circle PS5-anmeldelse – Et Indy-mesterværk – nu forbedret til PS5 Pro
- Voldtægtsspil fjernet fra Steam
- WWE 2K25-anmeldelse – En sveddryppende franchise i udvikling
- Skydance’s Behemoth-anmeldelse – kolossale ambitioner i VR
- Han lever for Hearthstone: Interview før det afgørende DM
- Arkaden Podcast Anmelder – Atomfall
- Bungies Marathon får endelig release dato og deepdive!
- Yaber er landet i Danmark – og har taget hjemmebiografen med
- Betacritic kommer nu hver uge!
- Nintendo Switch 2-preview – 4 timer med den nye konsol
- Rambo-instruktør død
- Triple-I Initiative giver indies scenen – 10 spil du bør holde øje med
- Udgivelsesdatoen for Mafia: The Old Country muligvis leaket
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Hele Vejen og The Amateur
- 2025-programmet for filmfestivalen i Cannes er landet!
- PowerA Enhanced Wireless Controller-anmeldelse – Æstetik på bekostning af funktionalitet
- Astro Bot blev den store vinder ved BAFTA Game Awards 2025
- Danske Fair Games shadow dropper stor opdatering til Necesse
- Nyt spilstudie bliver grundlagt, med Bloodborne producer i hovedsædet
- Steelseries QcK Performance-anmeldelse – Musemåtter løftet til nye højder!
- 33 Immortals-anmeldelse – Kaotisk samarbejde i en smuk skal, men med sløv kerne
- Mars Express-anmeldelse – Den bedste animationsfilm, du ikke havde hørt om
- Det Andet Offer-anmeldelse – Et velfungerende hospitalsdrama om skyld, tilgivelse og at kontrollere det ukontrollerbare
- Robert Pattinson klar til skurkerollen i ‘Dune: Messiah’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Nintendo udfordrer PlayStation!
- Bungies extraction Shooter, Marathon, får snart gameplay-trailer
- Diablo IV-udvidelse annonceret
- Arkaden til pressekonference på ‘The Amateur’
- The Amateur-anmeldelse – Mr. Robot kaster sig ud som spion, men falder i alle fælderne
- Se traileren til ‘Ternet Ninja 3’
- All in Abyss: Judge the Fake-anmeldelse – Poker når det er ulækkert!
- Hardcore mode lander i næste uge til Kingdom Come: Deliverance 2
- The Last of Us Sæson 2-anmeldelse – Neil Druckmann misforstår sit eget spil
- Sådan blev danske Winter Burrow en del af Xbox-familien – Interview med Benjamin Salqvist og Guy Richards
- Xbox sætter spot på 5 fantastiske spil – og Danmark var med helt i front
- The Duskbloods bliver noget specielt!
- Spilled!-anmeldelse – Naturligvis ikke spild af tid
- I Have No Mouth and I Must Scream-anmeldelse – Point. Click. Suffer – Når et spil føles som psykologisk krigsførelse
- Pris på Zelda opgraderingspakkerne bekræftet
- Et kig på Minecraft produkter fra Paladone
- Arkaden Podcast Special – Vores reaktioner på Nintendo Switch 2 Direct
- Triple-i Initiative vender tilbage – 30+ spil vil blive vist frem
- Platform 8-anmeldelse – Mere gys i offentlig transport
- Steelseries Apex Pro Mini-anmeldelsen – Kompakt og helt fantastisk!
- BAFTA kårer de mest indflydelsesrige spil nogensinde
- David Fincher overtager skrottet Tarantino-manuskript
- Tron: Ares-trailer klar
- FromSoftware: Vi dropper ikke singleplayer-spil
- Steelseries Aerox 3-anmeldelse – Glimrende letvægtsmus!
- Sony legende skyder med skarpt mod Nintendo
- John Carpenter modtager forsinket hæder
- Fountain of Youth-trailer: Guy Ritchies nye eventyrfilm giver seriøs Indiana Jones-stemning
- Whiskey on the Rocks-serie – Den kolde krig tilsat svensk satire
- Marathon bliver angiveligt afsløret i næste uge
- Blizzard ramt af DDoS-angreb
- Nintendo Switch 2 kan nu forudbestilles!
- Atelier Yumia: The Alchemist of Memories & the Envisioned Land-anmeldelse – Overkogt sammenkog
- Kommende Michael Jackson-biopic, udsat for stor og spændende udvikling
- Se knap 5 minutter af den kommende Superman NU!
- Shenmue-anmeldelse – SKÆBNETRÆET BLOMSTRER ENDELIGT
Mest læste
Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
Den danske rollebesætning til En Minecraft Film er klar – og Arkaden er med
Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil

