Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Er det berygtede spil et frisk pust til shooter-genren?
En af de allerblodigste militære operationer i Irak-krigens historie skete under det andet angreb på Fallujah i 2004, hvor amerikanske soldater dræbte oprørerne og byen og de civile, der stod i vejen. Det er netop dette slag, som spillet Six Days in Fallujah tager udgangspunkt i.
Atomic Games, der havde fået til opgave at udvikle et military simulation-spil af den amerikanske stat, begyndte umiddelbart efter operationen at interviewe over 70 personer heriblandt amerikanske soldater, irakisk militær og et par civile, der havde oplevet operationen på tætteste hold. Soldaterne vil nemlig gerne have, at man lavede et videospil baseret på disse erfaringer. Interview-materialet skulle bruges til at give kontekst til spillet, inden man startede en bane.
Men efter en del kontroverser i 2009, hvor flere mente, at det stadig var for tæt på Irak-krigen, trak udgiveren Konami sig fra spillet og efterlod Atomic Games med en varm kartoffel som ingen udgivere vil røre med en ildtang. Atomic Games gik konkurs i 2011 og herefter gik spillet på skift til forskellige udviklerhænder, bl.a. Santa Monica Studio som er kendte for God of War-spillene.
I 2021 – 12 år efter Konami havde trukket sig – landede IP’en hos Victura, der havde den tidligere Atomic Games præsident, Peter Tamte, ved roret. Her blev det besluttet, at Highwire Games, som bestod af en masse Bungie-vetaraner, der havde udviklet på Halo og Destiny, skulle overtage udviklingen af spillet.
I dag tre år senere er spillet stadig i Early Access, og de har netop udgivet deres seneste opdatering, Command and Control, der introducerer AI-soldater, man kan kontrollere og et par nye missioner.
Lige nu har spillet en 84% ‘Very Positive’-score på Steam. Er det berettiget og er spillet overhovedet sin eksistensberettigelse værd?

Som at være der selv
Six Days in Fallujah er beskrevet som et tactical first-person shooter, hvor man går rundt med sit ildhold på tre andre. Undervejs skal man udføre forskellige missioner, fx skal man neutralisere fjendens mortérer samt finde beslaglægge deres våbenlager.
Inden de første par missioner føles det lidt som Band of Brothers, hvor man har interviews med personer, der rent faktisk var til stede under begivenhederne for at høre deres syn på det. De fortæller råt for usødet om faren ved at åbne en dør og aldrig vide, hvad der befinder sig på den anden side. Altså noget der er med til, at man som spiller skal føle et ansvar for de handlinger, man kommer til at træffe.
I selve banen er du ildholdets leder, hvor du skal kommandere dine medsoldater rundt mellem husene, så I kan finde frem til målet og udføre opgaven. Six Days in Fallujah er meget anderledes end andre militær shooters, da hvert skud fra modstanden næsten kan dræbe dig. Hvis du ikke når at reagere i tide eller løber ind i et rum med oprører, kan du godt forbedrede dig på at starte banen forfra.
Derfor er der skruet op for realismen for at give det mest troværdige billede af, hvad ildholdene i Irak blev udsat for. Det er jo trods alt et spil, der er udviklet af soldater til soldater.
Lige nu er der tre missioner man kan spille i singleplayer-kampagnen, der alle følger et par tilfældige soldater. Det kunne have virket stærkere, hvis man havde navne på dem i sit ildhold for at sælge idéen om realisme bedre.
I multiplayer kommer man på hold med tre andre online spillere, og man skal via sin walkie-talkie kommunikere med hinanden. Er man udenfor hinandens rækkevidde, kommer signalet ikke frem. Derfor handler det om at samarbejde gennem god kommunikation og klare ordrer.
Det er derfor med pulsen helt oppe i halsen hver gang, man åbner en dør, da man ikke ved, om man bliver skudt ned af en oprører, som gemmer sig bag et væltet bord. På mange måder føles det som Clean House-missionen fra Call of Duty: Modern Warfare i hver mission. Dog uden de civile og de gidsler, man skal finde. Derfor føles det til tider mere som et survival horror-spil frem for et klassisk FPS-spil. Det giver en ret interessant dimension til spillet.

Grim smag i munden
Selvom gameplayet er interessant for en kort bemærkning, kan jeg ikke lade være med at tage den historiske og moralske hat på, og se hvordan spillet egentlig præsenterer begivenhederne for spilleren. I kommende opdateringer har udvikleren været ude at sige, der kommer til at være en mission, hvor man følger en familiefar, der skal lede sin familie sikkert ud af Fallujah.
Det er også så fint, at de gerne vil det. Men i spillets nuværende tilstand føles det som et propaganda-spil for det amerikanske militær. Spillet fortæller nemlig ikke om alle de civile som det amerikanske militær også dræbte ved denne operation. Hvordan militæret udførte krigsforbrydelser mod en lokal befolkning, som blot boede i en by i et land, styret af en diktator som George Bush fundamentalt var uenig med.
Derfor kommer hvert skud man placerer mellem det partisantørklædeindhyllede hoved til at give en grim smag i munden. Six Days in Fallujah glorificerer krigen og den militære operation ved at give dig point, når du har klaret en mission. Hvis du har husket at beslaglægge våben, får du ekstra point. Hvis ingen fra dit ildhold dør undervejs, får du også ekstra point.
Det er så åbenlyst ensidet, at det føles så moralsk forkert at spille. Call of Duty har en vis distance til det at være inspireret af virkeligheden – selvom man også har jagtet Fidel Castro i det første Black Ops. Og selvom Call of Duty også glorificerer militæret, kommer det også med sin egen kritiske kommentar på systemet. Det gør Six Days in Fallujah ikke.
At Victura og Highwire Games har nosserne til at vise et arkivklip med Colin Powell, siger vist det hele. Irak-krigen er en skamplet på hans politiske virke, da han var medvirkende til disse krigsforbrydelse. Krigsforbrydelser som det amerikanske militær let og elegant og har fejet ind under gulvtæppet, så de bl.a. kan retfærdiggøre at lave spil, som kan være med til at hverve nye soldater, når den siddende præsident pludselig ser sig sur på en nation igen.
Jeg kan ikke lade være med at adskille gameplayet fra det historiske. Når det prøver at skildre det hele så realistisk som muligt, burde der være en mission, hvor man skyder forsvarsløse civile ned No Russian-style. Uden den fiktive distance fremstår spillet ensidigt og åbenlyst ignorant.
Hvis spillet skal reddes, inden det på et tidspunkt skal gå 1.0, skal de fortælle historien som den var. Dæk alle sider af historien, så vi får en fornemmelse af, at ingen tjener godt af at være i krig mod hinanden. I Band of Brothers var krigen blot rammen for det broderskab, der er i en deling og kompagni. På ingen måde forherligede den krig – tværtimod. Deres venner blev dræbt, mange af dem fik PTSD ved at skyde unge, tyske soldater og afsnittet Why We Fight fortæller jo hele moralen i den forbandede krig.
I Six Days of Fallujah får du minuspoint, hvis én fra dit ildhold falder i kamp.

Konklusion
Six Days in Fallujah fremstår i nuværende tilstand som et spil, der glorificerer USAs krigsforbrydelser under Operation Phantom Fury. Selvom gameplayet er innovativt og intenst, vender spillet det blinde øje til påvirkningen på lokalsamfundet. Udviklerne har sagt, at lokalsamfundets stemme kommer på et tidspunkt, men det er svært at se, hvordan det kan retfærdiggøre spillets eksistensberettigelse.
Hvis de havde vist alle nuancerne i krigen, hvor man både følger de krigsforbrydelser, der er blevet fejet under gulvtæppet og ser det fra irakernes synspunkt, vil man have noget interessant. Men det får vi højst sandsynligt ikke, da USAs militær er med til at finansiere dette projekt. Derfor får vi et spil, som mere minder om en hvervekampagne for det amerikanske militær.
Dette spil er et knæfald for militær propaganda i sin ensidige og ignorante fremstilling af krig. Hold jer fra det.
Om skribenten:

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Angela Manna, Test Manager og Producer hos Light Brick Studio
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
- Nyt fra Battlefield land
- Elden Ring: Nightreign Beta-koder sælges til vanvittige priser!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Andy Touch, ledende spiludvikler hos Vesper
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Ida Hartmann, Freelance Game Writer og Narrative Designer
- PlayStation forbereder angiveligt en State of Play i februar
- Razer USB 4 Dock-anmeldelse – En kompakt dock til et specielt behov
- Hovedforfatter på Fallout: New Vegas vender tilbage til Obsidian
- Eks-PlayStationchef: “Der er ingen ofre” når Xbox-spil bliver multiplatform
- NVIDIA melder udsolgt!
- Avowed ser ud til at få flere FPS-valgmuligheder ved udgivelsen
- No Man’s Sky får en gigantisk opdatering
- Endnu et live-service spil lukker ned
- Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
- Er du Millennial? Så vil du elske tema-sangen til den nye Devil May Cry anime!
- Flere tæsk til Gunns’ ‘Superman’: Truet med retssag
- Game Pass når nye højder
- Vender Chris Evans overhovedet tilbage som Captain America?
- Synduality: Echo of Ada-Anmeldelse – Et evindeligt enerverende grind
- Månedens PlayStation Plus titler for februar afsløret
- Dr Disrespects tidligere spilstudie lukker ned
- Clair Obscur: Expedition 33 film på vej!
- Forza Horizon 5 også på vej til Switch 2?
- Rebots-Anmeldelse – Robot eventyr i unikke rammer
- Vil GTA VI lanceres med kun 30 FPS på konsoller?
- Omstrukturering hos Bioware
- Over fire millioner har spillet Indiana Jones and the Great Circle
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Pigen med Nålen, A Real Pain, Wolfman, Severance Sæson 2, Episode 1-3
- Ender Magnolia: Bloom in the Mist-anmeldelse – En blomstrende perle i metroidvania-tågen
- Forza Horizon 5 kommer til PlayStation
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector-anmeldelse – Et gribende sci-fi-mesterværk
- Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Mette Jakobsen, grundlægger af Galdra Studio
- The Toxic Avenger-rebooten får ENDELIG sin premiere i år!
- Russo-brødrene angiveligt hyret til X-Men-reboot. Gave eller Feige-selvmål?
- Meryl Streep tæt på indebrænding
- Maria-anmeldelse – En smuk film, men alligevel en kedelig oplevelse
- Det skal du se i biografen – februar 2025
- Spilprisen 2025: Her er de nominerede til Game of the Year!
- Tekken udvikler Katsuhiro Harada løfter sløret for hans brogede forhold til, hjernen bag Ninja Gaiden, Tomonobu Itagaki!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Et dansk cowboyspil!
- Sony Ledelsesrokering!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Niels Bøttcher, lyddesigner fra Floppy club – Spilvirksomheden der altid har stort fokus på musikken i deres spil
- Miniatures-anmeldelse – en kunstnerisk oplevelse
- Se ‘Alien: Earth’-teaseren fra perspektivet af en Xenomorph på vej mod Jorden
- 61-årige Quentin Tarantino: “Når min søn fylder 6, går jeg muligvis i gang med min sidste film.”
- Techland har store planer med Dying Light franchisen
- Mouse & Crane-anmeldelse – Et spil børn let kan spille
- Xbox går fortsat efter at sejre på hardwarefronten
- Sony leaker udvidelsen af platforme til Level 5’s næste spil Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time
- People Can Fly skal samarbejde med The Coalition i udviklingen af Gears of War: E-Day
- NZXT Zone Elite Mouse Pad-anmeldelse – Lækker kvalitet uden ret meget hokus pokus
- NZXT Lift Elite Wireless Mouse-anmeldelse – Letvægtsmus med masser af kvalitet
- NZXT Function Elite MiniTKL Keyboard-anmeldelse – Et solidt gaming-tastatur uden dikkedarer
- Anchorman 4K-anmeldelse – 60% af tiden en tidsløs klassiker – hver gang
- Blodbad hos Ubisoft!
- Disse tre spil du skal holde øje med i foråret 2025
- Eternal Strands-anmeldelse – Magien udebliver fra drømmeholdets ambitiøse projekt
- Sugarland Express 4K-anmeldelse – Spielbergs feministbiljagt omfavner dens menneskelighed
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Max Wrighton, medstifter af og instruktør hos Half Past Yellow
- Airhead-anmeldelse – Atmosfærisk metroidvania perle
- Sniper Elite: Resistance-anmeldelse – En sniper oplevelse, der ikke rammer plet
- Zombierne skal atter bekæmpes i Black Ops 6 Sæson 2
- Arkaden Podcast Anmelder – Minecraft (2025)
- Dynasty Warriors: Origins-anmeldelse – En episk skuffelse
- De største spiludgivelser: Februar 2025
- Elon Musk indrømmer account boosting
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Erwin Kho, Grafisk designer bag prisvindende “Cocoon”
- Oscar-aktuelle Denis Villeneuve: “Et liv uden Lars Von Trier ville være meget kedeligt!”
Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?

