Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Er det berygtede spil et frisk pust til shooter-genren?
En af de allerblodigste militære operationer i Irak-krigens historie skete under det andet angreb på Fallujah i 2004, hvor amerikanske soldater dræbte oprørerne og byen og de civile, der stod i vejen. Det er netop dette slag, som spillet Six Days in Fallujah tager udgangspunkt i.
Atomic Games, der havde fået til opgave at udvikle et military simulation-spil af den amerikanske stat, begyndte umiddelbart efter operationen at interviewe over 70 personer heriblandt amerikanske soldater, irakisk militær og et par civile, der havde oplevet operationen på tætteste hold. Soldaterne vil nemlig gerne have, at man lavede et videospil baseret på disse erfaringer. Interview-materialet skulle bruges til at give kontekst til spillet, inden man startede en bane.
Men efter en del kontroverser i 2009, hvor flere mente, at det stadig var for tæt på Irak-krigen, trak udgiveren Konami sig fra spillet og efterlod Atomic Games med en varm kartoffel som ingen udgivere vil røre med en ildtang. Atomic Games gik konkurs i 2011 og herefter gik spillet på skift til forskellige udviklerhænder, bl.a. Santa Monica Studio som er kendte for God of War-spillene.
I 2021 – 12 år efter Konami havde trukket sig – landede IP’en hos Victura, der havde den tidligere Atomic Games præsident, Peter Tamte, ved roret. Her blev det besluttet, at Highwire Games, som bestod af en masse Bungie-vetaraner, der havde udviklet på Halo og Destiny, skulle overtage udviklingen af spillet.
I dag tre år senere er spillet stadig i Early Access, og de har netop udgivet deres seneste opdatering, Command and Control, der introducerer AI-soldater, man kan kontrollere og et par nye missioner.
Lige nu har spillet en 84% ‘Very Positive’-score på Steam. Er det berettiget og er spillet overhovedet sin eksistensberettigelse værd?
Som at være der selv
Six Days in Fallujah er beskrevet som et tactical first-person shooter, hvor man går rundt med sit ildhold på tre andre. Undervejs skal man udføre forskellige missioner, fx skal man neutralisere fjendens mortérer samt finde beslaglægge deres våbenlager.
Inden de første par missioner føles det lidt som Band of Brothers, hvor man har interviews med personer, der rent faktisk var til stede under begivenhederne for at høre deres syn på det. De fortæller råt for usødet om faren ved at åbne en dør og aldrig vide, hvad der befinder sig på den anden side. Altså noget der er med til, at man som spiller skal føle et ansvar for de handlinger, man kommer til at træffe.
I selve banen er du ildholdets leder, hvor du skal kommandere dine medsoldater rundt mellem husene, så I kan finde frem til målet og udføre opgaven. Six Days in Fallujah er meget anderledes end andre militær shooters, da hvert skud fra modstanden næsten kan dræbe dig. Hvis du ikke når at reagere i tide eller løber ind i et rum med oprører, kan du godt forbedrede dig på at starte banen forfra.
Derfor er der skruet op for realismen for at give det mest troværdige billede af, hvad ildholdene i Irak blev udsat for. Det er jo trods alt et spil, der er udviklet af soldater til soldater.
Lige nu er der tre missioner man kan spille i singleplayer-kampagnen, der alle følger et par tilfældige soldater. Det kunne have virket stærkere, hvis man havde navne på dem i sit ildhold for at sælge idéen om realisme bedre.
I multiplayer kommer man på hold med tre andre online spillere, og man skal via sin walkie-talkie kommunikere med hinanden. Er man udenfor hinandens rækkevidde, kommer signalet ikke frem. Derfor handler det om at samarbejde gennem god kommunikation og klare ordrer.
Det er derfor med pulsen helt oppe i halsen hver gang, man åbner en dør, da man ikke ved, om man bliver skudt ned af en oprører, som gemmer sig bag et væltet bord. På mange måder føles det som Clean House-missionen fra Call of Duty: Modern Warfare i hver mission. Dog uden de civile og de gidsler, man skal finde. Derfor føles det til tider mere som et survival horror-spil frem for et klassisk FPS-spil. Det giver en ret interessant dimension til spillet.
Grim smag i munden
Selvom gameplayet er interessant for en kort bemærkning, kan jeg ikke lade være med at tage den historiske og moralske hat på, og se hvordan spillet egentlig præsenterer begivenhederne for spilleren. I kommende opdateringer har udvikleren været ude at sige, der kommer til at være en mission, hvor man følger en familiefar, der skal lede sin familie sikkert ud af Fallujah.
Det er også så fint, at de gerne vil det. Men i spillets nuværende tilstand føles det som et propaganda-spil for det amerikanske militær. Spillet fortæller nemlig ikke om alle de civile som det amerikanske militær også dræbte ved denne operation. Hvordan militæret udførte krigsforbrydelser mod en lokal befolkning, som blot boede i en by i et land, styret af en diktator som George Bush fundamentalt var uenig med.
Derfor kommer hvert skud man placerer mellem det partisantørklædeindhyllede hoved til at give en grim smag i munden. Six Days in Fallujah glorificerer krigen og den militære operation ved at give dig point, når du har klaret en mission. Hvis du har husket at beslaglægge våben, får du ekstra point. Hvis ingen fra dit ildhold dør undervejs, får du også ekstra point.
Det er så åbenlyst ensidet, at det føles så moralsk forkert at spille. Call of Duty har en vis distance til det at være inspireret af virkeligheden – selvom man også har jagtet Fidel Castro i det første Black Ops. Og selvom Call of Duty også glorificerer militæret, kommer det også med sin egen kritiske kommentar på systemet. Det gør Six Days in Fallujah ikke.
At Victura og Highwire Games har nosserne til at vise et arkivklip med Colin Powell, siger vist det hele. Irak-krigen er en skamplet på hans politiske virke, da han var medvirkende til disse krigsforbrydelse. Krigsforbrydelser som det amerikanske militær let og elegant og har fejet ind under gulvtæppet, så de bl.a. kan retfærdiggøre at lave spil, som kan være med til at hverve nye soldater, når den siddende præsident pludselig ser sig sur på en nation igen.
Jeg kan ikke lade være med at adskille gameplayet fra det historiske. Når det prøver at skildre det hele så realistisk som muligt, burde der være en mission, hvor man skyder forsvarsløse civile ned No Russian-style. Uden den fiktive distance fremstår spillet ensidigt og åbenlyst ignorant.
Hvis spillet skal reddes, inden det på et tidspunkt skal gå 1.0, skal de fortælle historien som den var. Dæk alle sider af historien, så vi får en fornemmelse af, at ingen tjener godt af at være i krig mod hinanden. I Band of Brothers var krigen blot rammen for det broderskab, der er i en deling og kompagni. På ingen måde forherligede den krig – tværtimod. Deres venner blev dræbt, mange af dem fik PTSD ved at skyde unge, tyske soldater og afsnittet Why We Fight fortæller jo hele moralen i den forbandede krig.
I Six Days of Fallujah får du minuspoint, hvis én fra dit ildhold falder i kamp.
Konklusion
Six Days in Fallujah fremstår i nuværende tilstand som et spil, der glorificerer USAs krigsforbrydelser under Operation Phantom Fury. Selvom gameplayet er innovativt og intenst, vender spillet det blinde øje til påvirkningen på lokalsamfundet. Udviklerne har sagt, at lokalsamfundets stemme kommer på et tidspunkt, men det er svært at se, hvordan det kan retfærdiggøre spillets eksistensberettigelse.
Hvis de havde vist alle nuancerne i krigen, hvor man både følger de krigsforbrydelser, der er blevet fejet under gulvtæppet og ser det fra irakernes synspunkt, vil man have noget interessant. Men det får vi højst sandsynligt ikke, da USAs militær er med til at finansiere dette projekt. Derfor får vi et spil, som mere minder om en hvervekampagne for det amerikanske militær.
Dette spil er et knæfald for militær propaganda i sin ensidige og ignorante fremstilling af krig. Hold jer fra det.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda