Nyheder

Skaber af berømt PlayStation-spil i finansielle problemer: Må sælge sin BAFTA-pris

Af Mark Elsberg
27 november, 2023

I alt fire spil er udkommet i Sonys MediEvil-serie. Her ses coveret til PlayStation-originalen fra 1998.

Jason Wilson, skaber af det berømte PlayStation hack-and-slash-spil fra 1998, MediEvil, har besluttet at sætte sin BAFTA-statuette til salg, det skriver Game World Observer.

Trods det imponerende resumé, har den britiske spiludvikler i længere tid stået uden arbejde. Derfor beslutningen om at sælge statuetten for, ifølge Wilson:

“… at beholde tag over eget hoved lidt endnu.

Det er ikke første gang, at Wilson har set sig nødsaget til at sælge ud af gemmerne, for at kunne betale næste måneds regninger. Således afhændede han tidligere på året sin komplette samling af MediEvil-koncepttegninger og -designdokumenter.

Selvom man skulle tro, at Wilsons svære situation ville blive mødt med kærlighed og støtte branchen rundt, er det faldet visse typer på sociale medier for brystet, at han sælger ud af højtbeskattet spilhistorie.

Derfor valgte Wilson senest at trække sit salgsopslag tilbage:

I have decided to delete my tweet thread about selling my old award as it was beginning to attract negative and hurtful comments directed toward me. I don’t need to attract those types of people in my life right now. Kindness and respect to all.

Jason Wilson, X.

Jason Wilson startede som spiludvikler tilbage i 80’erne, men blev for alvor verdenskendt, da han i midt halvfemserne tilsluttede sig Sony Computer Entertainment og altså her stod bag bl.a. MediEvil og MediEvil II til PlayStation, sidstnævnte hvortil han altså vandt den BAFTA-pris, der nu sælges for £6000 eller til højestbydende.

Selvom der er gået en rum tid siden de oprindelige MediEvil-spil fra slut halvfemserne, fik serien i 2019 en revival, da Sony udgav et remake af originalen til PlayStation 4 – denne i øvrigt uden Jason Wilsons indblanden.

Siden har MediEvil-serien været på vågeblus.

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk