Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

SlavicPunk: Oldtimer-anmeldelse – Østeuropæisk cyberpunk med solid action og tvivlsomt stemmeskuespil

Foto: Hype Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
6 november, 2024

Er SlavicPunk: Oldtimer en hårdtslående østeuropæisk cyberpunk-rejse, eller lige så håbløs som den dystopi, det forsøger at portrættere?

SlavicPunk: Oldtimer er udviklet af det polske studie Red Square Games SA, og efter at have været på PC i et stykke tid, er det nu konsolspillernes tur til at kaste sig ud i den dystre cyberpunk-verden. Spillet er en isometrisk two-stick shooter, hvor du styrer den noget forfaldne privatdetektiv Yanus, der navigerer gennem en by, som virker lige så trøstesløs som ham selv. Der er bestemt et potentiale i spillets verden, men hvor godt bliver det egentlig realiseret?

Æstetik og lyd

Visuelt er SlavicPunk: Oldtimer ikke noget, der blæser én omkuld. Spillet leverer dog en solid cyberpunk-stemning med mørke gader og neonlys, men grafisk falder det lidt fladt. Det er tydeligt, at det er et indie-spil, hvor detaljerne ikke helt når op på niveau med større produktioner, og karaktererne ser lidt klodsede ud, og animationerne mangler finesse. Men når det er sagt, så formår spillet alligevel at skabe en atmosfære, der passer godt til genren. Det er dog ikke grafikken, der bærer stemningen – det er i stedet lyden.

SlavicPunk: Oldtimer har en fed atmosfære, men bærer præg af det begrænsede budget. Foto: Red Square Games/Lau Eskildsen

Lydeffekterne og musikken er i det store hele veludførte og passer perfekt til spillets verden. Du bliver suget ind i byens konstante summen, og musikken underbygger actionsekvenserne på en solid måde. Stemmeskuespillet? Ja, det er en helt anden historie. Her rammer spillet virkelig ved siden af. Yanus prøver tydeligvis at levere en dramatisk præstation som den klassiske hårdkogte detektiv, men dialogen er så stiv, og accenterne så overgjorte, at det nærmest bliver komisk. Det kan godt være, det ikke er spillets intention, men der var flere gange, hvor jeg ikke kunne lade være med at trække på smilebåndet over de tåkrummende replikker.

Kampsystemet

En af de ting, der dog fungerer ret godt i SlavicPunk: Oldtimer, er kampsystemet. Det er klassisk two-stick shooter, og når kuglerne først begynder at flyve om ørerne på dig, er der godt gang i den. Yanus, som ellers fremstår lidt stiv og uhandy, er overraskende god til at undvige fjendernes angreb, og han er ikke bange for at fyre tilbage med sine våben. De intense ildkampe er spillets højdepunkt, og det fungerer bedst, når du er konstant på farten og undgår fjendernes projektiler.

Kampsystemet er højdepunktet i et spil, der har flere udfordringer. Foto: Red Square Games/Lau Eskildsen

Der er også en ret fed mekanik med hacking under kampene, som giver dig mulighed for at manipulere fjenderne. Du kan få dem til at stoppe op eller tage skade, og det tilføjer et taktisk lag til kampene. Samtidig finder du hele tiden nye ressourcer og våben, og det er vigtigt at sørge for at holde sig godt forsynet – for du får brug for det, når først det går løs. Men selvom kampene er underholdende, kan de godt begynde at føles lidt repetitive i længden.

Våbenopgraderinger og hacking

Spillet har også et simpelt opgraderingssystem, hvor du kan tilpasse dine våben for at få lidt mere variation i kampene. Selvom det ikke er dybt eller særlig komplekst, fungerer det fint, og giver en følelse af progression i spillet. Det er dog ikke noget, der revolutionerer spillet, men det er en fin lille tilføjelse, der giver dig mulighed for at eksperimentere en smule med dine våben.

Hvad der til gengæld ikke fungerer lige så godt, er de små hacking-mini-spil. De er så simple, at de nærmest føles som fyld. Der er ingen reel udfordring, og de tilfører ikke meget til spillets helhed. Det virker mest af alt som noget, der kunne have været skåret væk uden nogen ville savne det.

Du får mulighed for at opgradere dine forskellige våben – men du kan også opgradere Yanus’ resterende udstyr. Foto: Red Square Games/Lau Eskildsen

Historie og formidling

Historien i SlavicPunk: Oldtimer er, ligesom spillets æstetik, lidt en blandet fornøjelse. Den starter som en temmelig ligegyldig fortælling om en nedbrudt privatdetektiv, der er fanget i en by, der er lige så dyster som ham selv. Der er ikke meget, der fanger i starten, og det er lidt svært at engagere sig i plottet. Men til spillets forsvar bliver historien en smule mere interessant, jo længere man kommer ind i det. Desværre skades formidlingen af historien af, at meget af dialogen bliver præsenteret som små tekstudvekslinger i hjørnet af skærmen, uden nogen form for stemmeskuespil. Teksten er lille, og det er nemt at misse vigtige detaljer, hvilket gør det svært at følge med i, hvad der egentlig foregår.

Foto: Red Square Games/Lau Eskildsen

Tekniske knaster

Et af de store problemer med spillet er de tekniske problemer, som dukker op med jævne mellemrum. Spillet kan finde på at fryse eller bugge ud, hvilket betyder, at du må lukke det ned og starte forfra. Det er ikke noget, der ødelægger hele oplevelsen, men det er alligevel irriterende, når man er midt i en kamp eller en vigtig mission. Derudover spawner fjender nogle gange ud af ingenting, hvilket kan virke urimeligt og bare dårligt designet. Disse fejl trækker ned på helhedsoplevelsen og gør, at spillet føles mindre poleret.

Her et eksempel på et af de unødvendige hacking-mini-spil. Foto: Red Square Games/Lau Eskildsen

Konklusion

SlavicPunk: Oldtimer har bestemt sine gode øjeblikke. Kampsystemet er underholdende, og spillet formår at skabe en cyberpunk-stemning, der fungerer til trods for dets visuelle begrænsninger. Det hektiske gameplay og muligheden for at hacke fjender under kampene giver en smule variation og tilføjer en taktisk dimension til oplevelsen. Men der er også mange ting, der trækker ned – stemmeskuespillet er nærmest katastrofalt, historien er ikke rigtig interessant, og de tekniske problemer er til tider ret frustrerende.

Er du fan af two-stick shooters og kan du leve med de små irritationsmomenter, kan SlavicPunk: Oldtimer stadig være en sjov oplevelse. Men for de fleste vil spillet nok ikke være en uforglemmelig rejse gennem det slavisk-inspirerede dystopiske univers.

Udvikler/Udgiver: Red Square Games SA/Gaming Factory S.A

Genre: Isometrisk Two-stick shooter

Platform: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S (Anmeldt på) og PC

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk