Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Har vi en kandidat til årets værste spil?
Det er ikke sikkert, at navnet Keiichiro Toyama siger folk så meget, men det burde det. Manden er en legende indenfor survival horror, som skaberen af blandt andet Silent Hill (1999), Forbidden Siren (2003) og Gravity Rush (2012) – Hvor det sidste skiller sig ud som værende af adventure-genren.
Nu har han lavet sit eget studie, Bokeh Game Studio, og er klar med sit første spil; Slitterhead. En titel der har tiltrukket en del blandet kommentarer, og endda kaldt for årets værste spil af nogle. Men er det så galt, eller kan Toyama formå at bruge sit mange-årige talent, til at frembringe noget helt særligt?
Et skel mellem mennesker og uhyrer
Slitterhead tager udgangspunkt i byen Kowlong, hvor neonskilte lyser de mange krogede gader op i et sygeligt lys, og befolkningen bevæger sig måleløst rundt i deres hverdag. Men under den travle overflade lurer ondskaben i form af blodtørstige monstre, der langsomt er begyndt besætte lokalbefolkningen- Og det er umuligt at kende ven fra fjende før det er for sent.
Du spiller en formløs, omflakkende sjæl, der har glemt sin oprindelse og er drevet af et enkelt formål: Find disse monstre i skjul og udryd dem alle! Det skal gøres ved at besætte andre mennesker, der så kan udnytte destruktive kræfter, ved at betale med deres eget blod.
Lød det bare en smule spændende? Det håber jeg – for spillets egen narrativ er rodet og, ærlig talt, dødssyg. Det var sjældent, for ikke at sige “aldrig”, at jeg interesserede mig for hvad der skete med hovedpersonerne og deres nærmeste, da de aldrig blev belyst på en interessant måde, der gav mig den mindste smule lyst til at lære dem at kende. Hvilket virkelig trak ned i en allerede langtrukken, rodet og (for mig) intetsigende 15 timers oplevelse.
Stil som i de gode gamle dage – På den værst tænkelige måde
Det er ikke kun i narrativet, at spillet føles voldsomt underudviklet og utilfredsstillende. Rent grafisk lever det på ingen måde op til nutidens standard. Jeg er helt med på, at grafik er et stilistisk valg, og kan tage mange kunstneriske former – Men er “hud som glinsende barbiedukker og døde, udspillede fiskeøjne” virkelig en stil, som man kan acceptere i 2024?
Byen Kowlong er desværre ikke meget bedre stillet. Skønt den ved første øjekast byder på udforskning af både gader, bygninger og hustage, så bliver det utroligt banalt meget hurtigt. Banerne er lineære, og byder kun på kostumer samt “minder”, der giver skillpoints, der kan samles – Hvilket langt hen af vejen føles ligegyldigt og rent tidsspild.
Fjendedesignet er meget blandet. Skønt jeg sætter pris på body horror- hvor menneskers kroppe bliver forvrænget på de mest groteske måder og bedst er præsteret i film som The Thing, bliver slutresultatet genbrugt i en sådan grad, at man hurtigt har set det hele – Mere om det senere i anmeldelse.
Når det kommer til måden, historien skrider frem, er det nødvendigt at have samtaler med ens team. Disse bliver præsenteret med en næsten hovedpinefremkaldende sekvens, hvor karakteren enten sidder eller står, og laver den samme gentagende animation med et sygeligt blåt filter over sig og baggrunden, alt sammen akkompagneret med grynt og enkelte ord udgydelser. Det er bizart og desværre ikke en tilfredsstillende måde at fortælle historien på.
Blodigt, klistret og (desværre) ret kluntet
Slitterhead er et 3.person action/horrorspil, hvor du skal jage spillets monstre, de titulære “Slitterheads”. Dette gøres ved at besætte alt mellem menneske og dyr (dette sker en til to gange gennem hele spillet), hvorefter du påtager dig forskellige egenskaber fra disse.
Der er specielle mennesker i historien, som man laver et særligt stærkt bånd med, og de kan kæmpe med næsten magiske kræfter ved at bruge deres eget blod til at angribe med. Det er et risk/reward system, hvor du mister liv alt efter hvilke angreb du bruger i kampene. Men bare rolig, man kan heale sine skader, ved at absorbere blod gennem blodpøle, der kommer fra de mange fjender, man møder.
Skønt nogle af angrebene byder på forskellige spilmåder, kommer der hurtigt teknikker der overskygger alle andre evner, og smadre sværhedsgraden til atomer. Det er en skam, for det indbyggede pareringssystem, hvor man skal læse en fjendes angrebsretning og reagere derudfra, byder på et velkomment lag strategi – Hvis så bare det og låsningsmekanismen virkede efter hensigten.
Til tider følte jeg at mine angreb gik i en helt andet retning end oprindelig tiltænk, hvilket gjorde kampsystemet utroligt frustrerende og tvang mig til at benytte de teknikker der fokuserede på afstand mellem spiller og fjende. Det overflødiggjorde fuldstændigt parerings systemet.
Gentagelse på gentagelse på gentagelse på….
Tidligt i spillets gang bliver det introduceret at man kan rejse i tiden. Dette åbner op for muligheden af at spillets allerede få banestrukturer kan ændre sig, for som vi alle ved efter 100-vis af tidsrejse historier: Selv den mindste forandring i fortiden kan få katastrofalt stor betydning for fremtiden.
Desværre fejler spillet også på dette essentielle punkt. Selvom der er små ændringer i banerne, er omgivelserne essentielt de samme, og kunne lige så godt have været totalt uforandret fra start til slut. Det er virkelig ærgerligt, for historien bygger op til en interessant konklusion, der falder fladt på sit ansigt hen mod slutningen, og tvinger spilleren til at gentage de samme baner igen og igen for lille belønning. Det er kedeligt gameplayloop af værste skuffe.
Problemerne med disse gentagelser bliver yderligere cementeret gennem brugen af det ellers skønne, groteske boss-design. Der er alt for få variationer, og selv på de mest detaljeret er forskellene minimale. De normale fjenders design kan tælles på en hånd, og er absolut intet at skrive hjem op.
Et svagt lys i tungt mørke
Det lyder måske som om at dette spil intet godt har, som er værd at lægge vægt på, og det er helt rigtigt; på nær en ting. Som skrevet tidligere, kan man besætte andre mennesker til at deltage i kampen. Dette føles uhyre godt, når man i sidste øjeblik forlader en døende krop, for blot at besætte en anden og angribe fjenden bagfra midt i en animation.
Nogle af kampene kan da også blive en tand hektiske, særligt hvis man får hugget en hånd af, og er handlingslammet, indtil man har fået den gamle tilbage eller fået genereret en ny. Man er ofte omringet af folk i alt byens travlhed, som man kan benytte sig af, og alt efter hvilken special krop man var i før, får den nuværende besatte nogle af dennes evner til at bruge.
Det er også tydeligt, at Toyama er en mand med mange ideer og erfaring inden for branchen. Den psykedeliske, næsten drømmelignende atmosfære er som taget ud af Silent Hill-franchisen og der er eksempler på “sightjack”, hvor man kan se fra en skjult fjendes perspektiv, præcis som man kunne i Forbidden Siren. Det er bare ærgerligt, at disse mekanismer bliver overskygget af en middelmådig til dårlig eksekvering.
Konklusion
Dette gør ondt.
Slitterhead har tegn på kreative ideer, men de formår aldrig at skinne igennem den skygge, som den underbagte eksekvering bringer med sig. Skønt der er tale om et studie med store profiler bag sig, er dette et klart tegn på stor ubalance mellem ambition og evnen til at levere.
Det er gjort klart at Bokeh Games Studio har været gennem mange store problemer ved udviklingen (særligt grundet Corona), og at budgettet ikke har været i nærheden af nutidens AAA-produktioner, men når man ser hvad mange andre indie udviklere kan præstere for et budget, der højst sandsynligt har været en brøkdel af dette, falder disse undskyldninger fladt.
Er dette “årets værste spil”? Ikke i min optik, da det er en ny IP, og dermed ikke har noget bagland det direkte forråder. Det kørte samtidigt flydende, og crashede aldrig under gennemspilningen. Men det er årets mest forglemmelige spil. Et produkt, der ikke er sin pris eller din tid værdig, og det er vel på visse punkter endnu værre?
Udvikler/udgiver: Bokeh Game Studio/XSEED Games
Genre: 3.person action/horror
Platform: Xbox Series X(anmeldt)/S PS5/4 og PC
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Nordic Game 2025: Store navne og masser af spil i Malmö
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil