Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Sniper Elite: Resistance-anmeldelse – En sniper oplevelse, der ikke rammer plet

Foto: Rebellion Developments

Af David Darville
27 januar, 2025

Sniper Elite: Resistance er et spinoff til Sniper Elite 5 og placerer sig som en sideløbende fortælling i det velkendte univers. Med en ny hovedperson og en unik historie forsøger spillet at give en anderledes oplevelse af stealth og sniping midt i Anden Verdenskrig. Men hvordan fungerer det, når en serie kendt for præcision og strategisk gameplay træder ind i spinoff-land?

Sniper Elite: Resistance tager dig med til det besatte Frankrig under Anden Verdenskrig, hvor du træder ind i rollen som Harry Hawker. Han er en agent fra Special Operations Executive (SOE), der samarbejder med den franske modstandsbevægelse for at forhindre nazisternes nyeste supervåben i at ændre krigens udfald. Det lyder episk på papiret, men spillet leverer desværre ikke den dybde og fortælling, der kunne have gjort oplevelsen mindeværdig.

Rebellion Developments / David Darville

Jason Statham i forklædning?

Historien lyder spændende, men føles flad og uengagerende. Harry Hawker har en stemme og personlighed, der leder tankerne hen på Jason Statham – komplet med platte one liners og en høj selvtillid. Desværre rammer hans replikker sjældent plet, og nogle bliver gentaget så ofte, at de gør mere skade end gavn. Især når man croucher rundt i græsset og kommentaren om “græsset, der kilder på hans ben” går hurtigt fra at være humoristisk til trættende.

Rebellion Developments / David Darville

Bi-karaktererne er ligeledes flade og uden personlighed, hvilket gør det svært at investere sig i historien. Cutscenes mellem de 9 missioner består blot af dokumenter og billeder, der præsenterer missionens mål. Manglen på dramatiske eller dynamiske scener fjerner enhver mulighed for engagement.

En frustrerende blanding af stealth og sniping

Gameplayet leverer stadig seriens velkendte sniper-elementer, men mangler variation. Det såkaldte “X-ray killcams”, der viser kuglens vej i slowmotion, er stadig sjovt i starten, men hurtigt bliver det en gentagende gimmick. Tilføjelsen af granater og miner killcams udvider en smule, men ikke nok til at holde oplevelsen frisk.

Rebellion Developments / David Darville

Spillet fokuserer mere på stealth denne gang, hvilket jeg følte var en mærkelig prioritering fra Rebellion. Selv med en lyddæmper reagerer fjender i nærheden på skud, hvilket ofte ødelægger den taktiske oplevelse. Jeg havde forventet at kunne gå amok med min sniper og udføre spektakulære angreb, men i stedet bliver jeg presset ind i en rolle, der minder mere om Solid Snake end en klassisk sniper elite.

Det semi open-world design lover frihed, men missionerne føles lineære, og de taktiske muligheder er begrænsede. På den positive side er det tilfredsstillende at unlocke scopes, greb og magasiner, hvilket tilføjer en smule dybde og opfordrer til eksperimentering.

Ikke noget grafisk mesterværk

Grafisk halter Sniper Elite: Resistance efter nutidens standarder. Texture pop-ins i de store omgivelser gør det svært at blive opslugt af spillets verden. Dette er især ærgerligt, da et klart overblik over landskabet burde være afgørende for at planlægge strategier. Udviklerne har dog lovet en day-one patch, der skal rette nogle af disse problemer.

Lyden er til gengæld et af spillets stærke punkter. Hvert skud fra riflen lyder tungt og tilfredsstillende, og x-ray kill cams leverer en rå og intens lydoplevelse, der virkelig fremhæver brutaliteten. Selvom det til tider kan være svært at høre fjender, der nærmer sig bagfra, er dette heldigvis ikke et stort problem.

Rebellion Developments / David Darville

Nye forsøg på variation

Sniper Elite: Resistance introducerer flere game modes, der forsøger at tilføje variation. Propaganda Challenges tester ens evner inden for stealth, combat og sniping gennem korte time-trial missioner. Selvom de giver en afveksling fra kampagnen, mangler de dybde og bliver hurtigt ensformige. 

Survival tilbyder en horde mode, hvor spilleren skal overleve bølger af nazister. Denne mode er hektisk og kræver både strategi og hurtige reflekser, hvilket gør den til en velkommen afbrydelse fra kampagnen. 

Endelig er der Invasion, hvor du kan invadere en anden spillers kampagne som en fjendtlig sniper eller selv blive invaderet. Denne mode tilføjer en taktisk dybde og intense øjeblikke, der skiller sig positivt ud som en af spillets bedste funktioner.

Der er også mulighed for PvP i multiplayer, med gamemodes som Free-for-All og Team Deathmatch. Desværre kunne jeg ikke prøve den del, da serverne endnu ikke var fuldt åbne inden spillets udgivelse.

Foto: Rebellion Developments / David Darville

Konklusion

Sniper Elite: Resistance forsøgte at ramme det høje ambitionsniveau, jeg havde håbet på, men formåede aldrig helt at levere. Historien mangler både dybde og sjæl, og bi-karaktererne forsvinder hurtigt i mængden uden at efterlade et mindeværdigt indtryk. De statiske cutscenes dræner meget af det drama og den indlevelse, der kunne have løftet fortællingen til noget større.

Gameplayet har øjeblikke af glæde, især med de tilfredsstillende x-ray killcams og weapon customization, der tilføjer et strejf af personlig tilpasning. Men den tunge vægt på stealth fratager den frihed og glæde, jeg forbinder med en klassisk sniper oplevelse. I stedet føles det ofte som at skulle tilpasse sig spillets begrænsninger frem for at nyde den strategiske finskytte oplevelse, jeg havde set frem til.

Grafisk føles det som last-gen, og selvom lydsiden til tider skaber en intens stemning med sine imponerende våben lyde, er det ikke nok til at rette op på helheden. Selv de flere valg af game modes som “Survival” og “Invasion”, der ellers tilføjer variation, formår ikke at skjule, at spillets fundament halter.

Resistance har enkelte lyspunkter, men alt for mange af dem bliver overskygget af manglende finesse og kreativitet. Det er en uforløst oplevelse, der aldrig for alvor finder en stærk balance mellem stealth og sniping. Jeg havde ingen særlige forventninger til Sniper Elite: Resistance, men jeg håbede alligevel på en oplevelse, der kunne overraske mig. I stedet sad jeg tilbage med en følelse af, at spillet aldrig helt fandt sin rytme eller levede op til sit potentiale.


Udvikler/Udgiver: Rebellion Developments, Wushu Studios, Fireshine Games

Genre: Shooter Video Game, Adventure game, Adventure

Platform:  PlayStation 5 (anmeld på), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X and Series S, Microsoft Windows


David Darville – Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.





© Copyright - arkaden.dk