Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Sony patenterer AI-teknologi: Skab dine egne spilverdener med stemmekommandoer

Foto: Nikkei Asia

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
15 oktober, 2024

Sony har patenteret en ny AI-teknologi, der giver mulighed for at skabe og tilpasse spilobjekter ved hjælp af stemmekommandoer

Brugen af AI i spilindustrien vokser hurtigt, og forventningen er, at denne udvikling vil stige med hele 27% mellem 2020 og 2027. Med deres seneste patent tager Sony et vigtigt skridt i bestræbelserne på at sætte sig i førersædet, når det handler om AI-teknologi. Ifølge Game Rant har Sony nu taget patent på en teknologi, der gør det muligt for indholdsskabere – og potentielt også spillere – at skabe og tilpasse 3D-objekter ved hjælp af stemmekommandoer.

Foto: Game Rant

Selvom det endnu er uklart, om denne funktion bliver direkte tilgængelig for helt almindelige spillere, er det utvivlsomt en spændende udvikling, der potentielt kan ændre måden, vi interagerer med spil på. Sony vil dog ikke stå alene i denne AI-konkurrence, da Microsoft allerede har patenteret et AI-system til at generere personlige lydspor til spil i 2022 og forventes også at intensivere deres brug af AI i fremtiden.

Tidligere har Sony taget patent på flere innovative AI-løsninger, såsom systemer der lader AI styre karakterer baseret på spillerens adfærd eller streamet gameplay, og med det nye patent tager de skridtet videre. Patentet beskriver, hvordan en bruger kan afgive en stemmekommando, som derefter bliver behandlet af AI’en og omdannet til en 2D-model. Denne 2D-model konverteres så til en 3D-model, som efterfølgende kan tilpasses og implementeres i spillet. Som eksempel nævnes, at en stol kan designes på denne måde og derefter placeres i en spilverden.

Foto: Game Rant

System kan potentielt give udviklere og skabere mulighed for at ændre alt fra omgivelser til genstande og karaktertilbehør med ret stor fleksibilitet. Hvordan det konkret vil blive implementeret, er dog endnu ikke afklaret. Ifølge beskrivelsen fra Sony kan brugeren modificere det genererede objekt yderligere ved at give flere stemmekommandoer eller ved at indsætte billedeksempler.

Med det nye patent tager Sony endnu et skridt mod at udnytte AI-teknologiens muligheder. Selvom det stadig er uklart, hvor meget af teknologien der vil blive tilgængelig for spillerne, er det tydeligt, at AI’s betydning i spilindustrien vil vokse. Det bliver interessant at følge, hvordan både Sony og konkurrenter som Microsoft vil bruge AI i fremtiden, og hvilke nye muligheder det kan give både udviklere og spillere.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk