Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
Kan det ventede sydstatsinspirerede action-adventure leve op til hypen?
2025 bliver et produktivt år for Xbox. DOOM: The Dark Ages, Avowed, Clair Obscur: Expedition 33 og South of Midnight er blot et udpluk af de mest fremtrædende spil, vi får lov til at spille i det første halve år.
Og netop det sydstatsfolklore-inspirerede action-adventure South of Midnight har jeg netop haft i hænderne og spillet 1,5 time af. I dette preview fik jeg muligheden for at spille hele kapitel 3 igennem, hvor jeg fik indblik i både stemning, kampsystemer og historiefortællingen.
Kan det hypede AA-spil fra Compulsion Games (We Happy Few, Contrast) leve op til de store forventninger? Eller skal man mane til ro med sin begejstring?

Et sumpet stop-motion eventyr
Previewet starter in medias res med kapitel 3, hvor hovedkarakteren Hazel skal ud og finde sit hus og sin mor, der er blæst væk af en tornado i det tidligere kapitel. Hazel er hjemme i sin hjemby Prospero og vende, inden hun skal flytte ud, da hun skal starte på universitet. Hendes far døde, da hun var fire år gammel, så Hazels mor, Lacey, har stået for hendes opvækst.
Lacey arbejder som socialrådgiver og har svært ved at give slip på sit arbejde, når hun kommer hjem. Alle de mennesker som systemet svigter, og som hun ikke kan hjælpe, tynger hende ned. Denne tematik gik meget igen i kapitel 3, hvor det også føder ind i mikro-narrativet om de personer, man møder her. Vi får en slags Psychonauts-agtig tilgang til spillet, hvor vi skal hjælpe personer ved at lære om deres traumaer. Disse traumaer spiller også ind i historien om de folklore, man støder på.
Man kan tydeligt se de emner og temaer som South of Midnight kommer til at tage op. Men allerede her har jeg mine betænkeligheder. Spillet er meget “on-the-nose” og vokal med, hvad budskabet er. Hazel siger ordret, hvad budskabet handler om, hvilket, synes jeg, ødelægger mystikken og narrativet, da man ikke får lov til skabe sin egen mening omkring det. Jeg håber, at spillet bliver bedre til at give spilleren mulighed for at danne sig sine egne tanker om historien og de bagvedliggende tematikker. Ellers bliver det et seriøst kritikpunkt.
I kapitel 3 møder man fortælleren af historien – den magiske malle, Catfish, – som snakker med en drevet sydstatsdialekt, der giver noget karakter til det hele. Catfish sidder fast i et træ og spørger Hazel, om hun ikke kan hjælpe ham, da han spotter, at hun er en “weaver”.
Det er helt korrekt spottet. Hazel er en weaver, som er en slags beskytter, der skal lukke hullerne, som forbinder monstrenes verden med menneskenes. Monstrene i South of Midnight består dels af de væsner, man finder i folkemyterne fra sydstaterne, og dels af andre monstre som bliver skabt af folks smerte – lidt som man kender det fra Kingdom Hearts.
Hele stemningen og de sumpede områder fungerer fantastisk i den del, jeg spillede. Historien virker interessant og fungerer nok bedre, når man har to første kapitler med i oplevelsen. Kapitel 3 ender i hvert fald med, at eventyret endelig får luft under vingerne.

Action-platformer som vi har set før
South of Midnight er et action-adventure spil, hvor kampe mod monstre bliver afløst af udforskning af den tilgroede sump. Desværre virkede gameplayet til at være spillets svageste punkt.
Kampene er en form for arena-kampe, hvor man møder forskellige monstretyper, man skal dræbe. I kampen kan du trække og kaste monstre væk dig, og samtidig kan du stunne monstre i noget tid – dog kun én ad gangen. Alle disse skills har en relativ lang cooldown, hvilket gør, at du er tvunget til at undvige og slå med magiske kroge.
Kampene har en form for dybde – man kan fx samle små monstre op og smadre ind i større monstre for stor skade, eller skyde projektiler tilbage mod monstre. Men allerede ved tredje kamp, kunne jeg se tydeligt se sprækkerne ved systemet.
Der er tre monstretyper at kæmpe mod, som kommer i forskellige bølger i kampen – ofte tre bølger. Hurtigt kommer det til at føles ensformigt at kæmpe imod dem, og hvis de resterende kapitler ikke ændrer noget drastisk med disse kampe, kommer de hurtigt til at føles redundante. De små arenaer er også med til at gøre, at kampene føles ens, da det nærmest er ens.
I previewet kunne man opgradere forskellige egenskaber via nogle blå blomster som gav dig en ressource. Disse nye egenskaber var små accenter, man kunne tilføje til sit begrænsede udvalg af angreb. Derfor følte man sig aldrig stærkere end før.
Men så er udforskningen vel engagerende? Tja, nej, desværre. Leveldesignet er flot, men uinspireret. Der er ofte to veje, man kan gå – den rigtige vej eller vejen til den blå opgraderingsressource. Det relativt lineære banedesign begrænser eventyret, hvor spil som God of War gør det bedre med mere interessante zoner, trods lineære leveldesigns som Ironwood. Det er klart, at God of War har et meget større budget, men leveldesignet i South of Midnight føles forudsigeligt.
Platforming-delen er også problematisk. Det føles utroligt kluntet at hoppe og glide rundt blandt krat og træhuse. Man landede ofte på den forkerte side af en gren, hvilket resulterede i et reset og en del af dine livspoint, som blev grabset. Ligesom i Jedi: Survivor kan man også løbe på væggene, hvilket giver en ekstra dimension til platformingen. Men det kom for sent i kapitel 3 til, at jeg reelt kunne nå at bruge det udforskning.
Stop-motion-stilen er der splittede holdninger til. I previewet her ser spillet for det meste rigtigt lækkert ud. Man kan mærke, at det er et AA-spil på godt og ondt. Det føles meget mere tegneserie-agtig, end hvad jeg umiddelbart forventede, men det er klart en af spillets styrker. I previewet var det begrænset, hvor meget man kunne lege med de grafiske indstillinger, og derfor er det svært at gå mere i dybden med. Her ville jeg godt have prøvet både performance- og quality-mode for at se og mærke forskellen. Den vurdering må I vente med.
Til sidst vil jeg nævne det fantastiske soundtrack i dette spil. Hvis man har set første sæson af True Detective, kan man allerede høre T Bone Burnetts mørke røst akkompagneret af en taktfastguitar, en løssluppen violin og en blåtonet harmonika. Uden at spoile noget, er sangen i slutningen af kapitel 3 værd at skrive hjem om. Udover at fortælle historien, der udfolder sig, så er den super catchy. Se frem til den.

Afsluttende tanker
Jeg må erkende, at jeg er mindre hype på South of Midnight efter at have spillet previewet. Gameplayet var undervældende, leveldesignet blev forudsigeligt og eksekveringen af budskabet føltes også ret flad. Moment-to-moment-gameplay rammer Compulsion Games ikke særligt godt. Dog var artstylen, narrativet og stemningen i spillet ret interessant. Så jeg kommer helt sikkert til at spille det igennem, når det udkommer d. 8 april på Xbox og PC – og via Game Pass.
Det er svært at vurdere et helt spil baseret på en 1,5 times spilsession. Tag derfor ikke mine ord som en holdning for helhedsoplevelsen af spillet. Det kan være de fikser nogle af mine kritikpunkter i de senere kapitler. Men jeg har mine bekymringer og er samtidig forsigtig optimist.
Om skribenten:

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
- Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
- Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
- Persona 4 Remake på vej?!
- Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
- Sci-fi shooteren METAL EDEN får gratis demo til april
- HP går all-in på AI – og gaming-gear med vanvittig batteritid
- Split Fiction er på vej til Hollywood
- Bionic Bay-preview – Atmosfærisk platformer med substans
- Ny dramaserie på Disney+ dykker ned i livets sidste eventyr
- SteelSeries vil ændre måden, du tænker musemåtter på
- Ny charmerende trailer til Elio
- Novocaine-anmeldelse – Jack Quaid som klodset helt i en humoristisk action-blanding
- Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
- Værsgo: Et fantastisk interview med manden bag Seebach-filmen
- Mickey 17 storflopper
- Rygte: Casting til The Last of Us Part 3 er i gang
- Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
- Croc: Legend of The Gobbos Remaster vender tilbage til april!
- Ubisoft klar til at sagsøge chikanører når Assassin’s Creed Shadows udkommer
- Kaos i Sonys Spider-Verse: Fiaskoer og forsinkelser hænger Sonys Spider-Man univers i et tyndt edderkoppespind, eller hvad?
- Darren Aronofsky sat i stilling til ny ‘Cujo’-film
- Sennheiser præsenterer HD 550 – Oplev nye lyddetaljer, du ikke troede fandtes
- Mad Max-serien direkte til bilkirkegården?
- Lohan & Curtis vender tilbage i traileren til Freakier Friday
- Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
- Arkaden Podcast Anmelder – Assassin’s Creed Shadows
- Razer tager kampen op mod AI-bots: Fair play med ny menneskeverificering
- Aztecs: The Last Sun annonceret!
- Respawn og Bit Reactor afslører nyt Star Wars-spil i april
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur

