Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Space Marine 2-chef: For mange AAA-spil vil for meget

Foto: Saber Interactive

Af Rasmus Lund-Hansen
7 oktober, 2024

Og det fører til helt urimelige forventninger, siger han

Hvis der er noget, spilåret 2024 har båret præg af, så er det skuffende salgstal. Gang på gang hører vi fra store udgivere som PlayStation, Ubisoft og Square Enix, at et stort anlagt AAA-spil ikke har levet op til forventningerne på salgsfronten.

Men mens nogle store titler giver rynker i panden hos udgivernes regnskabsfolk, er der andre AAA-spil, der kommer ind fra højre og overhaler alle inden om. For eksempel Warhammer 40,000: Space Marine 2. Med over to millioner spillere er Space Marine 2 blevet en kæmpe success for udgiveren Saber Interactive. Så hvordan adskiller det spil sig fra resten af flokken? Det har Saber’s kreative chef, Tim Willits, et bud på.

I et interview med IGN siger Willits, at det slet og ret handler om at gøre få ting, og gøre dem godt. “I løbet af udviklingen er der mange hold, der lader deres spil blive for omfangsrige. De ser på andre spil, der netop er udkommet, og siger ‘det der skal vi også have, lad os tilføje denne her ting, sådan skal vi også gøre.’ Og så glemmer de at fokusere på spillets kerne, på dét, der faktisk gør spillet sjovt.”

Den slags udvikling fører, ifølge Willits, til alt for store udviklingsbudgetter, der så igen fører til urimelige forventninger til salg. Space Marine 2 har ifølge Willits kostet under halvt så meget at udvikle som Doom Eternal – det sidste spil, Willits arbejdede på, inden han forlod Id Software i 2019.

“Vi er ikke nødt til at sælge fire millioner eksemplarer, før Space Marine 2 er en succes,” siger Willits til IGN. “Der er desværre mange spil, især fra amerikanske udviklere, der bliver regnet som fiaskoer hvis de ikke sælger fem millioner eksemplarer. Hvad er det her for en branche, hvis salgstal under fem millioner er dårlige?”

Saber Interactive har ikke delt nogen officielle salgstal for Space Marine 2, men Willits har tidligere kaldt spillet for det hurtigst sælgende, han har arbejdet på – og han har arbejdet på alle Id Softwares spil fra det oprindelige Quake fra 1996 frem til og med Doom Eternal.

Om skribenten:

Rasmus Lund-Hansen – Medredaktør


Rasmus’ største frygt er at blive en sur, gammel mand. Derfor lever han på en streng diæt af Nintendo og små indiespil, obskur hip-hop og elektronisk musik ingen har hørt om.





© Copyright - arkaden.dk