Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Spectre Divide beta-preview – Endnu en taktisk shooter til samlingen

Foto: Mountaintop Studios

Af Kasper Hansen
27 august, 2024

Arkaden fik adgang til den lukkede beta på spillet Spectre Divide - en titel som uden tvivl går ind og prøver at udfordre Counter-Strike og Valorant. og hvordan går det indtil videre?

Spectre Divide går i Valorants fodspor og forsøger at udvide det enkle, men effektive koncept, som Counter-Strike har perfektioneret med sin klassiske kamp mellem terrorister og counter-terrorister.

Mountaintop Studios, der står bag Spectre Divide, bringer deres egen vision til, hvordan en konkurrencedygtig taktisk shooter kan se ud. Spillet byder på intense rundebaserede kampe først til otte, hvor et hold angriber med en bombe, mens det andet forsvarer – et velkendt setup, nu i et spændende 3v3-format.

Hver spiller får tildelt en såkaldt “Duality” (en klon), som kan placeres strategisk for at nå steder, der normalt er uden for rækkevidde. Med støtte fra sponsorer tilbyder spillet et varieret udvalg af granater og gadgets, hver med sin egen unikke stil, der burde bringe nye dimensioner til gameplayet.

Overblik over disse sponsorer man kan vælge. Foto: Kasper Hansen/Spectre Divide

Smoke-granater forklædt i sponsor skins

Som nævnt tilbyder sponsorerne dig forskellige gadgets og granater. Disse granater beskrives som unikke og har hver deres funktion. For eksempel gør en af dem, at man bevæger sig langsommere, når man befinder sig inde i den kæmpe boble, den udleder. En anden granat kan forårsage lidt skade, mens man er inde i dens boble.

Pointen er, at alle disse granater er beskrevet forskelligt, men de har i bund og grund det samme formål – at fungere som en røggranat. Det føles kedeligt at bruge dem, og i de fleste tilfælde kan de kun bruges til at slippe væk fra et åbent område. Hvis der bare havde været mere kraft og diversitet i deres effekter, udover de små forskelle, de hver især har.

Et buy-system lidt som i Counter-Strike, hvor du køber et par af våben til dig og din klon. Foto: Kasper Hansen/Spectre divide

Et gameplay der læner sig op af Counter-strike

Jeg har ingen indvendinger mod, at Spectre Divide’s gunplay søger at være noget helt for sig selv. Det er ikke meningen, at det skal måle sig med Call of Duty eller XDefiant. Hvis du ikke bryder dig om det mere afdæmpede tempo i både gunplay og gameplay, er Spectre Divide nok ikke noget for dig.

Dog byder spillet på et ekstra element: Du kan sigte med alle våben, hvilket tilføjer en ny dimension af præcision og gør oplevelsen mere tilfredsstillende. Selv med andet end en sniper i hænderne vil dit sigtekorn forblive stabilt, hvilket betyder, at det primært handler om at mestre spraymønstret hurtigt, og så er du allerede godt på vej til succes.

Vær dog forberedt på et langsommere, mere taktisk gameplay, hvor strategisk placering af din klon kan give dig en afgørende fordel. Denne funktion føles frisk og spændende, men mangler endnu den perfekte balance.

Da Spectre Divide endnu ikke har en fastsat udgivelsesdato, er der heldigvis tid til optimeringer og finjusteringer – hvilket formodentlig også er formålet med denne beta.

Købe fasen, hvor én person har kaster sin klon op på en afsats. Foto: Kasper Hansen/Spectre Divide

En artstyle der på papiret er awesome

Jeg er ret vild med det stilistiske design, der har en fed comic book-æstetik. Problemet er bare, at det næsten er umuligt at skelne mellem venner og fjender. Den eneste forskel er en svag orange tegneserie-streg rundt om fjenderne, hvilket betyder, at man nemt kan ligne en fjende på en prik.

Flere gange oplevede jeg, at mine holdkammerater skød mod mig i forvirringen, og det er et stort problem, da det afslører vores position på kortet. At mine skydegale soldaterkammerater ikke bruger deres kort ordentligt, gør det bestemt ikke bedre. Jeg kunne virkelig ønske mig en mere tydelig forskel, så man aldrig er i tvivl om, hvorvidt man står overfor en ven eller fjende.

Hvordan fjendes outline stråler, som er relativ lidt i forhold til man skal kunne kende forskel i kampens hede. Foto: Mountaintop Studios

Klonen skal være the gamechanger

Med den tid, jeg spillede Spectre Divide, tog det helt sikkert nogle runder at finde ud af, hvordan klonen bedst kunne bruges til holdets fordel. Jeg kunne egentlig godt lide denne idé, da den uden tvivl tilføjer noget friskhed til genren. Alligevel føler jeg ikke helt, at den passer ind.

Det føles klodset at bruge, og de fleste gange nåede man kun lige at skifte til klonen, når alarmklokkerne ringede – og så var man allerede skudt. Herefter bliver man selvfølgelig til den anden af sine personer, så på den måde har alle to liv.

Din klon kan også dræbes, selvom du ikke er den, hvilket giver god mening. Efterhånden som spillene skred frem, blev jeg dog bedre til at udnytte klonen, hvilket gav spillet lidt mere dybde og dynamik.

VICTORYYY!!! Foto: Kasper Hansen/Spectre Divide

Konklusion… indtil videre

Spectre Divide forsøger at puste nyt liv i den taktiske shooter-genre, men det er endnu ikke helt nok til at skille sig ud. Mange spillere er allerede vant til Valorant, som har bygget videre på det solide fundament fra Counter-Strike. Selvom Spectre Divide forsøger at bringe noget nyt til bordet med sin klon-mekanik, føles det desværre lidt klodset og besværligt i praksis.

Det faktum, at spillet bliver free-to-play, når det udkommer, er bestemt en fordel i en hård konkurrence, men Mountaintop Studios må arbejde hårdere for at finde den rette balance og finesse, som spillet desperat har brug for.

Spectre divide har endnu ingen udgivelsesdato, men når tid er, vil det kun lande som et free-to-play på PC.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk