Interview

Spilindustrien overset i nyt Rådgivende Panel hos Kulturens Analyseinstitut

Foto: GRASP Festival

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
8 august, 2024

Spilindustrien i Danmark er blandt de største eksportører af dansk kultur, men det betyder ikke nødvendigvis, at man er sikret en plads i et nyt rådgivende panel om netop kultur

Kulturens Analyseinstitut, der er en selvejende uafhængig institution, dog nedsat af Kulturministeriet, har for nylig præsenteret deres nye Rådgivende Panel, der består af 28 medlemmer, der som udgangspunkt bredt repræsenterer forskellige kulturområder. Dog er der i særdeleshed et enkelt område, der glimrer ved sit fravær – nemlig spilbranchen.

Da Kulturens Analyseinstitut har som formål at skabe og formidle viden om kulturens betydning i samfundet, har dette medført kritik fra flere repræsentanter for spilindustrien, og Arkaden har derfor taget kontakt til to af disse kritiske røster for at få en uddybning af deres kritik, men også for at blive klogere på, hvordan vi undgår at stå i den samme situation igen i fremtiden.

Kritik fra spilbranchen

Jesper K. Kristiansen er en af de kritiske røster, der har udtalt sig om problematikken. Jesper er Business Development Manager hos Game Habitat og har tidligere været hos Vision Denmark, Interactive Denmark, samt været ekstern redaktør på den danske og norske spilordning. Jesper K. Kristiansen påpeger, at udeladelsen af spilområdet fra Kulturens Analyseinstituts Rådgivende Panel er problematisk, fordi spil udgør et vigtigt kulturmedie for mange, især børn og unge.  

– Hvis målsætningen er at skabe og formidle viden om kulturens betydning i samfundet, så kommer de til at mangle noget i det samlede billede, hvis man ikke har spil med, påpeger han.

Jesper K. Kristiansen mener, at medlemmer med indsigt i spil kunne have bidraget med en forståelse for, hvordan spil finansieres, produceres og opleves hos spilleren. Det kunne have sikret, at Kulturens Analyseinstituts analyser fik et bredere og mere dækkende perspektiv.

Han foreslår, at instituttet fremover bør overveje spil som en mulig del af deres initiativer, når det giver mening og kan bidrage med en bedre forståelse eller dybere indsigt i de analyser og rapporter, som instituttet arbejder med. 

– Digitale spil har eksisteret i mere end 50 år nu og er nok et af vor tids mest betydningsfulde kulturmedier, siger Kristiansen.

Samtidig understreger han også vigtigheden af, at spilbranchen selv bliver bedre til at integrere sig i de etablerede kulturelle netværk. Han nævner, at det både kan ske på et organisatorisk plan, hvor organisationer som Nimbi GameLab og Games Denmark kan opsøge andre institutioner og organisationer, og på et personligt plan, hvor enkeltpersoner i branchen også taler spilmediets sag, når de har mulighed for det.

Han ser dog optimistisk på fremtiden og mener, at situationen automatisk vil blive bedre, når Nimbi GameLab og Games Denmark bliver bedre etablerede. 

– For en del af problemet har måske også været, at der ikke har været noget oplagt sted at gå hen, hvis nu Kulturens Analyseinstitut eller en anden organisation gerne ville i kontakt med spilmiljøet herhjemme, siger han.

Jesper K. Kristiansen. Foto: Interactive Denmark

Brian Martin Nielsen, der er spilbranche-fortaler og stiftende medlem af Games Denmark, deler Jesper K. Kristiansens bekymringer og håber, at spilbranchen kan nå at blive inkluderet i panelet, selvom deadlinen er overskredet. Han har både forsøgt at få kontakt via LinkedIn og sendt en email direkte til Kulturens Analyseinstitut i håb om at drøfte muligheden for at inkludere spilbranchen. Han erkender, at han ikke var klar over, at panelet skulle oprettes, og mener, at spilbranchen skal arbejde på at få mere viden om mulighederne for at deltage i forskellige dialoger om kultur, erhverv og innovation. Brian Martin Nielsen opfordrer også folk til at kontakte ham direkte, hvis de ser muligheder for spilbranchen i at deltage i relevante råd, paneler eller institutter.

– I denne situation vil jeg nok sige, at det er begge parter, som kunne have gjort mere. Der var en masse i medierne i maj og juni om spilbranchen, den nye forening Games Denmark samt det nye institut Nimbi Gamelab, så man kunne jo tænke, at Kulturens Analyseinstitut måtte have hørt om os, især hvis spil er på deres agenda. Samtidigt er det helt klart et område, hvor spilbranchen skal gøre mere for at vide, hvilke råd der eksisterer, og aktivt række ud til dem, uddyber han.

Brian understreger, at det vil være ærgerligt, hvis Danmarks mest eksporterende kulturelle medie ikke er med i disse dialoger før 2026, når næste råd skal nedsættes. Han ser det som en god mulighed for spilbranchen at indgå i dialog med andre aktører i det danske kulturlandskab og fremhæver, at spil er et stort og vigtigt kulturelt produkt.

Brian Martin Nielsen. Foto:Version2

Kulturens Analyseinstitut anerkender kritikken

Kulturens Analyseinstitut svarer indledningsvis på kritikken ved at forklare, at den primære årsag til, at der ikke er spilrepræsentanter i det Rådgivende Panel, er, at ingen fra branchen har indstillet en kandidat. Instituttet udtrykker dog via den meget imødekommende kommunikationschef, Nanna Bernth, stor interesse for at have kontakt med alle aktører i kulturlivet, herunder spilbranchen. De har allerede en god dialog med dem og håber, at denne dialog fortsætter, selvom der ikke er en repræsentant fra spilindustrien i panelet.

Da jeg efterfølgende får mulighed for at tale med Esben Danielsen, der er administrerende direktør for Kulturens Analyseinstitut, er forståelsen for spilbranchens industri kun taget til i omfang. Esben Danielsen gør det først klart, at instituttet er et forholdsvis nyt tiltag, og at netop denne problematik, vi nu befinder os i, viser instituttets største udfordring, hvilket er at komme hele vejen rundt, når hele kulturlivet skal inddrages.

– Kritikken er rigtig. Vi har ikke været gode nok til at brede budskabet ud, siger Esben Danielsen og fortæller samtidig, at der i løbet af dagen for alvor er kommet gang i sagen, og man er blevet gjort bekendt med problematikken. Det positive er dog, at nu er der kommet gang i dialogen, og Esben Danielsen har i den kommende tid planlagt møder med forskellige aktører fra den danske spilindustri. Som en af de første på listen finder vi Brian Martin Nielsen.

Herfra bliver det spændende at følge udviklingen og se, om disse møder ender ud med en konkret ændring af panelet, eller om det på nuværende tidspunkt er for sent at rulle processen tilbage. En ting, der dog er helt sikkert, er, at næste gang der skal etableres et nyt Rådgivende Panel, vil der blive indstillet kandidater fra spilbranchen. 

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk