Ad Banner
Ad Banner

Interview

Spilindustrien træder ind i klimakampen: Mathias Gredal Nørvig om gamingens potentiale til at skabe en bæredygtig fremtid

Foto: GRID-Arendal

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
4 oktober, 2024

Spilindustrien har gennem mange år været en vigtig kilde til underholdning, kreativitet og fællesskab for mennesker verden over, men nu ser vi, at industrien også bevæger sig ind på et nyt og betydningsfuldt område – klimabevidsthed

I forbindelse med FN’s generalforsamling blev der også afholdt FNs Sustainability Summit, hvor gaming blev fremhævet som en central aktør i arbejdet for en bæredygtig fremtid. Mathias Gredal Nørvig, der er CEO for SYBO, var en af initiativtagerne til en samtale om, hvordan spilindustrien kan bidrage til at skabe opmærksomhed om klimaudfordringerne. Sammen med repræsentanter fra store virksomheder som Google, Microsoft og Unity satte han fokus på, hvordan spil kan inspirere til handling blandt de 3,3 milliarder mennesker, der spiller verden over. 

I samtale med Arkaden.dk uddyber Mathias Gredal Nørvig sine tanker om, hvordan spilindustrien kan tage del i klimakampen, hvilket også er et emne, han tidligere har beskæftiget sig med i sin bog Gaming for Good – Unlocking the Power of Gaming to Create a Better World for Us All, som han har skrevet sammen med britiske Jude Ower.

Ifølge Mathias er der flere måder, spiludviklere kan tage ansvar på. Som alle typer virksomheder kan de se nærmere på deres egen drift, herunder energiforbrug og valg af kontorlokaler. I takt med, at industrien bliver mere digital, er behovet for fysiske produkter og transport mindsket, men der er stadig muligheder for at gøre bæredygtige valg, eksempelvis ved at benytte grønne serverløsninger. 

Mathias Gredal Nørvig. Foto: Lars Just/Techsavvy.media

Dog understreger han, at det ikke kun er på det tekniske niveau, industrien kan gøre en forskel – det handler også om at påvirke og inspirere spillerne gennem de spil, der skabes.

Spilbranchens første store initiativ i FN-regi, Playing for the Planet, blev søsat i 2019 sammen med UNEP (United Nations Environment Programme), med formålet om at  øge bevidstheden om klimaforandringer. SYBO, som Mathias står i spidsen for, er en af de stiftende medlemmer af initiativet, og virksomheden har brugt deres populære spil Subway Surfers til at promovere bæredygtighed. Eksempelvis blev der lavet en digital rejse til Bali og Vancouver med elementer som vindmøller og solenergi undervejs og senest til Sydney, hvor spillere blev opfordret til at samle ingredienser til en veggie-sandwich.

– Selvom vi har et meget casual spil, så kan vi stadig skabe awareness, fortæller Mathias Gredal Nørvig.

En anden vigtig mulighed for spilindustrien ligger ifølge Mathias i dens enorme rækkevidde og evne til at samle data gennem brugerundersøgelser, der kan bruges til at informere politiske beslutningstagere om, hvilke områder der kræver handling. Gennem initiativer som Planet Play’s Great Project sammen med UNDP (United Nations Development Programme) opfordres spiludviklere til at indsamle data om spillernes adfærd og holdninger, hvilket kan have en stor indflydelse på politiske beslutninger, når det gælder klimaindsatsen.

Deltagere ved eventet. Foto: Det Danske Generalkonsulat i New York

Mathias Gredal Nørvig understreger også, at det at samle spilindustrien under FN’s paraply, som hans initiativ har været med til, ikke blot handler om at diskutere, hvad industrien allerede gør, men også om at bringe store aktører som Google, Microsoft og Unity sammen og holde hinanden op på løfter og forpligte til konkrete, bæredygtige tiltag i fremtiden.

For Mathias Gredal Nørvig handler det dog i sidste ende om mere end bare spil og data – det handler om at sikre en bedre planet for både os selv og de kommende generationer. 

– Der er ingen tvivl om, at planeten brænder, udtaler han, og understreger, at det vil kræve politiske valg at rette op på de problemer, vi står overfor. Hans bøn til både industrien og beslutningstagerne men også os alle som individer er enkel, men kraftfuld: 

– Når du har et valg, så vælg det rigtige.

At FN har valgt at fremhæve spilindustrien som en nøglespiller i klimakampen, er et stort skulderklap, men det forpligter også. Mathias understreger, at Danmark har en særlig mulighed for at tage ansvar, idet danske spiludviklere er dygtige til at fortælle historier, der ikke blot appellerer til et dansk publikum, men som også har global appel. Ved at træffe de rigtige valg kan Danmark og spilindustrien som helhed være med til at sikre, at klimabevidstheden vokser, og at vi alle bliver bedre til at handle bæredygtigt.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk