Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
En personlig fortælling om udfordringerne bag en prisnomineret titel
Airhead fra det københavnske spilstudie Octato er blevet nomineret til hele tre priser ved årets Spilprisen, som afholdes den 14. februar i Bella Center Copenhagen. Spillet er nomineret i kategorierne Best Debut, Best Audio og Best Visuals, og det er noget af en præstation for et projekt skabt af et lille team med begrænsede ressourcer. Men bag succesen gemmer der sig en historie, der er alt andet end glat. Manden bag spillet, Andreas Bødker, lægger nemlig ikke skjul på, at vejen til færdiggørelsen af Airhead var præget af store udfordringer – så store, at han selv ikke var tilfreds med resultatet, da spillet udkom.
Jeg har taget en lang og ærlig snak med Andreas om spillets tilblivelse, og hvordan processen påvirkede ham personligt.
Hvad er Airhead?
For de uindviede er Airhead et puzzle-platformspil med Metroidvania-elementer. Her styrer du en figur, der bærer et luftfyldt hoved, som langsomt mister luft over tid. Det tilføjer et konstant pres på spilleren, der må tænke hurtigt og navigere gennem en verden fyldt med udfordringer. Spillet, der trækker inspiration fra titler som LIMBO og Inside, har en særlig mekanik og en visuel stil, der gør det til noget helt specielt.
Men Airhead er også et spil, hvor temaerne spejler udviklingsprocessen. I spillet står verden på randen af kollaps, naturens ressourcer er udtømt, og hovedkarakteren kæmper konstant for at få luft. Andreas fortæller, at det pres og den dystopiske stemning er en metafor for spillets egen udvikling og de udfordringer, han selv stod overfor.
– Vi ville skabe et spil, der både var udfordrende og relevant. Spillerne skulle føle det pres, som karakteren oplever, og samtidig mærke den transformation, verden gennemgår, forklarer Andreas.
Bag facaden gemmer der sig dermed en historie, der er mindst lige så kompleks som selve spillet. Airhead er også historien om en udvikler, der stod ansigt til ansigt med dårlige kommunikationslinjer og kreative uenigheder.
Første kontakt og en uventet invitation
Min første kontakt med Andreas var for næsten et år siden, da Airhead blev lanceret i februar 2024. Dengang blev det ikke til mere end en kort udveksling, men i begyndelsen af i år vendte Andreas tilbage med en forespørgsel: Om ikke jeg havde lyst til at tage en snak om Airhead. Det havde jeg selvfølgelig – og jeg var spændt på, hvad Andreas havde at dele.

Det skulle dog vise sig at blive en helt anden samtale, end jeg havde forventet. Hvor mange udviklere som regel har en positiv historie eller spændende nyhed, de gerne vil dele, blev jeg her mødt af en udvikler, der delte en meget personlig fortælling om, hvordan hele processen med at lave Airhead havde været præget af dårlig kommunikation og store udfordringer. Faktisk i en grad, der påvirkede Andreas både professionelt og personligt.
En drøm, der blev til kaos
Udviklingen af Airhead startede som en fælles drøm. Andreas og Jacob Honoré, der sammen udgjorde kernen i Octato, delte visionen om at skabe noget helt særligt.
– Det var lige så meget Jacobs drøm som min, fortæller Andreas – og understeger, at Jacob spillede en afgørende rolle, og uden ham var projektet aldrig blevet til noget.
Med økonomisk støtte fra Capnova fik de midler til at påbegynde projektet, og i starten så det lovende ud. Pengene gav dem frihed til at tænke stort, men desværre rakte de ikke til at færdiggøre spillet. Det blev nødvendigt at finde en publisher, og valget faldt på tyske HandyGames, som i begyndelsen virkede som den perfekte partner.

Men så ramte pandemien, og kommunikationen blev en stor udfordring.
– Jeg troede, vi havde samme vision for spillet, men det viste sig hurtigt, at vi ikke lavede det samme spil. Publisheren ville gerne have noget mere tilgængeligt, måske noget i stil med Unravel eller Little Nightmares. Men det var ikke det spil, jeg ville lave, fortæller Andreas.
Andreas beskriver samarbejdet med HandyGames som frustrerende, især fordi han oplevede, at der ikke blev reageret på spillets oplagte gameplay-udfordringer.
– Spillet havde tydelige problemer – men ingen sagde noget. Den oplagte game-loop udfordring vi havde, var at spillerne blev stressede over det punkterede hoved. I starten tog jeg det ikke alvorligt nok fordi jeg var happy-go-lucky, sidenhen fordi jeg selv blev for stresset til at se eller acceptere det, forklarer Andreas.

En ensom kamp
En af de største udfordringer under udviklingen af Airhead var altså samarbejdet med publisheren. Grundlæggende delte de to parter ikke samme vision for spillet. Der var en vedvarende spænding mellem, hvad udviklerne ønskede at skabe, og hvad publisheren havde forestillet sig. Det blev hurtigt klart, at deres idéer om spillet ikke stemte overens – i hvert fald ikke i praksis.
Samtidig blev holdet mindre og mindre. Coronapandemien havde skabt et boom i spilbranchen, og lønningerne steg.
– Victor og Tobias holdt ud længe – og det var fedt, men Victor måtte tage et andet job, og Tobias blev ukampdygtig på grund af en diskusprolaps. Til sidst sad jeg alene med projektet, forklarer Andreas.
Andreas var dermed den eneste, der direkte arbejdede på projektet, hvilket både var en praktisk og mental udfordring. Dog var Andreas’ samarbejdspartner Jacob Honoré en rigtig god og stabil støtte gennem hele forløbet.

Publisherens krav ændrede sig konstant, og Andreas forsøgte at følge med. Der skulle laves et hint-system, fast travel og flere animationer – alt sammen uden, at det blev koordineret ordentligt. Samtidig blev en del af udviklingen flyttet til et datterselskab i Tyskland, hvor Andreas oplevede, at lige så meget blev ødelagt, som blev ordnet.
Der blev fra publicherens side tilknyttet to progammører til at færdiggøre spillet uden Andreas, og så begyndte spillet at falde fra hinanden. En Nintendo Switch-version, der tidligere havde fungeret, gik pludselig i stykker.
– Jeg sad hjemme hver mandag og forsøgte at hjælpe programmørerne i Tyskland med at få spillet færdiggjort. Men det var hjerteskærende at se, hvordan de ødelagde lige så meget, som de fik fixet, fortæller Andreas.

Andreas ser tydelige paralleller mellem spillets temaer og de udfordringer, han selv stod med.
– Som hovedkarakteren i spillet startede jeg optimistisk. Men efterhånden som problemerne voksede, blev det svært at bevare den samme energi. Spillet skulle være en oplevelse, hvor man følte et pres, men stadig havde en forløsning til sidst. Det var også det, jeg håbede på for mig selv.
Et spil, der stadig kæmper for sin plads
På trods af de mange udfordringer modtog Airhead flotte anmeldelser ved lanceringen – noget, der kom bag på Andreas.
– De anmeldelser kom endda, selvom spillet dengang ikke kunne gennemføres, siger han med et tørt grin.
I dag er Andreas mere positiv over for spillets fremtid. Nomineringerne ved Spilprisen giver håb om, at spillet kan finde sit publikum. Selvom Andreas stadig ser steder, hvor gameplayet kunne forbedres, er han stolt over, at Airhead nu får den opmærksomhed, det fortjener.

– Jeg er stolt af, at spillet er blevet anerkendt, selvom processen var så svær. Det er fantastisk at se, at det hele trods alt var det værd, afslutter han.
Historien om Airhead er på mange måder en påmindelse om, hvor krævende spiludvikling kan være – især for små teams med store ambitioner. Og selvom processen har været præget af udfordringer, står spillet nu som et tegn på, at selv de mest besværlige projekter kan ende med at finde deres plads.
Om Airhead løber med en pris den 14. februar, må tiden vise, men én ting står klart: Det er en titel, der har været værd at kæmpe for.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

