Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Mon Hazelight formår at udbygge sit kartotek med storslået samarbejde, som virkelig tester tålmodigheden hos dig og din makker
Hazelight Studios har for alvor cementeret sig som en af de førende udviklere inden for co-op-spil, og med Split Fiction vender de tilbage med endnu et ambitiøst eventyr. Studiet, der især er kendt for det prisvindende It Takes Two, har tidligere udforsket temaer som tillid og samarbejde, og denne gang er omdrejningspunktet venskab.
Split Fiction kaster spillerne ud i et actionfyldt eventyr, hvor sci-fi og fantasy smelter sammen i en konstant skiftende oplevelse. Spillets kreative tilgang til samarbejde lover masser af overraskelser, men hvordan fungerer det for en spiller, der aldrig har prøvet Hazelights tidligere titler? Det er netop den vinkel, denne anmeldelse tager – en oplevelse af Split Fiction uden den bagage, som It Takes Two eller A Way Out måske ville have givet.
Er Hazelights nyeste spil stadig en stærk co-op-oplevelse, hvis man går ind til det med friske øjne? Lad os finde ud af det.

Jeg spillede det sammen med en kammerat, der tilfældigvis var på besøg i de dage, hvor jeg skulle prøve spillet. Han har dog ikke brugt meget tid foran skærmen de senere år – faktisk købte han først en PlayStation 4 tre år efter dens lancering og har højst brugt den et dusin gange siden.
Det betød, at jeg ofte måtte tænke for os begge, og derfor vil jeg anbefale at spille med en makker, der er på nogenlunde samme niveau eller i det mindste har lidt mere erfaring med gaming. Det ændrer dog ikke på, at oplevelsen var underholdende – det har været en fornøjelse at spille med dig uanset hvad!
Co-op stiger i level
Lad mig starte med at sige, at It Takes Two stadig er på min backlog for i år, så en direkte sammenligning mellem de to titler er vanskelig. Når det er sagt, formår Split Fiction at redefinere co-op-oplevelsen på en måde, jeg ikke tidligere har set. Sjældent har et spil formået at gøre mig så afhængig af min medspiller, samtidig med at det bevarer en følelse af individualisme og personlig progression.
Denne dynamik afspejles perfekt i spillets fortælling, hvor de to kontrasterende forfattere, Mio og Zoe, ved et uheld bliver fanget i deres egne historier. De var oprindeligt tiltænkt hver deres separate fortælling, men efter en fejl i maskinen, der skulle stjæle deres kreative idéer, bliver deres verdener flettet sammen.
For at undslippe med deres sind i behold må de ikke blot nedbryde systemet, der holder dem fanget, men også konfrontere hemmeligheder og personlige kampe, der har ligget skjult i deres egen fiktion.
Det mest imponerende er dog, hvordan spillet konstant udfordrer min måde at tænke på i forhold til problemløsning. De kreative mekanikker tvinger én til at gentænke klassiske samarbejdselementer, hvilket resulterer i en oplevelse, der både føles innovativ og intellektuelt stimulerende. Dertil kommer Hazelights enestående brug af kameravinkler, som ikke blot forstærker fortællingen visuelt, men også skaber en dynamisk og engagerende spilleoplevelse.

Sci-fi og fantasy er en perfekt sammensmeltning
Fra spillets begyndelse og hele vejen igennem føles det, som om Hazelight har vendt hver en sten for at sikre en helstøbt oplevelse. Alt er gennemtænkt ned til mindste detalje – fra æstetik og lyddesign til karakterernes nuancer og de to verdener, man bevæger sig igennem.
Kombinationen af sci-fi og fantasy viser sig her som en bemærkelsesværdigt stærk synergi, når den behandles med den rette forståelse.
Da min gode ven og jeg satte os til at spille, stillede han mig et simpelt, men tankevækkende spørgsmål: ”Hvad kan du egentlig bedst lide – sci-fi eller fantasy?” Jeg havde svært ved at svare, da jeg sætter pris på begge genrer, men Split Fiction har med al tydelighed cementeret min præference. Sci-fi tiltaler mig ganske enkelt mere – ikke kun i sin æstetik, men også i sit lyddesign og den overordnede atmosfære.
Det er dog ikke for at sige, at fantasy-elementerne var svage – tværtimod – men det var blot den verden, jeg personligt følte mig mindst draget af.Begge verdener, som Hazelight har skabt, er intet mindre end spektakulære.
Visuelt er Split Fiction en tour de force, hvor hvert nyt område føles som en malerisk udsigt værd at forevige. Jeg havde endda svært ved at beslutte, hvilke skærmbilleder jeg skulle gemme, for hvert nyt sted præsenterede sig som en visuel oplevelse i sig selv.

Det her er et spil, og så alligevel ikke
Okay, overskriften giver måske ikke umiddelbart mening, men lad mig forklare. Split Fiction er i sandhed et spil, når det kommer til gameplay. Alt føles flydende, og det er tydeligt, at der er lagt stor omtanke bag både puzzles og samarbejdsmekanikker.
Med inspiration fra utallige spil og film skaber Hazelight en oplevelse, der løfter sig over det forventelige. Jeg vil ikke afsløre inspirationskilderne, da det ville tage noget af magien fra oplevelsen – men at opdage dem i spillet var forrygende.
Spillet føles som en konstant leg med mekanikker, der hele tiden udfordrer og fornyer sig selv. Ét øjeblik er jeg en kugle, mens min makker deaktiverer alarmer og distraherer vagter. Det næste befinder jeg mig i en tablet, hvor min makker fysisk kan tilte skærmen og styre min bevægelse.
Hazelight beskriver Split Fiction som deres bedste og mest vovede idéer – og det kan jeg kun give dem ret i.
Det adskiller sig også fra traditionelle spilkonventioner ved fraværet af collectibles. Her er ingen arbitrære genstande at samle, men i stedet en sammenhængende oplevelse om venskab og samarbejde uden unødvendige distraktioner. Man bliver ikke revet ud af historien for at jagte samleobjekter, men kan fordybe sig i sidemissioner, der rent faktisk bidrager til fortællingen.

Sidemissionerne er få, men veludvalgte, og de motiverer ikke blot gennem gameplay, men også gennem deres narrative funktion. De fungerer som et afbræk fra hovedhistorien – er man midt i sci-fi-sektionen, vil de tage én ind i fantasy-verdenen, og omvendt.
Og de er ikke blot tilfældige opgaver; ved at gennemføre dem fjerner man dem fra simulatoren, hvilket forhindrer det kyniske korporative firma i at stjæle idéerne fra hovedpersonerne.
Samtidig er disse missioner bygget på små, håndskrevne idéer fra karaktererne, samlet gennem forskellige tidspunkter i deres liv. Denne detalje gør dem ikke bare relevante, men også dybt forbundet med spillets kernefortælling, hvilket skaber en sammenhængende og meningsfuld oplevelse.

Konklusion
Nogle spil handler om mekanikker, andre om fortælling. Men Split Fiction er et sjældent eksempel, der forener begge aspekter i en helhedsoplevelse, der både underholder og udfordrer. Hazelight har skabt mere end en stærk co-op-titel – de har designet et narrativt eksperiment, hvor sci-fi og fantasy smelter sammen, og gameplay konstant fornyer sig.
Hver mekanik føles gennemtænkt, og hver beslutning virker meningsfuld. Spillet kræver både kreativ tænkning og koordination, samtidig med at det giver plads til individuelle oplevelser – en balance, der sjældent lykkes i co-op-genren.
Fraværet af irrelevante collectibles understøtter denne vision. Split Fiction opfordrer dig til at engagere dig i verdenen og narrativet uden distraktioner.
Når jeg ser tilbage på min tid med spillet, er én ting klart: Split Fiction er en triumf for Hazelight og et bevis på, at co-op stadig kan innovere. Det overrasker, udfordrer og inspirerer – en oplevelse, jeg ikke ville have været foruden. Hazelight har virkelig gjort det igen, og dette spil er uden tvivl en kandidat til Game of the Year.
Udvikler/Udgiver: Hazelight Studios / Electronic Arts
Genre: Co-op, platformer, puzzle, action adventure
Platform: PS5 (anmeldt på) Xbox Series, PC, Geforce Now

Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder

