Ad Banner

Nyheder

Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab

Foto: Game Developer

Af Kasper Pedersen
13 maj, 2024

Selskabet har måtte se i øjnene at eksklusivitet ikke er godt

Som indehaver af store japanske franchises som Final Fantasy og Dragon Quest, kunne man tro at et selskab som Square Enix havde et godt regnskab at se frem til. Særligt med deres nyligt udgivne titel, Final Fantasy XVI og VII: Rebirth som fik stor ros af kritikere såsom os fra arkaden. Desværre er dette ikke tilfældet, og selskabet har nu været ude og melde, at der vil blive set efter andre veje på markedet for at opnå profit.

De seneste titler har været udgivet udelukkende på PlayStation, hvor Forspoken solgte så dårligt, at udviklingsholdet bag først blev lukket, og bagefter optaget i Square Enix eget regi. Vi har også tidligere kunne melde at Rebirth havde set et voldsomt fald i salg, og det endda i sit eget oprindelsesland, Japan. Derfor vil SE (Square Enix) have mere fokus på en multiplatformstrategi. Dette meldes i en ny rapport over seneste årsregnskab.

Den nye strategi skal danne grundlag for at give kunder “bedre mulighed for at nyde vores (Red: Square Enix) titler, når det kommer til store franchises og AAA-spil samt mindre titler.” Dette vil inkludere udgivelser til Nintendo og Xbox, hvor Final Fantasy XIV for nyligt kom til Xbox. Der er også tegn på at flere titler vil komme til PC, såsom mobilspillet Final Fantasy VII: Ever crisis, som endnu ikke har fået en udgivelsesdato.

Skønt stor ros af kritikkere, har Final Fantasy VII: Rebirth ikke solgt særlig godt. Foto: Gemastu

Som et led i denne ændring af strategi, har SE også set sig nødsaget til at aflyse en række planlagte spil. Selvom vi ikke kender antallet eller navnene på disse titler, viser rapporten at SE har lidt et tab i profit på 70% i forhold til sidste år, bestående af tab ved “nedlæggelse af udvikling for digitalt underholdnings segment”- Hvilket kan oversættes til aflyste spil.

SE siger selv at disse aflysninger skyldes ændringen i strategi, hvor de også vil være strengere i deres udvælgelse ved allokering af ressourcer til spiludvikling. Der vil her være fokus på at udviklingen af spil vil være udelukkende in-house, fremfor 3. parts udviklere, og højere mængde af “kvalitets AAA-titler”- hvad det så end kan betyde.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk