Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Squirreled Away-anmeldelse – En hyggelig tur i trætoppene

Foto: Far Seas Studio

Af Nikolaj Mosegaard
2 april, 2025

Squirreled Away er et hyggeligt, lille, men ganske fyldestgørende platformer-sandkassespil, hvor stressen om overlevelse er sorteret ud, og hyggen er tilføjet. Spillet er udviklet af det lille svenske studie Far Seas Studio og udgivet af svenske Amplifier Studios. Squirreled Away er på mange måder det overlevelses-spil, man burde indoktrinere sine børn med, inden man introducerer dem for spil som for eksempel Minecraft eller Grounded.

Et egern på eventyr

Som ethvert andet overlevelses-spil starter man med absolut intet, og som et egern var det første på min fært at bestige et af de store egetræer på jagten efter materialer. Hurtigt spottede jeg i det fjerne noget gyldent og skinnende, ET GULD AGERN! Febrilsk sprang jeg fra gren til gren for at nå til dette mystiske gyldne agern, og derefter lå det klart i kortene, at hovedmissionen i dette spil var at indsamle alle 30 gyldne agern.

Spillet er struktureret omkring fem åbne områder, der gradvist bliver tilgængelige i takt med, at spilleren fuldfører opgaver for de respektive områders beboere. For den nysgerrige spiller er det dog muligt at få adgang til efterfølgende områder før tid, uden nødvendigvis at fuldføre de påkrævede opgaver. Spillets opgaver er primært af simpel karakter, men de tjener også et lærerigt formål ved at introducere en til spillets mekanikker.

Foto: Far Seas Studio

Selvom spillet har en relativt begrænset størrelse, tilbyder det en fornuftig mængde af interaktionsmuligheder. Områderne er enten gemt væk bag en stor dør eller hævet over tidligere terræn. Dette designelement opfordrer spilleren til at tænke kreativt for at udforske låste områder før den tilsigtede progression.

Hvert område har et sanctuary (helligdom), hvorpå man kan meditere. Når du har fundet en ny genstand, kan man via meditation udvide sin byggekundskab og få flere muligheder for at bygge større eller bedre ting. Sanctuary er også stedet, hvor du kan se, hvor mange gyldne agern der er tilknyttet til det pågældende område. Har man svært ved at finde de gyldne agern, så står der en lille gåde ud for hver af de hellige sten, som skal bære de gyldne agern efter man har fundet dem. Når man har samlet alle gyldne agern i et område, så udvider man sin energibar. Energibaren bruges til at indikere, hvor meget udholdenhed man har, inden man skal sove.

Building mode der fungerer

Squirreled Away har faktisk et virkeligt solidt building mode, her kan selv de største spil på markedet godt trække lidt inspiration fra. Selvom mængden af indholdet er begrænset til ét design, så er omfanget af mulighederne virkelig bredt. Som det lille egern, du nu er, så skal du også have et sted at bo, her kommer ejendomsmægleren, mågen Jetta, ind i billedet. Med lidt simple ressourcer kan man købe sin første trækrone, hvor man kan etablere sin bolig.

Foto: Far Seas Studio

Crafting-systemet er ikke forsimplet og ligner meget det, man kender fra andre spil i samme genre. Du kan lave flere forskellige værktøjer, som enten udvider mulighederne for at bygge flere og større ting eller bruges til at høste materialerne i omgivelserne. Værktøjer, man bruger til at høste, skal gradvist i takt med de nye områder opgraderes til et stærkere materiale for at kunne bruges til de nye materialer.

Man føler sig meget begrænset i starten, man tonser forbi materialer, som ikke kan høstes, fordi man ikke har det nødvendige værktøj lavet endnu. Derudover fortsætter begrænsningen, efter værktøjet er lavet, fordi man mangler plads til alt det, man gerne vil have med sig. Men det kender man jo, sådan føler man typisk i et overlevelses-spil. Man har dog muligheden for at udvide og udbedre sine pladsproblemer ved at fylde udvalgte forråd op med mad.

Overlevelse eller bare hyggeligt?

Typisk når man ser et spil, som omhandler indsamling af materiale og med byggemuligheder, så tænker man overlevelse, men ikke her. Squirreled Away er konsekvensløs, her betyder det intet, om du ”dør” eller falder ned eller for den sags skyld drukner i springvandet, det har ingen konsekvens, hvilket faktisk var meget rart til afveksling. Dine eneste fjender i spillet er en lidt for interesseret bulldog, nogle pindsvin, tjørnehække og vand generelt. Hvis du nu blev spist af hunden, så starter du blot ved nærmeste sanctuary, intet mistet og med fuld energi, en helt anden følelse end normalt indenfor samme genre.

Foto: Far Seas Studio

Konklusion

Squirreled Away er virkelig hyggeligt og vanedannende – ganske vist kun over en kort periode, da spillet ikke har det største indhold, men indholdet er så til gengæld godt og hyggeligt. Men der mangler lidt mere indhold og lidt finjusteringer på grafikken, før spillet kommer helt i mål. Der går hurtigt sport i den, når man skal lede efter de famøse gyldne agern rundt omkring i områderne, og gevinsten for at finde dem alle, ja uden at spoile noget, var en glædelig overraskelse.

Udvikler/Udgiver: Far Seas Studio / Amplifier Studios

Genre: Overlevelse, sandkasse

Platform: PC

Udgivelsesdato: 28.03.2025

Om skribenten:

Nikolaj Mosegaard – Skribent & Anmelder


Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.





© Copyright - arkaden.dk