Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Gladiator II-anmeldelse – Når Rom bliver for stor til biograflærredet
Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
Yellowstone fortsætter: Forhandlinger rygtes om en sæson 6 er undervejs
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
De største spiludgivelser: December 2024
Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
Shattered Space er den første store DLC til Starfield, men kan Bethesda holde universet samlet, eller splintrer det hele som en galakse i tusinde stykker?
Starfield: Shattered Space åbner op for et nyt kapitel i Bethesda’s sci-fi-univers med en række nye missioner, der fokuserer på udforskning og valg. Udvidelsen byder på en mere handcrafted verden og introducerer nye trusler, der udfordrer spilleren i et mørkere og mere intenst rumeventyr. Historien trækker dig ind i en verden fyldt med fare, hvor dine valg har konsekvenser for, hvordan historien udfolder sig. Det er en fortsættelse af Starfield‘s vision, men med en skarpere kant og større fokus på atmosfære og udforskning.
Stærk start, men mangler dybde
Historien begynder med et nødopkald fra en forladt rumstation, hvilket hurtigt danner en mørk og intens stemning. Rumstationen, Oracle Station, hvor man navigerer gennem trange korridorer uden tyngdekraft, minder om klassiske sci-fi horror-elementer à la Dead Space. Her rammer DLC’en virkelig plet i forhold til atmosfære og opbygning, og det er et af de stærkeste øjeblikke i hele spillet.
Men så snart du ankommer til planeten Va’ruun’kai, falder narrativet en smule til jorden. Du bliver hurtigt udnævnt som “den udvalgte” uden meget forklaring eller udfordring. Dette moment føles forceret og uden den opbygning, som man kunne have forventet fra et Bethesda spil. Sammenlignet med hovedspillet, hvor progression og karakterudvikling føltes mere naturlig og flydende, virker det her, som om historien presser spilleren for hurtigt ind i en central rolle.
Den hurtige omvæltning reducerer den dybde, der normalt findes i din rejse og udvikling, og efterlader en følelse af, at noget af den nødvendige opbygning går tabt, hvilket gør oplevelsen mindre sammenhængende og lidt for forhastet. Dog holder resten af historien en stabil kurs og formår at underholde gennem hele spillet, selvom den mangler dybde og virkelig overraskende twists.
Håndlavet verden
En af de store forbedringer i Shattered Space er banedesignet. Planeten Va’ruun’kai skiller sig markant ud fra de random generated planeter i hovedspillet, og her føles verdenen langt mere handcrafted og fyldt med detaljer. Det er en fornøjelse at udforske planeten med flere POI’s (Points of Interest), ødelagte landskaber, nye væsner og fremmedartet flora, som alle bidrager til en stemning af mystik og nysgerrighed.
Det visuelle design har fået et løft med en bredere farvepalet, hvor lilla belysning skaber en dystopisk atmosfære, der både føles truende og smuk. Lyddesignet er lige så velorkestreret, med stemningsfulde soundtracks og effekter, der forstærker oplevelsen.
De trange og klaustrofobiske miljøer forstærker denne oplevelse, hvilket gør kampene både uforudsigelige og adrenalinfyldte. Fjenderne føles som en reel trussel, og situationer, hvor man står over for flere af dem, kræver hurtige beslutninger og skarp strategi, hvilket gør hver kamp til en nervepirrende oplevelse.
En positiv overraskelse er de nye typer af fjender. Den nye alien-race, The Horrors, bringer en intens horror-dimension ind i spillet, som både tilføjer spænding og en konstant følelse af fare. Deres tilstedeværelse skaber ikke blot frygt, men udfordrer spilleren med taktiske valg under de intense kampe.
Sværhedsgraden kan variere afhængigt af hvilket level man befinder sig på, når man træder ind i DLC’en, og det kan skabe en blandet oplevelse. Bethesda anbefaler, at man er level 35 for at få det bedste ud af DLC’en, men jeg spillede som level 30 og kunne mærke, at sværhedsgraden var passende. Især hen mod slutningen blev udfordringen tydeligere, og kampene krævede mere fokus og bedre udstyr for at klare sig igennem.
Dog føles valgmulighederne i historien lidt begrænsede, især i de mere skriptede missioner, hvor jeg havde håbet på mere dynamik. Muligheden for at vælge mellem at være god eller ond føles tilfredsstillende, selvom konsekvenserne af disse valg kunne have været dybere.
Value for Money?
Selvom Shattered Space tilføjer nye fjender og en mere handcrafted verden, virker prisen i overkanten i forhold til mængden af indhold. De nye våben føles som re-skins af eksisterende udstyr fra hovedspillet, og der mangler nye køretøjer eller rumskibsdele, som kunne have tilføjet mere dybde til oplevelsen. Dette kan give en følelse af, at udvidelsen ikke leverer helt nok nyt til at retfærdiggøre prisen, især for spillere, der havde forventet mere variation og flere tilpasningsmuligheder.
Tekniske bøvser
Teknisk set leverer Shattered Space stort set på samme niveau som hovedspillet, men jeg oplevede flere problemer med frame-drops, især i kampfyldte scener. Selvom spillet kørte på performance mode med låst 60 fps, var der flere gange, hvor det hakker, især når man kører rundt på planeten med det nye køretøj, Rev-8.
Jeg stødte også på en glitch, der tvang mig til at genindlæse et tidligere save, hvilket ødelagde indlevelsen og gjorde missionen frustrerende at gennemspille igen. Det er ærgerligt, at tekniske problemer stadig plager spillet, især i en udvidelse, der ellers burde have haft tid til at blive finpudset. Det trækker spilleren ud af oplevelsen, når man bliver tvunget ud af flowet på grund af fejl, der for længst burde have været patched.
Konklusion
Shattered Space tilføjer nye lag til Starfield-universet, og det gør det på en måde, der både føles nødvendig og opfriskende. Det bedre banedesign og den mere engagerende kamp løfter oplevelsen markant, og den mørke, atmosfæriske sci-fi-stemning er en af DLC’ens stærkeste sider. Den fokuserede tilgang til en handcrafted verden frem for random generated planet er et klart skridt i den rigtige retning.
Samtidig er der dog klare mangler. Historien mangler den dybde og dramatiske opbygning, som mange af os forbinder med de bedste Bethesda spil. Det føles til tider forhastet, og kombineret med de tekniske problemer, kan det til tider føles som en ujævn oplevelse. Alligevel formår Shattered Space at levere flere mindeværdige øjeblikke og viser, at Bethesda stadig har meget potentiale i dette univers.
For hardcore Starfield fans er det en solid udvidelse, som bringer flere interessante elementer til spillet. Det er dog ikke den banebrydende udvidelse, der vil tiltrække nye spillere, men for dem, der allerede er investerede, vil det stadig være en rejse værd. Hvis Bethesda kan bygge videre på de positive elementer herfra og forbedre det tekniske fundament, kan Shattered Space være et springbræt til endnu bedre oplevelser fremover.
Udvikler: Bethesda Game Studios
Genre: Aktion RPG/ First Person Shooter
Platform: Xbox Series X|S (anmeldt på) og PC
David Darville – Skribent & Anmelder
David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol
- Farming Simulator 25-anmeldelse – En landmands drøm, en gamers mareridt
- Cate Blanchett overrækker dansk vinderpris
- Ny Episode af Arkaden Podcast anmelder – PlayStation 5 Pro
- Blasphemous 2: Mea Culpa-anmeldelse – Bedste soulsvania siden Hollow Knight
- Stray-anmeldelse – Et Miauwende Mesterværk
- Stor patch i sigte til S.T.A.L.K.E.R. 2
- Nu kan du snart drikke øl som en Deep Rock Galactic dværg
- Turbulent afgang for Microsoft Flight Simulator 2024
- Loco Motive-anmeldelse – Point & click og et stort mysterie
- Wild Indigo Ranch-Anmeldelse – Det knap så vilde danske vesten
- Dr. Disrespect på vej væk fra YouTube
- Warner Bros. forsvarer JK Rowling og hendes rolle i den nye Harry Potter-serie
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har allerede solgt en million eksemplarer
- Teaser trailer afslører første glimt af live-action Sådan Træner Du Din Drage
- Interview med Reynad om The Bazaar!
- Det koster op til 3,5 millioner kroner at vise dit spil til Opening Night Live 2025
- Donkey Kong Land er ude på Nintendo Switch Online
- Final Fantasy VII Rebirth og Helldivers 2 dominerer Golden Joystick Awards – Men Black Myth: Wukong tager den største pris
- Pixar klar med teaser for Elio
- Alien: Earth-teaser ude NU!
- PowerA OPS v1-anmeldelse – Fornuftig controller til prisen
- Arkaden blander sig i kulturdebatten
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Gladiator 2, The Penguin, Balladen om Carl-Henning
- Sony bejler for opkøb af super mastodont Kadokawa
- Avowed-preview – Hands on med Obsidians store fantasy-RPG
- Ny trailer til den ventede Minecraft-film kan ses nu!
- Void Crew er klar til udgivelse: Et kig ind i Hutlihut Games’ rejse mod stjernerne
- Wicked Part 1-anmeldelse – Den bedste musical vi har set i årevis
- Twisters 4K-anmeldelse – En teknisk imponerende og medrivende Blockbuster-film
- Heretic-anmeldelse – En blanding af gys- og lektion
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Void Crew: Det næste store danske spilhit!?
- S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl-anmeldelse – En stemningsfuld oplevelse med ridser i lakken
- Control 2 bliver et action RPG, siger Remedy
- PlayStation Portal har fået Cloud Streaming!
- PlayStation 5 Pro kritiseres kraftigt for dårligt optimeret spil
- Music By John Williams-anmeldelse – En mesterlig portrættering af en legende
- The Rise of the Golden Idol-anmeldelse – Hjernevrider med fortællelyst
- Ridley Scott slår sig selv
- Afraid–Blu-ray-anmeldelse – Interessant præmis, men ringe eksekveret
- Arcane sæson 2, del 2-anmeldelse – Del 2 hæver barren endnu en gang
- The Bikeriders-bluray-anmeldelse – En old fashioned og middelmådig film
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake nyder enorm succes på Steam
- Of Ash & Steel-preview – Et action-RPG, der vil genoplive ånden fra de klassiske rollespil
- Alle spil kan vinde til The Game Awards 2024
- Rainbow Six Siege får fuld crossplay!
- Batman: Arkham Shadow -Anmeldelse – Batman er tilbage i topform
- Final Fantasy 7 Remake, part 3 er klar til produktion
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Life is Strange: Double Exposure
- Monstre: Historien om Lyle og Erik Menendez-anmeldelse – Hvem er de virkelige ofre?
- Splinter Cell film er droppet