Ad Banner
Ad Banner

Feature

Steam Next Fest Oktober 2024: De 10 bedste demoer

Af Emil Øgaard
4 november, 2024

Endnu en gang har jeg og et par af mine kollegaer dykket ned i nogle af de demoer, der var til den tertiære Steam Next Fest, der plejer at finde sted i februar, juni og i oktober. Til sidste Steam Next Fest fik jeg fornøjelsen af at prøve Caravan SandWitch, Thank Goodness You’re Here og Dungeons of Hinterberg, som efterfølgende er blevet anmeldt her på Arkaden.

Selvom niveauet ikke var så højt som tidligere i år, og med en del gengangere af demoer, var der stadig en masse interessante spil iblandt. I alt har vi prøvet 28 forskellige demoer, hvor nogle stykker af dem er fra danske udviklere.

Her er de 10 bedste demoer til dette oktober-udgaven af Steam Next Fest i vilkårlig rækkefølge:

10. The Smurfs – Dreams

Udkom d. 24. oktober 2024

Smølferne er en franchise, der har haft lidt svært ved at følge med i nyere tid. Det er nok mest et levn fra 80’erne, hvor populariteten var på sit højeste med dansktop-sangeren Johnny Reimar og hans berygtede Smølfe-CD’er.

Selvom franchisen ikke har samme gennemslagskraft som tidligere, så er de ‘still going strong’. Det beviser de i The Smurfs: Dreams, som er en hyggeligt lille platformer sat i Smølfe-universet. Demoen var ganske hæderlig i sit banedesign og puzzles, og spillet har en pris, mange kan være med på.

Spillet udkom lige efter Steam Next Fest til overraskende positive anmeldelser. Lige nu har det en score på OpenCritic på 77.

9. Scarlet Deer Inn

Udkommer snart

Vi hopper allerede videre til festivalens skjulte perle: Scarlet Deer Inn. De tjekkiske udviklere betegner selv spillet som en narrativ platformer, hvor animationerne af personer og dyr alle er håndbroderede (?!).

Spillet tager udgangspunkt i en kvindes historie i en tjekkisk bondeby. Hun skal ud på nogle ærinder og finde nogle ting til en kommende fest. Men undervejs kommer der et virkelig sindsygt twist, der vender op og ned på det hele.

Banedesignet og platform-delen er relativt simpelt, men fungerer overordnet fint. Særligt er narrativet helt genialt, hvilket kan lede tankerne hen på Pentiment både i visuelt udtryk og fortællestil.

Det er helt klart et spil, jeg ser frem til, når det engang udkommer – formentligt snart.

8. Escapen’t

Udkommer snart

Og nu til et spil udviklet i Danmark. Kaffekluben Games (genialt navn i øvrigt) er i gang med at udvikle det syrede escape room-spil, Escapen’t, som både er utroligt underholdende og til tider ret skræmmende.

Med en danglish accent, der vil gøre Kim Larsen stolt, er der en form for Big Brother, der både kommenterer på dine handlinger og stiller dig forskellige udfordringer, du skal løse. Selvom styringen kan være lidt wonky både ved controller og tastatur, så er gåderne dejligt kreative.

Man får en fantastisk escape room-fornemmelse, hvor forskellige aktører rundt omkring hjælper dig i din flugt fra den danglish-talende fangetager. Demoen kan spilles lige nu på Steam, og jeg vil som altid anbefale, at man wishlister spillet for at vise sin støtte til de danske spiltalenter.

7. Loco Motive

Udkommer i Q4 2024

Når man spiller Loco Motive, får man behagelige flashbacks til LucasArts’ gyldne point-and-click-æra. Den visuelle stil og humoren i Loco Motive drager klartsine inspirationer herfra.

Min kollega Anders Isaksen beskriver sin oplevelse med demoen således:

Loco Motive er et klassisk peg-og-klik spil, hvor du bliver placeret i skoene på Arthur, Diana og Herman som alle tre skal forsøge at opklare mordet på en rig, ældre dame. Det er en ret fed dynamik, at du får lov at opleve historien fra tre perspektiver. Jeg var vild med demoen da det virkelig føltes som at være tilbage i peg-og-klik-spillenes guldalder. De små gåder var sjove at løse, og humoren sad lige i skabet. Samtidig synes jeg, pixelgrafikken var tilpas detaljeret og animationerne vellavede. Er man peg-og-klik- eller puzzle-fan, bør man bestemt prøve denne demo!

Jeg kan kun være enig i ovenstående oplevelse. Det var en meget vellykket demo.

6. Karma: The Dark World

Udkommer snart

Til Gamescom 2024 prøvede jeg demoen til det kommende psykologiske horror-spil, Karma: The Dark World, hvilket viste sig at være en positiv overraskelse. Til Steam Next Fest fik jeg adgang til en udvidet adgang til demoen, der gav lidt mere kontekst til det hele.

Stemningen bærer præg af kraftige David Lynch/Stanley Kubrick referencer, som lægger sig som en tyk dyne af uhygge. Karakterdesignet er særdeles fremragende med nogle fede monstre, og plottet er også interessant. Dog er der noget med det overspillede stemmeskuespil og dialoger, der mangler lidt finpudsning og retning. Men det kan være det hele giver mening til slutproduktet.

Hvis man stadig rider på bølgen af Silent Hill 2 Remake-hypen, så venter der et spændende spil i Karma: The Dark World.

5. The Precint

Udkommer Q4 2024

Et vaskeægte police-sim, hvor man stanger bøder ud, skyder mod bankrøvere og løber efter grafitti-malere. The Precint-demoen præsenterede sig fra sin bedste side, der lige kradsede overfladen på, hvad det kan blive til.

Min kollega, Kasper Hansen, har også prøvet demoen og beskriver den således:

– I en noir-inspireret 80’er-atmosfære træder vi ind i rollen som den unge betjent Nick Cordell Jr., der har store sko at fylde efter sin far – en legende i afdelingen. Efter en indledende briefing, skal man ud i marken med en makker og straks bliver man kastet direkte ud i en hvirvelvind af action, da den første dag på jobbet byder på et bankrøveri og en biljagt. Spillet, set fra et top-down-perspektiv, føles intuitivt og responsivt. Selvom jeg ikke har spillet mange andre police-sims, er jeg imponeret over spillets dybde og realisme. De detaljerede karakterinteraktioner og de realistiske konsekvenser af ens handlinger skaber en troværdig og engagerende oplevelse. Den omfattende håndbog sikrer, at man altid er opdateret på procedurerne, og det tilføjer et ekstra lag af realisme til spillet. Demoen af The Precinct udspiller sig over tre dage, hvor hver dag byder på tre forskellige perspektiver af, hvad en arbejdsdag som betjent kan indebære. Det handler altså ikke altid om bandekrig og røverier. Nej, nogle gange skal der også bare udstedes parkeringsbøder. Den eneste lille kritik, jeg har, er, at nogle af animationerne, især under anholdelser og eskorter, kunne være mere flydende. Det er dog en mindre detalje, og jeg er sikker på, at udviklerne vil finpudse dette inden lanceringen i slutningen af 2024.

4. Windblown

Udkom i Early Access d. 24. oktober 2024

Motion Twin er mest kendt for at have udviklet Dead Cells, hvor sidste punktum netop er blevet sat med Castlevania-samarbejdet. Imellemtiden har holdet kastet sig over et nyt spil, der i skrivende stund er udkommet i Early Access.

I Windblown-demoen fik man snust til, hvad studiet også kan. Igen er genren roguelike, men sat i et isometrisk 3D-landskab. I demoen kunne man kun spille solo, men i Early Access kan man spille co-op, hvilket giver et helt ny dimension til roguelike-udtrykket.

Co-op roguelikes som Risk of Rain 2 er blevet hyldet meget af communtiet, så det virker som et meget naturligt skridt at tage for Motion Twin. Windblown var overraskende snappy i sit gameplay, hvor flowet og pacingen var ret fed. Ulig spil som Hades er Windblown ikke så tung på narrativ – det skal mere ses som en ramme. Men på gameplay-fronten skinner det virkelig igennem.

3. Urban Myth Dissolution Center

Udkommer 12. februar 2025

Jeg har åbenbart en ting for pixelgrafik. Og derfor skal Urban Myth Dissolution Center også på listen. I dette deduktive detektiv/horror-spil skal du ud og undersøge forskellige vandrehistorier i byen. Fx en øksemand, der hjemsøger en person, som langsomt bliver absorberet i hovedplottet også.

I demoen bliver man holdt ret meget i hånden, når man opklarer mysteriet, men det varierede gameplay, hvor man både skal udspørge forskellige personer blandet med en overnaturlig evne, gør spillet ret interessant. Det har også sine campy træk, men overordnet set overraskede demoen mig.

Tjek traileren ud og se, om det er noget for dig.

2. Stone of Madness

Udkommer d. 28. januar 2025

Igen skal vi til møde nogle velkendte udviklere, der prøver en ny genre af. Denne gang er det spanske Game Kitchen, som er mest kendt for sine to Blasphemous-spil, hvilke, jeg mener, er to gode metroidvanias – særligt Blasphemous 2.

I Stone of Madness ændrer de fuldstændig genre og prøver en slags stealth cRPG-formel af. Her skal man styre en katolsk præst, som skal undslippe et fængsel, han er havnet i. Her kan man opsamle forskellige genstande, der skal bruges til fx at pacificere spøgelser eller til at oplåse hemmelige rum.

Temaerne og stilen fra Blasphemous-spillene går igen med det katolske og det groteske. Og generelt er Game Kitchen kendte for sit gode håndværk. Derfor er jeg fortrøstningsfuld trods en halvlunken demo.

1. Ys X: Nordics

Udkom d. 25. oktober 2024

Den mest gennemførte (og længste) demo til denne omgang af Steam Next Fest var Ys X: Nordics. I det tiende kapitel i Ys-serien skal vi til nordiske himmelstrøg, hvor hovedkarakteren Adol danner et umage makkerpar med piratprinsessen Karja. Sammen skal de udforske forskellige mysterier på de omkringliggende øer og udleve sin indre pirat-drøm – Assassin’s Creed IV: Black Flag-style.

Spillet kan betegnes som et moderne JRPG, der knytter sig mere til et action-præget gameplay i stil med de nye Final Fantasy VII-spil.

Anders Isaksen har også prøvet demoen og har skrevet følgende om sin oplevelse:

– Det tiende kapitel i den legendariske Ys-serie. I Ys-spillene følger du hovedpersonen Adol Christin på hans forskellige eventyr. Selvom serien er lidt overset hos mainstream publikum, så er det en elsket serie for JRPG-fans. Især kendt for de sjove action-kampsystemer og det klassiske fantasy feel, som historierne bærer præg af. I modsætning til tidligere titler styrer du i Ys X: Nordics kun to personer på dit hold, men kampsystemet føles stadig frisk og de nye tiltag, der fokuserer på partnerdynamikken er velkomne. Demoen gav mig i hvert fald gevaldig lyst til igen at tage på eventyr med Adol. Eftersom hver historie er selvstændig, kan du sagtens springe ind i serien med denne titel.

Honorable Mentions

Der er desværre kun plads til 10 spil på ovenstående liste. Men I skal ikke snydes for et par demoer, som også gjorde et fint indtryk:

Spilled! – et hyggeligt clean-em-up-spil med en fin voxel-artstyle. Spillet er solo-udviklet af en hollænder boende på en husbåd.

Luma Island – En slags farming-sim, der ser bort fra liv og energi som andre spil i genren ellers har fokus på. Du kan fiske eller mine hele natten lang – både i spillet og i virkeligheden.

Star Vaders – Et super lækkert roguelike deck building spil hvor du er pilot i en mech og skal bekæmpe rumvæsner og andre mechs. Spillet foregår på et gitterkort hvor fjenderne flytter sig tættere og tættere på. – Anders Isaksen

Some Goodbyes We Made – En minigame-baseret spil, der fortæller metaforisk om at lære at sige farvel til forskellige ting – sine venner, sin familie, sit kæledyr osv. Kan minde om Venba i sin eksekvering af budskabet.

Security: The Horrible Nights – Nattevagten: The Game fristes til at kalde det. Som nattevagt på et hospital sker der ting og sager, du skal stoppe, før det er for sent. Twistet er, at når du dør starter du forfra på en ny historie. Konceptet er interessant, og jeg ser frem til det fulde spil. Spillet er udviklet af det aarhusianske spilstudie, Professional Villains, der består af John Tinning og Maria O. Christensen. Hvis man vil støtte, kan man wishliste spillet via linket her.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk