Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Steam slår ned på reklamebaserede spil!

Foto: Valve

Af Anders Isaksen
11 februar, 2025

Hvis du er træt af spil, der tvinger dig til at se reklamer eller belønner dig for at gøre det, så vil Steams nye forbud være en velkommen nyhed.

Steam har netop opdateret deres reglement omkring reklamer i spil og har nu direkte forbudt både tvungne reklamer og reklamebaserede fordele i spil.

Citatet lyder:

Udviklere bør ikke benytte betalt reklame som en forretningsmodel i deres spil, såsom at kræve, at spillere ser eller på anden måde interagerer med reklamer for at kunne spille, eller at låse gameplay bag reklamer. Hvis din forretningsmodel er afhængig af reklamer på andre platforme, skal disse elementer fjernes, før spillet kan udgives på Steam.

Nogle alternativer, du kan overveje, inkluderer at skifte til en enkeltkøbsmodel (“betalt app”) eller gøre spillet gratis at spille med valgfrie opgraderinger solgt via mikrotransaktioner eller Downloadable Content (DLC).

Udviklere bør ikke bruge reklamer som en måde at give værdi til spillere, såsom at belønne spillere for at se eller interagere med reklamer i deres spil.

Udviklere bør heller ikke opkræve betaling fra andre udviklere for adgang til Steam-funktioner. Disse inkluderer udsalgssider, bundter, butikssider, franchisesider osv.

Dette tiltag skal forhindre, at Steam bliver oversvømmet af den type spil, der i dag plager mobilspilsbutikkerne. Langt størstedelen af mobilspil i dag er desværre gratis spil, hvor reklamer er en integreret del af gameplayet. Spillere bliver ofte tvunget til at se reklamer for at komme videre eller får visse fordele i spillet ved at gøre det.

Det er rart at se, at Steam ikke ønsker denne forretningsmodel som en del af deres platform.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk