Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Stormgate-preview – Kan det virkelig blive et next gen RTS?

Foto: Frost Giant Studios

Af Michael Emcken
6 august, 2024

Frost Giant har bestemt haft høje ambitioner med at positionere sig som en "Next Gen" RTS-oplevelse. Om de kan konkurrere med de største, må tiden vise.

Stormgate er Frost Giant Studios’ første spil, og det er ikke tilfældigt, at de netop har valgt at kaste sig over et spil i real-time strategy (RTS)-genren. Studiet er nemlig startet af tidligere topfolk fra de nok tre største RTS-franchises gennem tiden: Warcraft, Starcraft og Command & Conquer. Og det er tydeligt, at de tager deres inspiration med fra deres tidligere spil.

Med en blanding af gameplay-elementer fra Blizzards ikoniske Warcraft og Starcraft, krydret med lidt Command & Conquer, tænker man, at Stormgate lyder til at kunne blive et fantastisk spil. Men kan Frost Giant leve op til denne enorme arv, som disse tre franchises har, eller bliver mixet til en dårlig sammenkog, der bare ikke rigtig smager rigtigt?

Hvad kan man forvente?

Spillet kommer som early access den 14. august, og med det skal man forvente, at spillet har nogle mangler, både tekniske, gameplaymæssige og også i kampagnen. Og det er da også tilfældet her. Jeg har oplevet meget få tekniske udfordringer; ja, det eneste var, at jeg havde lidt knas med nogle cinematics, som havde noget screen tearing. Men det er vitterligt også det. Der er ingen grund til at bruge mere tid på det tekniske, for det virker rimelig solidt. Deres valg af grafisk stil tiltaler mig, men jeg har også set, at flere synes, at grafikken er dårligere end i Warcraft III: Reforged. Det gør ikke mig noget, da jeg hellere vil have et solidt gameplay i et RTS-spil.

Et kig på fraktionen Human Vangaurd og det grafiske udtryk som Stormgate har Foto: Frost Giant

Vi låner lige lidt her og her og her

Det er meget tydeligt, at Frost Giant finder inspiration fra deres tidligere arbejdspladser. Du har en hero, som i Warcraft III. Dine units kan stige i rang, kaldet veterancy, jo mere de er med til at kæmpe, ligesom i Command & Conquer-serien. Og så er der de forskellige fraktioner: Human Vanguard, Infernal Host og Celestial Armada, som er kopier af Terran, Zerg og Protoss fra Starcraft II. Derudover er der rigtig mange andre gameplayelementer, som man har set før i andre RTS-spil, og det er fordi, at det virker. Jeg har det egentlig okay med, at de har lånt så meget fra andre RTS-spil, og jeg glæder mig til at se dem finjustere de sidste ting og få deres units i balance, for jeg tror, de har fat i noget.


Spillet kommer ligeledes med nogle genveje, som jeg ikke har set før. Om det er hjemmebryg eller noget, de har lånt, ved jeg faktisk ikke, da jeg har været væk fra genren i et godt stykke tid. Det gør det lidt nemmere at bygge ens forskellige units, selvom ens macro game ikke er i top. Jeg endte med at blive gode venner med systemet og tænker, at det kan hjælpe nye spillere til RTS-genren med hurtigere at være med, når tingene spidser til.

Et kig fraktionen Celestial Armada og brugergrænsefladen hvor man kan se de forskellige genveje til at bygge Foto: Steam

Men ikke alt er fryd og gammen; der er stadig nogle issues, specielt omkring balancen af units. Derudover er der gameplayelementer som kontrol af enheder og navigering, som er løst bedre i f.eks. Starcraft II, og det bliver frustrerende i længden. Jeg fandt også, at flying units er for svage og derfor aldrig brugte dem. Men alt dette er noget, som jeg tror, de kan få på plads til den endelige lancering.

Den sidste ting, jeg vil nævne lidt om, er kampagnen. Jeg er kæmpe fan af, at RTS-spil har en kampagne, for det er en virkelig god måde at introducere spillere til universet, fraktionerne, units med mere. Og det gør da slet ikke noget, hvis historiefortællingen er god og underholdende. Jeg elsker kampagnen i Warcraft III og Starcraft II, humoren og karaktererne. Det samme kan jeg desværre ikke helt sige om Stormgate. Det skal nævnes, at der til early access kun er udgivet seks missioner, men da jeg var færdig med dem, følte jeg, at jeg manglede noget. Historien virker egentlig fangende og universet spændende, men jeg håber, at Frost Giant går tilbage og polerer kampagnen mere og tilføjer lidt mere til Amara, vores hovedkarakters, historie. Den føles en smule presset og går lige lovligt stærkt. Jeg mangler en grund til at føle noget for og med hende, som jeg følte, jeg havde med Jim Raynor i Starcraft II eller Arthas i Warcraft III.

En god oplevelse og et stærkt community

Hvis man er til RTS-spil, vil jeg klart anbefale, at man prøver Stormgate, især fordi spillet er free to play, når det kommer i early access den 14. august. Spillet har microtransactions for heroes, kampagnen og andre kosmetiske ting, men det kan man lade være med at købe, hvis man bare vil prøve det. En anbefaling herfra er at prøve deres Co-op mode, som er virkelig sjov. Det er her, jeg har brugt en masse timer. Med to gode venner og et par timer til at spille kan det her blive en virkelig hyggelig aften. Er man den lidt mere kompetitive type, har spillet også en Versus mode, som er 1v1 om, hvem der kan tæve den anden hurtigst.

Frost Giant er crowdfunded, og derfor har de siden deres start været meget aktive med deres community. Nedenfor kan man se deres roadmap, som de har lovet at opdatere cirka en gang om måneden. Der er altså rigtig gode muligheder for, at man i det kommende år kan påvirke spillet, så det bliver den bedste udgave til lanceringen.

Frost Giant har lovet at holde deres roadmap opdateret og her kan man se lidt af det de arbejder på Foto: Frost Giant Studios

Konklusion

Jeg håber, at Frost Giant får styr på de sidste ting, og alt peger i den retning. De er meget aktive med deres community, og de har godt tolv måneder, inden deres forventede lancering i 2025. Jeg ser i hvert fald frem til at følge spillets udvikling over det næste års tid, og jeg skal helt sikkert spille noget mere Co-op, for det er virkelig sjovt.

Der er helt sikkert en del ting, de skal have taget fat i, hvis dette spil skal leve op til at være “next-gen RTS”, som de reklamerer med. Men som nævnt tidligere, mangler der masser af udvikling i spillet, og jeg håber, at Frost Giant tager den opgave seriøst, for så kunne Stormgate godt gå hen og blive et rigtig godt spil.

Om skribenten:

Michael Emcken – Skribent & Anmelder

Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.






© Copyright - arkaden.dk