Ad Banner

Features

Stort interview med taiwanske BearBone Studio – Studiet bag det imponerende Minds Beneath Us

Foto: BearBone Studio

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
1 august, 2024

Bliv klogere på BearBone Studio og deres seneste spil, Minds Beneath Us. I et eksklusivt interview med Ted Chang dykker vi ned i studiets oprindelse, inspirationskilder og de komplekse temaer i spillet. Læs om deres unikke visuelle stil, de etiske dilemmaer de udforsker, og fremtidsplanerne for det talentfulde taiwanske team

En gang imellem dukker der et spil op, der sidder i en længe efter at rulleteksterne er overstået. Et sådant spil er Minds Beneath Us, som jeg har brugt den seneste uge på at udforske. Målet var en anmeldelse til Arkaden.dk – men vejen dertil blev en overraskende rejse. Da jeg var fascineret af spillets eksistentialistiske dybde og de mange spørgsmål, det rejser, tog jeg fat i BearBone Studio og spillets game director og forfatter, Ted Chang. Målet var at få en bedre forståelse af tankerne bag dette unikke spil og måske finde svar på nogle af de brændende spørgsmål, som spillet efterlader.

BearBone Studio

BearBone Studio blev grundlagt af en gruppe universitetskammerater, der ønskede at starte et indie-spilstudie, mens de arbejdede på deres afgangsprojekt. Ted Chang, der er en af de i alt syv personer på holdet, forklarer, at deres motivation for at starte studiet ikke kun var deres drøm om at udvikle deres egne spil, men også de muligheder, de så på det tidspunkt. Taiwan havde konkurrencer og investerings-organisationer, der var meget støttende over for nye startups, og disse organisationer tilbød både finansiering og vejledning, hvilket gav teamet mod på at starte deres virksomhed lige efter de afsluttende eksamener. Derfor er Ted og holdet hos BearBone også virkelig taknemmelige over for alle, der har hjulpet dem undervejs.

Studiets logo. Foto: BearBone Studio

Selvom teamet hos BearBone Studio har gennemgået flere ændringer, har man opretholdt en bemanding på syv medlemmer, og består nu af en ingeniør, en teknisk kunstner, en 3D-designer, en miljødesigner, en karakteranimator, en UI- og karakter designer samt en producent og forfatter. Ifølge Ted Chang er det et team, der er stærkt fokuseret på det visuelle udtryk, da fem ud af syv medlemmer netop arbejder med det kunstneriske udtryk.

Minds Beneath Us er, ligesom det er BearBones første, også Teds første spil, så han har ikke den store baggrund inden for spiludvikling endnu. Han studerede spildesign på universitetet og har altid elsket at se film, anime, tegneserier og romaner.

– Jeg tror, de fleste kunstnere i industrien brænder for de ting, men jeg har også altid været en snakkesalig person, der lige siden barndommen, har nydt at skabe historier, fortæller Ted Chang.

Inspirationen til Ted Changs arbejde kommer fra mange forskellige kilder, men han forklarer, at det hovedsageligt er andre former for underholdningsmedier end lige spil, der har haft en stor betydning for ham. Han elsker tv-shows, film og anime og kan især lide værker, der udforsker menneskets natur. Da han udviklede Minds Beneath Us, havde værker som BoJack Horseman, Better Call Saul, The Big Short og The Irishman en betydelig indflydelse på ham, og selvom de som udgangspunkt virker urelaterede til Minds Beneath Us, føler han, at de alle præsenterer sjældne menneskelige træk, der fascinerer ham.

En del af holdet hos BearBone Studio. Ted Chang står længst til venstre i billedet ved siden af karakteren Frances fra Minds Beneath Us. Foto: BearBone Studio

Minds Beneath Us

Drivkraften til at skabe Minds Beneath Us kom fra Ted Changs frustration over at observere samfundet, og han forklarer, at den frustration udløste nogle stærke følelser og tanker, som han ønskede at udtrykke gennem spillet.

– Jeg tror, vi befinder os i en kompleks æra. De problemer, samfundet står overfor, bliver stadig mere komplicerede, men vi er stadig vant til at tænke på at besejre eller overkomme en slags magt eller ond styrke, fortæller Ted Chang og uddyber:

– Tidligere var målene mere ligefremme og klare, som at styrte en diktator, afskaffe slaveri eller forsvare ens land. Mål, der var meget udfordrende og krævede en modig indsats, men de var relativt rene og ligefremme. I dag står vi over for mere komplekse spørgsmål, som hvor meget privatliv individer skal give til store virksomheder for at træne modeller. Ja, det kan føre til bedre tjenester, men også krænke vores frihed, forklarer Ted Chang og understreger, at disse problemer kræver en kollektiv tankegang for at vi kan finde en løsning, snarere end en passioneret modstand eller i værste fald en total benægtelse af problemets eksistens.

Minds Beneath Us er et spil, der ikke er bange for at tage fat i flere seriøse emner. Foto: BearBone Studio

Fra begyndelsen er den centrale karakter i Minds Beneath Us Nin Situ, som taler om retfærdighed, men i sidste ende begår forræderiske handlinger, og Ted håber, at spillet kan hjælpe folk med at forstå hende, og det hun repræsenterer.

– For mig repræsenterer det erkendelsen af, at nogle gange kan folk, der ofte skifter holdning, stadig være gode, og nogle gange kan det at holde fast i sin egen position være en negativ og farlig ting. Vi bør have et mere åbent sind over for alle ting, snarere end at være bundet af vores egne fastlåste holdninger, uddyber Ted.

Den indflydelse kunstig intelligens har på samfundet og de etiske dilemmaer, det rejser, er også centrale temaer i spillet. Ted forklarer, at han ser AI-teknologien som en uundgåelighed, og i spillet forsøger han at stille spørgsmål og lade spillerne forestille sig, hvilke problemer vi kan støde på i fremtiden.

– De etiske dilemmaer i Minds Beneath Us er hovedsageligt baseret på, at på grund af teknologiske fremskridt vil der komme en dag, hvor den kommercielle værdi af menneskelige ressourcer falder, især på grund af AI-teknologi. På det tidspunkt vil vi blive tvunget til at besvare et spørgsmål: Hvad skal vi gøre med mennesker, der ikke har nogen kommerciel værdi, spørger Ted Chang.

Visuelle særpræg og narrativ som gameplay

Spillet har en meget unik visuel stil, hvor karaktererne mangler synlige ansigtstræk. Det er et designvalg, der er baseret på tre centrale overvejelser. Først og fremmest er det en omkostningsbesparelse, for ved at undlade ansigter kunne BearBone skabe flere animationer til spillet. For det andet passer det æstetisk til den følelse, de ønsker at formidle i Minds Beneath Us, og som en sidste begrundelse, så har Ted bemærket, at mange diskussioner om spilkarakterers udseende ofte er fokuseret på deres ansigt. Derfor ønskede han at prøve at forbinde spillere med karakterer på en måde, der ikke var baseret på udseende, men Ted indrømmer dog, at det nok var lidt for stor en risiko at tage, så det gør han muligvis ikke igen i fremtiden.

Balancen mellem gameplay og historiefortælling i Minds Beneath Us opnås gennem dynamiske dialoger. Ted forklarer, at hans ambition var at gøre dialogerne til en form for gameplay-oplevelse, hvor spillerne stadig passivt modtager information og læser tekst, men får en mere dynamisk dialogoplevelse. Tanken er at give spillerne flere dialogmuligheder og få NPC’er til at reagere, hvilket skaber en frem-og-tilbage-følelse mellem spillet og spilleren.

– Jeg håber, at spillerne gør sig mange overvejelser på grund af vores spil, og hvad end de så tænker om det, så synes jeg, at det er fantastisk, fortæller Ted om de tanker som spillet utvivlsomt sætter i gang.

Et lineup af de mange karakterer fra spillet – alle uden øjne, næse og mund. Foto: BearBone Studio

BearBone og fremtiden

BearBone Studios har store planer for fremtiden, herunder flere spil og en efterfølger til Minds Beneath Us. Ted afslører, at der helt sikkert vil komme en fortsættelse til Minds Beneath Us, da der er mange uafklarede historier, som de ønsker at dykke ned i. Selvom spillets genre kan ændre sig, vil fokuset fortsat være på narrativet, men omfanget af nye projekter vil naturligvis afhænge af den succes, Minds Beneath Us opnår, og hvor godt spillet sælger.

– Vi håber virkelig, at alle vil støtte os, men jeg har allerede nu mange nye ideer. Det eneste, jeg kan afsløre, er, at det nye spil sandsynligvis vil være et actionspil, men stadig stærkt narrativt drevet og ikke særlig svært, i hvert fald nemmere end Hollow Knight, fortæller Ted om studiets kommende projekt.

En af de vigtigste erfaringer fra udviklingen af Minds Beneath Us er betydningen af den eksterne testning. Ted forklarer, at han som skaber altid har haft en tendens til at undgå at vise sit arbejde til andre, før det er færdigt.

– Hvis jeg kunne gøre det igen, ville jeg starte den eksterne testning meget tidligere. Når du sidder og udvikler for dig selv i lang tid, mister du selvbevidstheden, og at have mere ekstern feedback og påvirkning er meget hjælpsomt for at forbedre spillet, uddyber han.

Den mest tilfredsstillende del ved at lave spillet var dog kunsten, og Ted udtrykker en stor taknemmelighed over for sit hold, der skabte en detaljeret og smuk verden.

– De gjorde min meget seriøse historie mere tilgængelig, og jeg er virkelig taknemmelig over for dem, afslutter Ted Chang.

Arkaden.dk ønsker Ted Chang og BearBone Studio stort tillykke med lanceringen af Minds Beneath Us, og vi ser med spænding frem til, hvad fremtiden bringer for det talentfulde taiwanske studie.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk