Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
Arkaden til Bodil-fest
EA fjerner 6 spil fra Steam
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
The Backrooms 1998 forsøger at levere en intens og skræmmende horror oplevelse, men i praksis føles det mere som en billig samling af jumpscares end en gennemtænkt gyser.
The Backrooms 1998 blev oprindeligt udgivet som en Early Access titel på PC, hvor det opnåede en vis popularitet blandt horror-fans. Efter en periode med opdateringer og justeringer er spillet nu tilgængeligt på konsoller. Selvom atmosfæren og lydsiden er solide, mangler spillet dybde i både gameplay og historie. I sidste ende føles det som en oplevelse, hvis primære formål er at overraske spilleren med billige jumpscares.
Tilbage til 90’erne
Spillet benytter en VHS-filtreret æstetik, der effektivt indfanger en nostalgisk og uhyggelig stemning og sender spilleren direkte tilbage til 90’ernes found footage-æra. De klaustrofobiske gange med falmet gult tapet og det flimrende lys bidrager til en autentisk følelse af isolation og paranoia. De grove teksturer og stive animationer understøtter det rå, lavteknologiske udtryk. Selvom de visuelle elementer kan virke forældede, fungerer de efter hensigten og skaber en ægte retro-horror-atmosfære.

Stilen minder om ikoniske gysere som The Blair Witch Project, der var med til at definere found footage-genren. Spillet formår at genskabe noget af denne æstetik, men når aldrig samme niveau af intensitet. I stedet bygger det på en række både uforudsigelige og forudsigelige jumpscares, der tvinger spilleren til at bevæge sig forsigtigt for at undgå det næste chok moment.
Et monster uden strategi
Spillet fokuserer primært på stealth og overlevelse, men den mest markante mekanik er – som tidligere nævnt – jumpscares. Fjenden er et stort, blindt monster, der konstant jager en gennem klaustrofobiske korridorer, styret udelukkende af lyd. Hver eneste bevægelse føles som en potentiel katastrofe, da selv den mindste lyd kan tiltrække uhyrets opmærksomhed. Det skaber en konstant spænding og tvinger en til at bevæge sig forsigtigt og planlægge hvert skridt for ikke at blive opdaget.

For at gøre fremskridt i spillet skal man opspore en række genstande, der er spredt rundt i labyrinten. Når man har samlet alt det nødvendige, låses den sidste sekvens op, og spillet nærmer sig sin afslutning. Undervejs må man navigere forsigtigt og undgå at tiltrække monstret, men heldigvis er der pile på væggene, som kan guide en i den rigtige retning.
Man er også udstyret med en lommelygte til at lyse op i de mørke gange og en spraydåse, der hjælper med at markere områder, så man ikke farer vild. Desværre bliver mekanikerne hurtigt ensformige, da der mangler reel variation, og efter et stykke tid føles spillet mere som en rutine end en reel udfordring.
Et andet problem er spillets lysstyrke, som fra start er så høj, at lommelygten føles overflødig. Derudover kan man nemt udnytte systemet ved at slukke for mikrofonen – og pludselig reagerer monstret ikke længere på ens lyde. Det fjerner en stor del af udfordringen og svækker illusionen af fare, hvilket i sidste ende reducerer oplevelsen til en simpel tålmodighedsprøve. Selvom spillet indeholder enkelte puzzles, føles de generiske og bidrager ikke rigtigt til spændingen eller udfordringen.

Atmosfærisk, men forudsigeligt
Lydeffekterne gør et solidt stykke arbejde med at opbygge spænding, men de konstante og forudsigelige jumpscares ødelægger hurtigt den subtile uhygge. Der er ingen baggrundsmusik, hvilket øger isolation følelsen, men det bliver også monotont i længden.
Spillets lydsystem anvender binaural audio, hvilket betyder, at hovedtelefoner er nødvendige for at få den bedste oplevelse. Desværre bliver lydene hurtigt mere irriterende end uhyggelige, da de føles overbrugte og overdrevne.

Spillet forsøger at fortælle en historie gennem miljøet og fragmenterede optagelser, men den forbliver uforløst og vag. Der er et forsøg på en konklusion, og jeg kan faktisk godt lide slutningen, men den redder ikke helhedsoplevelsen. I sidste ende føles historien som en undskyldning for at placere spilleren i en endeløs labyrint af jumpscares.
Styringen er funktionel, men føles ofte klodset. Interaktionen med omgivelserne er ikke særlig præcis, og nogle animationer føles hakkende. Spillet kører stabilt på Xbox Series S, men der er små framedrops i hektiske øjeblikke, hvilket kan bryde indlevelsen.
Konklusion
The Backrooms 1998 har et spændende koncept og en stærk atmosfære, men det drukner i overbrugte jumpscares. Lydsiden og den visuelle æstetik formår til dels at skabe en ubehagelig stemning, men spillet bliver hurtigt en gentagende og frustrerende oplevelse. Når man kan gennemføre spillet næsten uden at møde fjenden ved blot at deaktivere mikrofonen, falder hele illusionen til jorden.
Spillet kan gennemføres på under en time, hvilket både er en styrke og en svaghed. På den ene side sikrer den korte spilletid, at oplevelsen ikke når at blive alt for langtrukken, hvilket er en fordel, da gentagelsen af jumpscares hurtigt kan blive udmattende. På den anden side betyder det også, at spillet aldrig rigtig får mulighed for at bygge en dybere uhygge op eller udvikle sit gameplay loop.
The Backrooms 1998 slutter, før det når at blive for langtrukkent, men samtidig for tidligt til at levere en vedvarende og uforglemmelig horror oplevelse. Hvis man ønsker en kortvarig, intens gyser oplevelse med høj chok faktor, kan det være værd at prøve, men forvent ikke en dyb eller mindeværdig historie.
Udvikler/Udgiver: Steelkrill Studio, Feardemic
Genre: Indie game, Adventure game, Action game, Simulation Video Game, Adventure, Horror
Platform: Xbox Series X|S (Anmeldt på), Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch og PC


David Darville – Skribent & Anmelder
David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
Arkaden til Bodil-fest
EA fjerner 6 spil fra Steam
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

