Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
“Synduality Echo of Ada” er Bandai Namcos seneste forsøg på en extraction shooter. Spillet er udviklet af “Game Studio”, der mest er kendt for mobilspil. Er de i stand til at løfte opgaven?
Lad os lige få slået en ting fast: Jeg er normalt ikke synderligt vild med genren “Extraction Shooters”. Jeg finder dem banale og ensformige i deres gameplay, hvilket bestemt ikke gøres bedre af deres totale mangel på respekt for ens tid, der bliver fyldt ud med ligegyldige daglige, eller endnu værre; ugentlige gøremål for lille vinding.
På det seneste har denne holdning dog ændret sig, da særligt sidste års Helldivers 2 virkelig formåede at gribe mig og underholde på alle de rigtige måder. Desuden kan jeg virkelig godt lide anime samt den japanske tilgang til spil, så at se Synduality Echo of Ada introducere et gameplayloop, hvor man styrer sin egen robot i en stærkt anime-inspireret verden, tiltalte mig en del. Men kan dets verden holde spilleren engageret i længere tid ad gangen?

Velkommen til Amasia – En verden totalt blottet for identitet
Spillet tager udgangspunkt i byen “Amasia” – Et postapokalyptisk område, hvor mutanter og robotlignende væsner har overtaget, mens menneskeheden har måtte søge under jorden, for kun at komme til overfladen efter nødvendige ressourcer samt byggematerialer.
Det er de udforskende “Drifters”, der udgør spydspidsen for menneskehedens overlevelse, og som en af dem skal man udforske verdenen for at kunne bygge ens egen undergrundsbase, samtidig med at bekæmpe diverse monstre og banditter som man møder på sin vej.
Når det kommer til opbygning af spillets narrative struktur, består denne af digitale logbøger, som man finder i faldefærdige ruiner eller industrikvarterer. Der fortælles her en historie fra før byen gik under, om en ung mand ved navn Alba, der på mystisk vis kan leve i verdens hårde naturlige klima, og en AI-robot ved navn Ada der former et tæt og kærkomment forhold til hinanden.
Skønt jeg nød den velanimerede fortælling om Alba og Adas forhold, har spillet lidt til ingen yderligere historie at fortælle. De mange logbøger man finder, er fordelt som lydfiler eller korte animationer, og giver kun et minimum indblik i en verden totalt blottet for identitet. Det gør bestemt heller ikke spillet nogen tjeneste, at disse logbøger er så tæt knyttet til et gameplayloop, der fortsætter i en evindelig og enerverende grind.

Udforsk, byg din base, et cetera
For når det kommer til gameplayet i Synduality, falder det meget hurtigt i den fælde, jeg har sammensat med genren: Et evindeligt og, ærligt talt, udmattende loop af gentagelser. Du har din underjordiske base, som man i fællesskab med sin egenproduceret android skal bygge op, ved at indsamle ressourcer fra overfladen.
Til hjælp har man sin trofaste mecha (en såkaldt “CRADLECOFFIN”- kært), der er udrustet med våben og dele, som man selv vælger før hver ekspedition. Efter man starter et tilfældigt sted i Amasia, kæmper man mod både banditter, monstre og skadelig syreregn, i en evindelig søgen efter ressourcer, der så kan tages tilbage til basen for blive omdannet til penge eller byggematerialer – Denne proces gentages gang på gang på gang.
Selvom det er tilfredsstillende at se ens base blive mere avanceret, og flere muligheder bliver låst op, er det tydeligt at spillet vil have en eksponentiel mængde af din tid, da alt har en tidsperiode, før det er færdigbygget. Det starter ud med få sekunder, men udvikler sig til timer, jo længere man kommer i spillet.
Dertil introducerer spillet sin egen version af et “battle pass”, og ekstra køb af in-game valuta, som kan fuldstændigt overflødiggøre denne nedtælling. Det er en funktion, der vitterlig ikke burde være en del af et spil, som man allerede skal betale flere hundrede kroner for. Jeg fandt det ikke nødvendigt på nogen måde, og spillet dvæler ikke synderligt meget ved det – Men dets eksistens bør nævnes!

Konstant ævl og kævl rammer ligegyldighed
Når det kommer til spillets verden, er der desværre ikke meget opløftende at bemærke. Kedelige ruiner, industrikvarterer, og til tider underjordiske huler, skal udforskes til fulde for brugbare ressourcer, og når spillet endelig åbner mere op, kammer det over i overaggressive spillere, der også kan indgås alliancer med, som finder en form for sadistisk underholdning i at ødelægge andres.
Den såkaldte “hjælpende” androide, som man har med på rejsen, er desværre ikke til megen hjælp. Fordelt mellem enten en mandlig eller kvindelig hjælper, kører dennes monolog konstant, for at holde spiller orienteret om verdenens sparsomme indhold.
– Der kommer syreregn. Jeg kan høre lyden af en fremmed motor. Du trænger til reparation. Din robot er svært beskadiget, vend tilbage til basen. En fjende skyder på dig, lad mig skanne den for ligegyldig information.
Citaterne er mange, konstante og i mange tilfælde irrelevante, hvilket gør alt andet end motivere dig til at knytte bånd til denne irriterende gimmick, der er lavet for at skulle hjælpe en.

Kampe kan nå et niveau af tilfredsstillelse
Det kan nu virke som om spillet intet godt har kørende for sig – Men det er ikke helt sandt. For det er både velfungerende, og på trods af det hurtigt gennemskuelige gameplayloop, har det præg af intensitet og tilfredsstillelse i dets kampsegmenter.
Spillet har en række missioner, som man skal klare for at komme videre i historien, låse op for baseudvidelser, og i det hele taget få flere muligheder for udvikling af sin mecha. Der er dette, der motiverer dig som spiller frem til næste tur på overfladen, og verdenen byder på mange skuddueller, der holder en på tæerne, hvis ikke man vil risikere at miste alt ens indsamlede loot samt våben.
Der medfølger her en form for intensitet, der gør hver ekspedition tilfredsstillende, når man vender tilbage til basen med en fuld “rygsæk”. Der er også vise missioner, der byder på unikke, lineære lokationer og får verdenen til at virke bare en smule mere levende. Fjendedesignet er dog meget sparsomt, og kan tælles på en hånd.

Konklusion
Synduality Echo of Ada er ensformigt, banalt og til tider trættende. Den kedelige verden kan ikke bære det evindelige gameplayloop, som mest af alt kammer over med ligegyldige gøremål, på trods af at have en spændende historie og tilfredsstillende kampsegmenter.
Det er en skam, for der er brudstykker af et godt spil, der kan byde på mange timers underholdning. Man skal dog være beredt på kæmpe sig igennem massevis af grind og tidsindstillede mekanismer, for at kunne få en bare nogenlunde tilfredsstillende oplevelse – Med mindre man er villig til at bruge en ekstra skilling på spillets fuldkommen ligegyldige Battle Pass.
Udvikler/Udgiver: Game Studio/Bandai Namco
Genre: Extraction Shooter
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X|S og PC


Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

