Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
Magi og maskinpistoler i fabelagtig turbaseret blanding
Du kender dette billede: En gruppe af elitesoldater står uden for døren til et rum fuld af skurke. De sætter en sprængladning på døren, blæser døren af hængslerne, og på få sekunder er de stormet ind og har lagt alle skurkene ned.
Men hvad nu hvis disse elitetropper også var troldmænd? Det er det spørgsmål, Tactical Breach Wizards stiller.
I stedet for læderhalse og frømænd består dit hold af vindhekse, hamskiftere og folk med både maskinpistoler og fremsyn. Og alle deres mange evner skal bringes i spil, hvis du skal slå modstanderne ud og redde verden fra endnu en verdenskrig.
Tactical Breach Wizards er et turbaseret taktikspil. Hver bane består af et eller flere aflukkede rum indelt i felter. Dine folk kan bevæge sig en vis afstand hver tur, og har en begrænset mængde mulige handlinger. De har alle vidt forskellige evner, og du skal finde og udnytte synergierne mellem dem for at lykkes.
Den oplagte sammenligning er den genredefinerende Xcom-serie, men Tactical Breach Wizards bryder med rigtig mange af Xcoms traditioner. For eksempel er der ingen usikkerhed, når det kommer til at ramme. Her er der ikke noget med at lære hårde lektier om, at 90% sandsynlighed for success også betyder at man fejler hver tiende gang i gennemsnit. Du kan stole på dine folk – de rammer altid plet.
Men selv da går tingene ikke altid som man forventer. Måske får du placeret en af dine figurer forkert. Måske reagerer modstanderne ikke som du havde regnet med. Måske overså du, at din kuling-granat ikke blot ville kaste ham det store fjendtlige brød med kropspanser og maskinkanon ud af vinduet, den kom også til at banke en af dine folk ind en væg, så hun mistede sine sidste hitpoints. Er slaget så tabt? Nej. For her finder vi Tactical Breach Wizards genistreg.

Som sagt har en af dine tropper, Zan, fremsyn. Han kan se et kort stykke ind i den umiddelbare fremtid. Og det er spillets forklaring på, at du har en “fortryd”-knap, præcis som du kender det fra tekstbehandling, regneark, billedredigering, og hvad du nu ellers laver på din computer.
Alle dine træk kan gøres om, indtil du trykker “end turn”. Først da fanger bordet. Det betyder, at du kan afprøve alle de forskellige taktikker og fremgangsmåder, du kan udtænke, inden du beslutter dig. I næste tur kan du gøre det samme igen, og igen, og igen. Og det bliver hurtigt nødvendigt, for sværhedsgraden i Tactical Breach Wizards er tunet, så man ofte kommer til at svede eller lave dybe panderynker.
Og man kan let få ekstra klamme håndflader, hvis man sætter snuden op efter også at nå de forskellige bonusmål, der er i hver bane. De handler tit om at løse banen på en bestemt måde – smid så og så mange fjender ud af vinduerne (spillet elsker at kaste folk ud af vinduer), ram X antal fjender med ét angreb, vind banen inden tur 2 er overstået. Nogle gange kan det virke helt uoverskueligt eller nærmest umuligt at klare disse bonusmål. Men spillet fortæller dig, på den blideste og mest nænsomme måde, at de altså kun er valgfri; at de ikke påvirker historien; at de kun låser op for nye kostumer; og at det står dig frit for at vende tilbage senere og klare dem, med det arsenal af evner, du da har låst op.
Det samme gælder de drømmesekvenser, som spillet kalder angstdrømme. Her bliver der vendt op og ned på spillets regler, og dit hold består ofte kun af samme figur i flere udgaver. Her fortæller spillet dig også ligeud, at du kan springe dem over, hvis du ikke orker, og at de ikke påvirker hovedhistorien – de handler kun om at lære figurerne bedre at kende.

Apropos, lad os tale lidt om historien. Jeg har bevidst været vag omkring den, for jeg vil ikke afsløre for meget. Men det handler som sagt om at stoppe en krig, der kommer til at koste mange ofre. En krig, man ikke ved hvordan starter eller hvorfor – kun at Zans gamle makker bliver gnisten, der tænder det hele.
Det bliver fortalt gennem en blanding af mellemsekvenser, organisering af noter og kort med røde snore og knappenåle, og et væld af fremragende, interaktive dialogscener. I bedste Pulp Fiction-stil kan der udveksles mange replikker, mens man venter på at det bliver tid til at sparke døren ind.
Det betyder dog ikke, at alle medlemmer af dit hold hele tiden er klar med en smart bemærkning. For selvom der er rigeligt med smarte bemærkninger, så undgår Tactical Breach Wizards behændigt den fælde, som alt for mange spil og film er faldet i de seneste år (Concord og MCU, jeg kigger på jer). For efterhånden som plottet skrider frem, kommer man virkelig ind under huden på ens brogede flok af troldmænd og -kvinder, konfronterer deres usikkerheder og opdager, hvad der driver dem.



Dermed ikke sagt, at det hele går op i terapi og rundkredse. Tactical Breach Wizards er trods alt et spil, der handler om at sparke røv først og stille spørgsmål senere. Men jeg vil bare gerne understrege, at det altså er fandens godt skrevet, og byder på en af de bedste historier, jeg længe har spillet.
Tactical Breach Wizards er et spil, der får dig til både at grine og gruble. Det får dig både til at svede nervøst, og til at fryde dig over hvor genial du er. Jeg har brugt knap 20 timer i selskab med de taktiske tryllefolk, og jeg tør godt love, at det her spil kommer med på min personlige GOTY-liste, når året skal rundes af. Tactical Breach Wizards er kort sagt fremragende.
Udvikler/Udgiver: Suspicious Developments
Genre: Turbaseret taktik
Platform: PC (anmeldt på)

Om skribenten:

Rasmus Lund-Hansen – Medredaktør
Rasmus’ største frygt er at blive en sur, gammel mand. Derfor lever han på en streng diæt af Nintendo og små indiespil, obskur hip-hop og elektronisk musik ingen har hørt om.
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Angela Manna, Test Manager og Producer hos Light Brick Studio
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
- Nyt fra Battlefield land
- Elden Ring: Nightreign Beta-koder sælges til vanvittige priser!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Andy Touch, ledende spiludvikler hos Vesper
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Ida Hartmann, Freelance Game Writer og Narrative Designer
- PlayStation forbereder angiveligt en State of Play i februar
- Razer USB 4 Dock-anmeldelse – En kompakt dock til et specielt behov
- Hovedforfatter på Fallout: New Vegas vender tilbage til Obsidian
- Eks-PlayStationchef: “Der er ingen ofre” når Xbox-spil bliver multiplatform
- NVIDIA melder udsolgt!
- Avowed ser ud til at få flere FPS-valgmuligheder ved udgivelsen
- No Man’s Sky får en gigantisk opdatering
- Endnu et live-service spil lukker ned
- Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
- Er du Millennial? Så vil du elske tema-sangen til den nye Devil May Cry anime!
- Flere tæsk til Gunns’ ‘Superman’: Truet med retssag
- Game Pass når nye højder
- Vender Chris Evans overhovedet tilbage som Captain America?
- Synduality: Echo of Ada-Anmeldelse – Et evindeligt enerverende grind
- Månedens PlayStation Plus titler for februar afsløret
- Dr Disrespects tidligere spilstudie lukker ned
- Clair Obscur: Expedition 33 film på vej!
- Forza Horizon 5 også på vej til Switch 2?
- Rebots-Anmeldelse – Robot eventyr i unikke rammer
- Vil GTA VI lanceres med kun 30 FPS på konsoller?
- Omstrukturering hos Bioware
- Over fire millioner har spillet Indiana Jones and the Great Circle
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Pigen med Nålen, A Real Pain, Wolfman, Severance Sæson 2, Episode 1-3
- Ender Magnolia: Bloom in the Mist-anmeldelse – En blomstrende perle i metroidvania-tågen
- Forza Horizon 5 kommer til PlayStation
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector-anmeldelse – Et gribende sci-fi-mesterværk
- Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Mette Jakobsen, grundlægger af Galdra Studio
- The Toxic Avenger-rebooten får ENDELIG sin premiere i år!
- Russo-brødrene angiveligt hyret til X-Men-reboot. Gave eller Feige-selvmål?
- Meryl Streep tæt på indebrænding
- Maria-anmeldelse – En smuk film, men alligevel en kedelig oplevelse
- Det skal du se i biografen – februar 2025
- Spilprisen 2025: Her er de nominerede til Game of the Year!
- Tekken udvikler Katsuhiro Harada løfter sløret for hans brogede forhold til, hjernen bag Ninja Gaiden, Tomonobu Itagaki!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Et dansk cowboyspil!
- Sony Ledelsesrokering!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Niels Bøttcher, lyddesigner fra Floppy club – Spilvirksomheden der altid har stort fokus på musikken i deres spil
- Miniatures-anmeldelse – en kunstnerisk oplevelse
- Se ‘Alien: Earth’-teaseren fra perspektivet af en Xenomorph på vej mod Jorden
- 61-årige Quentin Tarantino: “Når min søn fylder 6, går jeg muligvis i gang med min sidste film.”
- Techland har store planer med Dying Light franchisen
- Mouse & Crane-anmeldelse – Et spil børn let kan spille
- Xbox går fortsat efter at sejre på hardwarefronten
- Sony leaker udvidelsen af platforme til Level 5’s næste spil Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time
- People Can Fly skal samarbejde med The Coalition i udviklingen af Gears of War: E-Day
- NZXT Zone Elite Mouse Pad-anmeldelse – Lækker kvalitet uden ret meget hokus pokus
- NZXT Lift Elite Wireless Mouse-anmeldelse – Letvægtsmus med masser af kvalitet
- NZXT Function Elite MiniTKL Keyboard-anmeldelse – Et solidt gaming-tastatur uden dikkedarer
- Anchorman 4K-anmeldelse – 60% af tiden en tidsløs klassiker – hver gang
- Blodbad hos Ubisoft!
- Disse tre spil du skal holde øje med i foråret 2025
- Eternal Strands-anmeldelse – Magien udebliver fra drømmeholdets ambitiøse projekt
- Sugarland Express 4K-anmeldelse – Spielbergs feministbiljagt omfavner dens menneskelighed
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Max Wrighton, medstifter af og instruktør hos Half Past Yellow
- Airhead-anmeldelse – Atmosfærisk metroidvania perle
- Sniper Elite: Resistance-anmeldelse – En sniper oplevelse, der ikke rammer plet
- Zombierne skal atter bekæmpes i Black Ops 6 Sæson 2
- Arkaden Podcast Anmelder – Minecraft (2025)
- Dynasty Warriors: Origins-anmeldelse – En episk skuffelse
- De største spiludgivelser: Februar 2025
- Elon Musk indrømmer account boosting
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Erwin Kho, Grafisk designer bag prisvindende “Cocoon”
- Oscar-aktuelle Denis Villeneuve: “Et liv uden Lars Von Trier ville være meget kedeligt!”
Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald

