Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
Det første Tails of Iron udkom i 2021 til en positiv modtagelse, der banede vej for et mere charmerende, men overraskende brutalt, “souls”-lignende univers. Nu er udvikleren, Odd bug Studio, vendt tilbage med en 2’er større end før. Er det til spillets fordel?
Ah, souls-like. Du er efterhånden en mere brugt sub-genre, end joken om min kærlighed for bodypillows (hvilket er hysterisk morsomt!), og lige som den joke, rammer du mere ofte ved siden af end plet.
Dog fandt jeg 2021’s Tails of Iron til at være ganske hæderligt. Med sin charmerende 2D-grafiske stil, brutalt gameplay og nuttede dyre-lignende væsner fik det da også en velfortjent modtagelse. Derfor var jeg ganske spændt på, hvad Oddbug kunne præstere med en 2’er, nu hvor det første spils slutning var ret så definitiv.

En sang om is og fyrstemord
Tales of Iron 2 tager os tilbage til samme verden som i 1’eren, men denne gang har vi skiftet sumplokationer ud med snedækkede landskaber, da turen går mod nord. Her spiller man rotten Alonso, søn af “nordens vogter”, der sørger for at holde de blodtørstige flagermus, såkaldte “Darkwings”, væk fra resten af landet.
Det varer dog ikke længe, før faderens hoved bliver adskilt fra hans krop af fjendtlige flagermus, og Arlo må nu tage ud på en verdensomspændt rejse, for at føre de forskellige klaner sammen mod nordens fjender en gang for alle.
Spillets historie varer små 10 timer at gennemføre, stadig velfortalt med de grove toner fra doug cockle (Geralt of Rivierre – The Witcher serien) og byder på et væld af nye lokationer, samt en velanimereret verden med nye karakterer.
Det var en ligefrem hævnhistorie, der havde det med at køre lidt i ring, da alle klaner i verdenen, lader til at skulle have hjælp, før de ville slutte sig imod en åbenlys fælles fjende. Jeg fandt dog stadig universet medrivende og engagerende fra start til slut.

Blodtørstige, vilde dyr
Man skal dog ikke lade sig narre af de søde karakterdesigns, da disse antropomorfismedyr har det med at blive lemlæstet på de mest brutale måde, hvilket leder tankerne lidt hen på klassikere såsom Dyrene fra Lilleskoven (Selv tak for traumet).
Som det er kendt for Souls-like genren, skal man koordinere sine angreb, pareringer og undvigelser fra fjendtlige angreb, der for det meste er animeret med enten angreb der kan pareres eller kun undgås. Det er dog ikke altid tilfældet, da visse angreb er så hurtige eller mangler passende animationer, at man skal have ugudelige reflekser for at kunne reagere i tide.
Det var ikke noget der ødelagde tilfredsstillelse, ved at svinge ens våben ned i skallen på sin ellers sødt udseende modstander, så blodet flod, og der er denne gang også gjort plads til magi, der gydede yderligere udnyttelse af fjenders svagheder. Der var dog også visse frustrationer – Særligt ved mange af spillets kamp-mekanismer.

Når gensidig respekt ikke helt indfris
“Hvis du forventer perfektion af mig, så forventer jeg også perfektion fra dig”. Det er et mantra, som jeg går med, når det kommer til Souls-like spil. For der er intet værre, end følelsen af at blive snydt for et slag eller en undvigelse, når nu ens fjender i et spil slår så hårdt, som særligt bosserne gør i Tails of Iron 2.
Der var tider, hvor jeg var sikker på mit skydevåben ville ramme, for blot at se projektilet enten flyve for højt eller lavt, og blive kvitteret med et modangreb der fjernede halvdelen af mit liv. Der var også tider, hvor diverse rullefalde ikke helt landede, og spillets kamera har det med at zoome ind under kampens hede, så det var svært at orientere sig om, hvor fjenders angreb kom fra, når der var flere af dem.
Der er dog stadig noget adrenalinfremkaldende over det, når man skulle nedgøre et væld af fjender, der kom i en langt større variation, end hvad der var tale om tidligere. Det er bare ærgerligt, at programmeringen ikke altid synes at følge med – Måske har ambitionerne været for store for et lille team?
Skønt jeg nød den narrative fortælling læst højt af papi-Geralt, så virkede det direkte distraherende, når der midt strofe blev påbegyndt en kampsekvens, hvor man kunne risikere at starte ud med at miste liv til en ivrig fjende. Det gjorde særligt ondt, når man bare gerne ville se de søde dyr have en snak med hinanden.

Et billedskønt univers
Selvom spillets gameplay kunne frustrere til tider, kan det samme ikke siges om den udvidede verden. Jeg var meget imponereret over Oddbugs evne til at lave 2D-baggrunde, der næsten kunne virke mere levende, end hvad der foregik på første rækkerne.
Naturliv i bevægelse, beboet byer og fjender der bare venter på at deltage i kampe er alle realiseret på imponerende vis. Det ledte til jeg aldrig blev træt af at udforske hver en krog af verdenen, selvom der var visse gentagelser gennem spillets mange jagtmissioner, hvor man kan bekæmpe fjender for ekstra materialer.
For ligesom i forgængeren, er der et stort fokus på ens udstyr. Alle væsner i verdenen har styrker og svagheder, og medmindre du vil tvinge dig selv igennem en fiktiv “Extra hard”-mode, gør du klogt i at studere disse svagheder, og påfører dig de våben samt rustning, der giver en passende fordel. Det kan alt sammen ses på ens karakter, hvilket gjorde det endnu mere engagerende at lege med forskellige kombinationer.
Til gengæld er verdenen også underlagt en smule unødvendigt travlheder. Hver by byder på deres egne fjender, og hver bar har en helt række jagtmissioner, som du kan tage ud på. Du vil gerne have belønningerne til et forbedret arsenal, men mange af fjenderne minder meget om tidligere bekendtskaber, og bliver hurtigt rudimentære og kedelige.
Konklusion
Tales of Iron 2: Whiskers of Winter er tæt på at være glimrende – men falder ved målstregen grundet manglende animationer og en tand for meget ligegyldigt fyld. Det er en smule frustrerende at se en efterfølger, der tydeligvis er lagt flere kræfter i end forgængeren, hvorimod kvaliteten af dens indhold ikke lever op til ambitionerne.
Hvis du har prøvet 1’eren, og kunne lide det, er dette et eventyr mere end værd at hoppe ud i. Det er bare ikke helt nok til at kunne brilliere på noget specielt i forhold til mange andre spil i samme genre, hvad enten der er tale om indie eller AAA.
Udvikler/Udgiver: Odd bug Studio/United Label
Genre: Action adventure, RPG
Platform: PC, Xbox Series S|X (Anmeldt på), PlayStation 5 (anmeldt på)|4 og Nintendo Switch


Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato

