Ad Banner

Interview

Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april

Foto: 3D Realms

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
6 december, 2024

Tempest Rising lander til april, og vi har fået en kommentar fra Frederik Schreiber om Slipgate Ironworks’ store satsning

Det har været en lang rejse for det Aalborg-baserede studie Slipgate Ironworks, men nu er der endelig sat en konkret dato på udgivelsen af deres længe ventede real-time strategy-spil, Tempest Rising.

Under PC Gaming Show blev det afsløret, at spillet lander på Steam den 24. april 2025. Og med annonceringen har Slipgate Ironworks og 3D Realms og deres samarbejdspartnere hos Saber Interactive og Knights Peak Interactive givet os noget stort at se frem til.

Hos Slipgate Ironworks er stemningen naturligvis også god. Frederik Schreiber, der ikke blot er CEO for Slipgate Ironworks, men også for 3D Realms, deler sin begejstring med Arkaden:

– Vi er utrolig begejstrede for endelig at kunne annoncere en udgivelsesdato. Tempest Rising har været under udvikling i over 3 år og har været drevet af en stor passion for RTS-genren.

For Schreiber og resten af holdet er Tempest Rising ikke blot endnu et projekt, men snarere kulminationen på en livslang kærlighed til strategispil. Studiets historie er præget af ambitioner, modgang og en stærk vilje til at skabe spil, de selv elsker at spille – og med Tempest Rising sigter studiet efter at genoplive en genre, som mange har savnet.

Spillet trækker klare linjer til klassikere som Command & Conquer, Red Alert og StarCraft. Det er et projekt, som ifølge Frederik Schreiber ikke blot hylder fortidens RTS-mesterværker, men også skaber noget nyt og unikt:

– I kan se frem til et spil, som er skabt i ånden af de klassiske RTS-spil, mange af os er vokset op med, med mange nye mechanics, state-of-the-art grafik og et hamrende vanedannende gameplay.

Foto: 3D Realms

I Tempest Rising møder spillerne en alternativ version af 1997, hvor verden ser markant anderledes ud. Efter en atom-katastrofe under den kolde krig er planeten blevet formet af en mystisk vækst kaldet “Tempest”. Og den røde, elektriske plante har ikke blot ændret landskabet, men også vækket en urgammel race kaldet Veti, som spiller en central rolle i spillets historie.

Spillerne kan vælge mellem to unikke fraktioner: Global Defense Forces, som er en højteknologisk fredsbevarende styrke, og Tempest Dynasty, som bruger rå kraft og alternative ressourcer til at føre krig. Hver fraktion har sine egne særlige enheder, ressourcestyringssystemer og strategier. Spillet har klassisk RTS-basebygning med hurtige, flydende og slagkraftige kampe samt masser af muligheder for at tilpasse spillet.

De to kampagner, der hver især fokuserer på en af fraktionerne, giver spilleren en narrativ oplevelse, der bliver båret af cutscenes, som binder historien sammen – og med Frank Klepacki, der også stod bag musikken til Command & Conquer, i spidsen for soundtracket, bliver lydbilledet også en central del af spillets atmosfære

Foto: 3D Realms

Udover de to kampagner indeholder spillet også skirmish-modes, tilpassede spil og rangeret multiplayer med et Glicko-2 ratingsystem, som skal sikre en fair og tilfredsstillende oplevelse for spillere på alle niveauer. Her bliver strategisk tænkning, hurtige beslutninger og kendskab til fraktionernes styrker og svagheder afgørende.

I en tid, hvor real-time strategy-genren ofte overskygges af andre spilgenrer, er det forfriskende at se et spil som Tempest Rising, der tør gå all-in på de klassiske dyder og samtidig bringe nye idéer til bordet.

Som Frederik Schreiber siger:

– Hvis man har savnet en sand, spirituel next-gen efterfølger til spil som Command & Conquer, Red Alert og StarCraft, er Tempest Rising svaret!

Hos Arkaden glæder vi os til at dykke mere ned i spillet, når det lanceres til april, og vi er spændte på at se, om Slipgate Ironworks kan leve op til de høje forventninger – Men lad os nu være helt ærlige – det ser super fedt ud!

Tempest Rising kan allerede nu tilføjes til din ønskeliste på Steam.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk