Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Warner Bros. udgiver Pedro Almodóvar’s første engelsksprogede film The Room Next Door
The Fall Guy floppede fælt i biograferne, men nu får du chancen igen i denne 2 timer og 26 minutters lange version, som eksklusivt er at finde på ny 4K-udgivelse. Læs anmeldelsen her:
The Fall Guy floppede fælt i biograferne, selv om filmen ellers var en ok oplevelse.
The Fall Guy er en action-komedie, der er inspireret af en tv-serie fra 1980’erne. Serien handlede om en stuntmand, der også arbejdede som dusørjæger, og remaket er også baseret på dette koncept og følger stuntmanden Colt Seavers (spillet af Ryan Gosling). Den er instrueret af den anerkendte stuntmand/instruktør David Leitch (kendt for film som Deadpool 2, Bullet Train og Atomic Blonde).
Remakets handling
Efter en ulykke, der næsten koster ham karrieren, rejser Colt(Gosling) til Australien for at arbejde på sin ekskærestes første film som instruktør. Opgaven bliver sværere end forventet, da Colt både skal opspore en forsvundet filmstjerne, løse en større sammensværgelse og forsøge at vinde sit livs kærlighed tilbage.
Jeg er enig i min kollega Lasse Rasmussens anmeldelse med de 4 stjerner.
Filmen er glimrende instrueret og bevæger sig hurtigt videre, scene for scene, i et veloplagt, omend rodet, actionfyldt tempo.
Der spilles rigtigt godt i stort set alle rollerne, men specielt Ryan Gosling er tæt på virkelig fremragende i de fleste scener. Han tilfører både filmen og hans rolle en veloplagt, sexet tilstedeværelse, med en charmerende jargon, der emmer af personlighed og ikke ligger i umiddelbar forlængelse af manuskriptet. Det har filmen ikke fortjent.
For filmens manuskript af Drew Pearce er ren Hollywood-metervare, der udprintes i døgndrift i drømmenes by. Et manuskript, der burde have endt sine dage som et glemt afsnit af Miami Vice-serien og ikke som bærende skelet på en blockbuster-film. Pearce har ellers både Iron Man 3 og den ellers tæt på fremragende Mission: Impossible – Rogue Nation på CV’et, men her må han have haft hjælp fra en AI.
Havde filmen haft et mere originalt, overraskende og sprudlende manuskript, kunne den med lethed have endt på 5 stjerner. For resten af produktionen sidder, som sagt, ellers lige i skabet, selvom filmen stadig lider under klodsede klipnings- og tempoproblemer.
Extended cut
Filmen kan nu nydes i dugfrisk 4K, og på disken forefindes filmen også i en 2 timer og 26 minutters Extended cut. Men gør det filmen bedre? Alt i alt vil jeg sige ja!
Fra scenen med springet vil fans bemærke, at åbningsvoiceoveren af Colts liv 18 måneder før begivenhederne i filmen er blevet stærkt reduceret. Den stopper brat, da vi ser ham spise en burrito og parkere biler. Det er også mere lineært redigeret, uden spring frem og tilbage i tiden, hvilket gør rulletekstsekvensen mere givende og sjov. Resten af filmen fortsætter på samme måde. Vi ser mere tid med Winston Dukes Dan Tucker, der hjælper med at opbygge et meningsfuldt venskab. Ligeledes får vi lidt mere værdifuld tid med Stephanie Hsus Alma Milan.
Mange af de klodsede klipnings- og tempoproblemer, jeg følte, forhindrede biografoplevelsen i at udligne sig til en generelt bedre film, er dog stadig til stede.
De romantisk fokuserede samtaler er desværre stadig alt for lange. Jeg elsker Teresa Palmer, og hendes rolle som Toms kæreste-medstjerne, Iggy Star, er sjov, men hun er altså ikke nødvendig, og hendes unødvendige kampscene med Goslings Colt er nu endnu længere.
Sidemissionen med Colt, der bliver bedøvet, er også længere og endnu mere manisk overdreven, når den i sidste ende kunne klippes helt og fremskynde filmen drastisk uden at vi går glip af noget.
Så ja, med tyve minutter mere er The Fall Guy: Extended Edition efter min mening en bedre oplevelse.
Det er værd at bemærke, at det danske selskab ikke har formået at levere danske undertekster til denne version, kun til biografversionen. Personligt er jeg ligeglad, da der er engelske tekster, men det kan sagtens være afgørende for andre.
Tårnhøj billedkvalitet
Detaljeniveauerne er imponerende høje i alle optagelser, indvendigt eller udvendigt, langt eller nærbillede. Ansigtskarakteristika såsom Goslings skægstubbe og rynker samt Doones tatoveringer er åbne for nøje inspektion. Tøj og miljømæssige detaljer er også konsekvent udstillet, med Metalstorm-cowboykostumer og alien-proteser, der giver fantastiske niveauer af tekstur, snavs, slid og realisme. Sorte farver er blækagtige og dybe uden at crushe, og hvide farver kan være strålende, når det er tilladt. Dimensionalitet og dybde er også ret imponerende og værdsættes bedst i filmens længere optagelser. Hudtoner er sunde og realistiske på tværs af alle scener, undtagen når åbenlyst bevidste belysningsvalg eller stiliseret farvegradering gør dem anderledes. Jeg opdagede ingen defekter eller uregelmæssigheder. En vinder.
Lyden af brækkede stuntknogler
The Fall Guys engelske Dolby Atmos-lydspor er ganske godt, og det burde ikke komme som nogen overraskelse, at det er bedst under filmens hyppige stunt- og kampsekvenser. I disse tilfælde hæves fordybelsen, og bassen bryder ud i forhold til kaoset på skærmen, med eksplosioner, styrt og skud, der lyder særligt imponerende. Dialogen er klart og rent gengivet og typisk fokuseret på fronten og midten. Yes, The sound of music.
Diskens ekstramateriale
Filmens ekstramateriale befinder sig kun på Theatrical Cut-disken og kommer kun frem, hvis du IKKE indstiller den til dansk menu, da der ikke er dansk tekst på ekstramaterialet!
Gag Reel (4.36) – Skuespillerne svirrer med afleveringer og bryder ud i latter i denne samling af forkludrede optagelser.
Alternative optagelser (5.52) – En række alternative optagelser er inkluderet her, men er ikke nødvendigvis i kronologisk rækkefølge.
Stunts på stunts: Nedbrydning af handlingen (18.58) – Der gives oplysninger om design, planlægning og udførelse af fem af filmens mest mindeværdige stunts, bestående af følgende: City Truck Jump/Sidewinder (Stunt Driver Logan Holladay giver seerne et førstepersonsbillede af at hoppe en lastbil ud på en travl bygade.); Garbage Bin (Ryan Gosling og stuntkunstnere “surf” på tværs af Sydneys Harbour Bridge med 60 km/t, slåskamp i en roterende skraldespand og udførsel af kampkoreografi med en hundeskuespiller.); Bådjagt (Colt Seavers (Ryan Gosling) refererede Miami Vice-bådhop kommer til brændende og eksplosivt liv i farvandet nær den ikoniske Sydney Opera Hus.); Bil Jump (Filmskabere dissekerer filmens farligste og længste spring fra The Fall Guys-klimaks.); og High Fall (Troja Brown, søn af den legendariske Bob Brown, udfører faldet fra en helikopter i bevægelse). Muligvis den bedste ekstra.
Making a Meta Masterpiece (16.03) – Gå bag kulisserne med skuespillere og besætning på forskellige australske steder som den klassiske 80’er-tv-serie vender tilbage til livet på det store lærred, fra projektets oprindelse, til casting, til optagelser, inklusive et glimt af Gosling, der optræder nogle af hans egne stunts.
Sådan slår du en verdensrekord (6.04) – Filmskabere og stuntkører Logan Holladay diskuterer at forsøge og lykkes med at udføre et verdensrekord kanonrullestunt for filmen.
Natklub Mayhem (3.30) – Kampkoordinator Sunny Sun og Stunt Double Justin Eaton koreograferer og perfektionerer Colt Seavers’ kamp med Doones håndlangere, hvor Ryan Gosling udfører alle sine egne stunts til denne scene.
The Art of Doubling (4.22) – Ryan Goslings stuntdobbeltgænger Ben Jenkins diskuterer at bruge sin frygt, lave parkour, blive klar On Fire og bevæge sig fra stunt til stunt i den største film, han har været en del af.
At lave ‘Metalstorm’ (4.31) – Filmskabere diskuterer licensering af universel ejendomsret Metalstorm, en film fra begyndelsen af 1980’erne, som inspiration til Cowboys versus aliens-filmen i The Fall Guy.
At falde for The Fall Guy med Bob Reese (4.24) – Efter en meget vigtig sikkerhedsadvarsel genskaber professionel parkour-atlet og influencer Bob Reese flere stunts fra filmen.
Feature Commentary – Tilgængelig på begge inkluderede diske giver instruktør/producer David Leitch og producer Kelly McCormick et væld af historier og baggrundsinformation om projektet. Parret arbejder uden et manuskript eller en disposition og reagerer på actionscenerne på skærmen som inspiration til anekdoter, hvordan scener udviklede sig, optagelse af de forskellige stunts, inspiration til bestemte scener og kostumevalg samt at lave tredje akt under optagelserne uden nogensinde at have en pause i diskussionen.
Skal skidtet så købes?
Du skal nok være en rigtig fan af filmen, men er du det, vil disken ikke skuffe.
Medie: 4K
Instruktør: David Leitch
Skuespillere: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson
Genre: Romantisk action-komedie
Premieredato: 29.7.2024
Spilletid: 146 minutter
Selskab: Universal Pictures
Om skribenten:
Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder
Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.