Ad Banner

Nyheder

The Finals møder kritik for brug af AI-stemmeskuespil

Af Carl Nielsen
31 oktober, 2023

Det kommende skydespil The Finals får kritik for brugen af kunstig intelligens.

Det kommende skydespil The Finals er blevet kritiseret for at bruge AI til sine kommentator-voiceovers.

Spillet er udviklet af Embark Studios, der består af tidligere DICE-medarbejdere, og det er i øjeblikket i åben beta.

Som en del af sin arena-kampstil er der voiceover fra to kommentatorer, men disse er udviklet med kunstig intelligens, og det har fået både stemmeskuespillere og spiludviklere til at kritisere spillet.

Brugen af AI i spillet blev allerede afsløret, da lyddesignerne Carl Strandberg og Andreas Almström blev spurgt til, hvem der lavede voiceoveren i spillet, i en episode af podcasten Meet The Makers.

“Så her er kickeren: hvad lavede voiceoverne,” sagde Almström i podcasten.

“Vi bruger AI med nogle få undtagelser. Så alle deltagerstemmerne såsom barks [små taleudbrud red.], og begge vores kommentatorer er AI tekst-til-tale. Til de ting, vi kalder vokaliseringer, såsom spillerens vejrtrækning, spring og hop, der bruger vi os selv i studiet til at optage. Vi kan ikke rigtig få AI til at udføre den slags opgaver endnu.”

Almström forklarer også, hvorfor de har haft den tilgang:

“Grunden til, at vi går denne vej, er, at AI tekst-til-tale endelig er ekstremt kraftfuld. Det bringer os langt nok med hensyn til kvalitet og giver os mulighed for at være ekstremt reaktive over for nye ideer og holde tingene virkelig virkelig friske. For eksempel, hvis en spildesigner kommer med en ny idé til en spiltilstand, kan vi have voiceover, der repræsenterer det i løbet af få timer i stedet for måneder.Vi behøver ikke lave midlertidige optagelser, der skal udskiftes.”

“Jeg tror, ​​vi virkelig er på vej ind i en ny æra, når det kommer til videospilstemmer. Og hvis det lyder en smule off, passer det stadig godt med fantasien om den virtuelle spil-show æstetisk.”

Nu hvor betaen er tilgængelig, er klip fra spillet blevet delt inklusive AI-voiceovers. Stemmeskuespilleren Gianni Matragrano (Evil West, Vertigo 2) delte et sådant klip, hvor han kritiserede brugen af ​​kunstig intelligens og fremhævede MTM-podcasten.

Matragrano anfægtede den hastighed, hvormed AI kan bruges, og sagde: “Vi leverer konstant hasteordre-sessioner i løbet af en dag eller to.”

“Når du har brug for mere, kan du booke endnu en session. Vi gør det faktisk meget nemt. Og så vil det bare lyde godt og ikke være noget, selv spillere, der er ligeglade med AI-etik, bliver ved med at klage over.”

Andre har delt Matragranos opslag med lignende meninger.

“Jeg vil gerne igen opfordre udviklere til at genoverveje brugen af ​​stemme i deres spil som blot et ‘aktiv’ i pipelinen af ​​agil udvikling,” skriver Bungies Pax Helgesen, som både er spiludvikler og stemmeskuespiller. Han bemærker, at AI er blevet brugt til midlertidige stemmer i fortiden, men altid med den hensigt at blive erstattet af skuespillere for at lave “noget større end hvad udviklerne forestillede sig”.

Sam Winkler, der er narrative designer hos Gearbox skriver: “At sende indhold ud med AI Voice Over er skidt, simpelthen. Især for et spil, der så tydeligt har finpoleret alle andre dele af sin præsentation.”

“Hvad der virkelig står ud for mig, er behovet for at få rigtige skuespillere til at lave grynt, anstrengelser og vejrtrækningslyde, for det kan AI ikke,” skriver stemmeskuespiller Kit Harrison.

“Den kan ikke gengive den lyd, jeg laver, når jeg rejser mig fra min stol, men den vil tage MIT job?! Få mig ikke til at le.”





© Copyright - arkaden.dk