Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil

Foto: Xbox Wire

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
16 april, 2025

Obsidian vil lave et rigtigt Rum-RPG

Hvis der er noget Obsidian kan, så er det at lave fede spil – og især fede rollespil. Jeg var måske ikke helt op at ringe over Avowed – i hvert fald ikke så meget som jeg havde håbet – det var nu stadig et godt spil – men Obsidian har bevist, at de mestrer at lave rollespil. De står bag spillene Pillars of Eternity, som var klassiske rollespil, og så har de lavet det måske bedste rollespil i Fallout-serien, nemlig Fallout: New Vegas.

The Outer Worlds er endnu et eksempel på Obsidians kvaliteter – og selvom spillet måske ikke var så dybt i sine rollespilselementer, så var det stadig et rigtigt godt kondenseret RPG-spil. Men det ser nu ud til, at Obsidian har sat sig for at fokusere endnu mere på netop rollespilsdelen i efterfølgeren.

I et interview med IGN forklarer udviklerne, at The Outer Worlds 2 vil fokusere langt mere på karakterudvikling og spillertilpasning. De vil gerne have, at man i langt højere grad føler, man bygger sin helt egen karakter med styrker og svagheder – og at det faktisk har en betydning for, hvordan man spiller spillet.

– Vi så ofte spillere, der var gode til alt, og det endte med at minimere den personlige oplevelse, siger systemdesigner Kyle Koenig. Derfor handler det i The Outer Worlds 2 om at gøre hver enkelt opgradering vigtig.

Der bliver over 90 forskellige perks at vælge imellem, og spillet vil i højere grad belønne dig for at vælge en retning og forfølge den. Det betyder til gengæld også, at du ikke kan det hele på én gang – og det er jo faktisk noget af det, der gør rollespil interessante. Man skal vælge, og man skal leve med det.

Design director Matt Singh forklarer, at holdet har arbejdet med synergi mellem Traits, Skills og Perks, og at der kommer en lang række muligheder for at sammensætte builds, der spiller ind i flere systemer. Det handler derfor ikke bare om at lave en stealth-figur eller en tank – du kan kombinere evner og finde skæve måder at spille på.

En detalje, jeg personligt synes er ret sjov, er, at Obsidian har ladet sig inspirere af Fallout-serien og givet dig mulighed for at tage både positive og negative Traits. Hvis du gerne vil have lidt ekstra at råde over, kan du for eksempel vælge at spille som en lidt dummere udgave af dig selv (“Dumb”), der sætter begrænsninger på dine skill-points – eller tage Trait’en “Sickly”, der gør dig svagelig men giver dig flere perk points at lege med. Du får noget, men du må også betale prisen. Og det er jo i bund og grund det, et godt rollespil handler om.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk