Ad Banner

Anmeldelser

The Plucky Squire-preview – Der findes ikke nok superlativer

Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

Af Emil Øgaard
16 august, 2024

The Plucky Squire er alt det, du har drømt om, det er... og mere til

Mange håber, at The Plucky Squire bliver én af de store indiebaskere i år. Sammen med Animal Well og det kommende Neva kommer det højst sandsynligt til at kæmpe om årets indie-spil, når året går på hæld.

Her på Arkaden var The Plucky Squire også et af de spil, vi ser mest frem til i resten af 2024. Og det kan jeg godt forstå. Jeg har været så heldig at have spillet de første knap 3 timer af spillet, hvor man tydeligt kan se, hvor ambitionsniveauet ligger.

Lad mig bare afsløre, at det er ét af de absolut bedste spil, jeg har spillet – måske nogensinde. MEN man kan også se, hvor svaghedstegnene ligger gemt.

Den farverige verdener eventyrlig at vandre igennem. Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

Stilsikkert og fotryllende

Selve settingen for The Plucky Squire er, at det foregår i en slags børnebog. Cutscenerne er derfor sider i bogen, der langsomt præsenterer sig, mens en meget højtidelig, britisk fortæller oplæser som var det en eventyrhistorie for børn. Der er bestemt en helt unik charme ved den måde at fortælle det på. Jeg føler aldrig, at det kammer over til, man bliver talt ned til.

Efter de farverige cutscener slutter, præsenterer der sig en helt unik spilverden, hvor man som hovedkarakteren Jot i ægte Link-stil vågner op i et hus og er klar til eventyr. Inden er man fortalt, at den guldkæde og -solbrillebærende troldmand, Moonbeard, mangler bivoks til at støbe nye vinyler til sin DJ-pult.

Afsted det går mod bikuben øverst på det lokale bjerg. Heroppe er bien dog kommet i problemer, da en grævling står og guffer dens honning. Indtil da har spillet været et Zelda-like i gameplayet, hvor man i et isometrisk 2.5D-landskab kæmper mod fjender ved at slå med sit sværd, ligesom man kan hoppe og rulle væk.

Men i bosskampen mod grævlingen ændrer spillet stil. Det imiterer nemlig Punch-Out!!, hvor man skal undvige fra side til side og slå ham med forskellige typer af slag. Det tog mig fuldstændig på sengen, og da overgangen var så flydende, var det med at spidse tunge fra start.

Denne overraskelse er blot én af mange, hvor man tydeligt kan mærke, at The Plucky Squire – udover at være et sublimt Zelda-like – er en hyldest til spilmediet. Af andre spil det laver en hyldest til kan jeg nævne Super Mario Odyssey, Donkey Kong, Undertale og Metal Slug. Alt sammen er med til at holde gameplayet friskt, uden det bliver for meget af det gode.

Den Punch-Out!!-inspirerede bosskamp mod grævlingen. Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

Hop ud i verden

Spillets største gimmick er, at man ikke altid er fanget i det 2D-landskab inde i bogen. Historien tager nemlig et par metatwists, der gør, at vores kære, modige helt bliver kastet ud i 3D-verden udenom bogen. Og det er netop her spillet går fra at være godt til at være fremragende. Første gang man bliver smidt ud af bogen, sad jeg med gåsehud – også selvom jeg allerede har set en masse trailers fra spillet, hvor det netop bliver afsløret.

Udenfor bogen finder man ud af, hvorfor det er vigtigt at afslutte sit eventyr på en god måde og hvilke redskaber, man skal bruge for at nå dertil. Bogormen Page hjælper dig nemlig på vej gennem snoede labyrinter på børneværelset, hvor du skal snige dig udenom de farlige biller.

Når du vender tilbage til bogen igen er det med helt nye evner. Du kan bl.a. manipulere med teksten i bogen, så tingene deri opfører sig anderledes. Det kan være, at der står at porten er lukket. Ved at finde ordet ‘Åben’, kan du udskifte dette ord, så du kan gå igennem de nu åbne port. Disse puzzles var der mange af. Og måske også for mange. Det kan være én af mine bekymringer, inden spillet udkommer. Det trækker nemlig tempoet ud af spillet, når man løser disse puzzles i længere tid ad gangen.

Ved at hoppe ud af bogen kan du også bladre igennem et kapitel i bogen for at genbesøge tidligere områder. Der kan nemlig ligge et ord eller en genstand, du nu skal bruge på den side, du er nået til. Hele spillet emmer bare af overskud i gameplayet, hvilket gør det til en fornøjelse at spille igennem.

Rundt om i spilverden kan man finde lyspærer, kaldet Inspiration, der fungerer som ens møntfod. Disse kan du bruge på at opgradere dine angreb eller købe collectibles, som du ikke kan finde ude i spilverden. Dette giver en super god dynamik til spillet, da man ændrer måden i at spille på. Fx låste jeg op for at kunne kaste med mit sværd som en boomerang. Den kan man bruge taktisk i sine kampe.

Det spraglede børneværelse kunne minde om It Takes Two. Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

Teknisk overlegen

Spillets hovedinstruktør, James Turner, har tidligere været Art Director, som den første fra Vesten, på Pokémon-franchiset. Og netop dette legende karakterdesign kan man tydeligt se gå igen i The Plucky Squire. Undervejs i spillet finder man collectibles i form af concept art af forskellige lokationer, fjendetyper og karakterdesigns, ligesom man også kunne i Ratchet & Clank-spillene. Det er med til at forankre spilleren i dette univers og se, hvordan det har udviklet sig.

Artstylen er én af de mest organiske og stilfulde jeg har set længe. Som sagt så emmer alt af overskud. Når man bevæger sig rundt i bogen kan man se lyset fra 3D-verdenen skinne igennem på de matte papirsider. Ligesom man går lidt buet, når man rammer bogryggen. Tekstboblerne fra karaktererne og ligeledes buet ved bogryggen.

Det Metal Slug-inspirerede level. Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

På et tidspunkt skal man have fat i en bue fra en Magic the Gathering-agtig elverkriger. Når man tager buen tilbage til bog-verdenen, beholder den sin samme artstyle. Og selvom det clasher med alt andet artstylemæssigt, giver det vildt god mening.

Det er små påfund som disse, som er med til at få spillet til at skille sig ud fra alle andre spil, jeg har prøvet. Man følte, at hver gang man bladrede om til næste side, var der et wow-moment, der lurede. Om det så var musefjenderne med små stråhatte på, sten, der falder ud af bogen og bliver til 3D-sten eller en effektiv brug af skygger nede i de grotter, man besøger. Det hele er mesterligt.

Hvis man gerne vil spille spillet sammen med sine børn, kan man vælge både mellem en adventure mode og en story mode. Story mode gør det meget nemmere med fjenderne, da man ikke mister liv, når de angriber én.

Den überseje troldmand, Moonbeard, og den trofaste hjælper, Pip. Foto: All Possible Futures / Devolver Digital

Dette spil skal opleves

Det er svært ikke at være imponeret af The Plucky Squire. Man bliver taget kærligt i hånden og lullet ind i en farverig eventyrverden, indtil man bliver smidt ud af bogen og indser, at der noget meget større på spil.

Det er tydeligt at se, at dette spil er lavet med en stor portion kærlighed til eventyrspil, men også til hele spilmediet. Ved at have referencer til velkendte titler, hvor de er implementeret på en meget sofistikeret måde, som giver mening for spillet, er det svært ikke at elske det.

Og heldigvis skal du ikke vente ret meget længere på, at du selv kan få fingrene i det. The Plucky Squire udkommer nemlig på PC, Nintendo Switch, Xbox og PlayStation d. 17. september 2024. Hvis man har et PlayStation Plus Extra-abonnement, kan man frit hente det, når det udkommer.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk