Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Skaberne bag de fantastiske Blasphemous-spil er tilbage med et nyt taktisk RPG, sat i et spansk kloster
The Game Kitchen, som studiet hedder, der har lavet begge Blasphemous-spil, er i min optik sindssygt dygtige, og Blasphemous-spillene er nogle af mine absolutte favorit-metroidvania-spil. De fede bosskampe, musikken og omgivelserne giver nogle eminente oplevelser, som man husker, længe efter man har lagt dem fra sig. Men med The Stone of Madness har de kastet sig over en helt anden genre.
The Stone of Madness er et taktisk RPG, der foregår i realtid, hvor spillerne styrer seks forskellige karakterer med unikke evner, historier, svagheder og meget mere. Du starter spillet som Alfredo, en såkaldt holy man, der har dedikeret sit liv til kristendommen og derfor har en svaghed for død og ødelæggelse. Han vil nemlig reagere og miste sanity, hvis han går for tæt på et lig eller skelet. Nogle af de andre karakterer kan blandt andet løfte tunge genstande, slå folk bevidstløse eller klatre over en væg.
Spillet har en ret fed art style, som gav mig Pentiment-mindelser, og det er uden at overdrive et af de mest unikke og magiske spil, jeg nogensinde har prøvet. Selvom de to spil ikke kan sammenlignes direkte, har de meget til fælles i tonen og omgivelserne, så jeg var derfor ret spændt på The Stone of Madness – især fordi det er skaberne bag Blasphemous, som jeg ved kan opbygge spændende og fede verdener ret imponerende.
Men var The Stone of Madness den rigtige vej at gå for The Game Kitchen?

De første par timer gik det egentlig okay, men det blev hurtigt en rigtig irriterende oplevelse
Nøj, hvor er The Stone of Madness en unik oplevelse, på en rigtig frustrerende måde. Jeg var fanget af æstetikken og stemningen, af at være en gruppe mennesker, der prøver at komme ud af et spansk kloster og skal igennem en masse puzzles og samarbejde. Gameplay-loopet virkede til at love godt, og jeg var maks klar på en fed oplevelse!
Men… det viste sig så, at det ikke var intentionen med spillet. Dette spil indeholder så mange fundamentale problemer, at jeg sad og blev helt vred og træt af at spille det. Jeg er så trist over min oplevelse, da jeg ud fra billeder og trailere syntes, det så vildt interessant ud.
Noget af det, der er en del af kernen i spillet, er vores hovedkarakterer. Alfredo kan lamme spøgelser med hjælp fra sit kors, så han kan gå forbi dem uden at tage skade. Leonora kan klatre op ad vægge, slå folk bevidstløse eller ihjel, og Eduardo kan skubbe og kaste med tunge ting. Det var bare tre ud af de i alt fem personer, man ender med at spille som. Alt dette lyder på papiret fedt – og det var det også de første par gange, man spillede som dem – men til sidst blev det utrolig indviklet og frustrerende.

Det, der gør det til en frustrerende oplevelse, er, hvor lidt spillet faktisk holder spilleren i hånden. Jeg har intet problem med spil, der ikke kaster rundt med gul maling og pile, som peger i retningen af, hvor man skal hen. Men i dette tilfælde er svarene og løsningerne på mange af områderne simpelthen for obskure og ikke klare nok, hvilket til sidst ender med at være irriterende. Samtidig skal man gå rundt med fem forskellige karakterer, placere dem forskellige steder eller kun bruge nogle af dem til at løse bestemte puzzles. Og igen, det lyder fedt, men det er en øretævende frustrerende og kludret måde at skabe fremgang på.
Noget, jeg nævnte i starten, er, at en karakter som Alfredo har en svaghed for døden, hvilket gør ham mere sårbar, hvis han bliver eksponeret for dette. Alle karaktererne har hver deres svaghed. Leonora kan ikke gå for tæt på ild, da hun ellers bliver rædselsslagen, og Eduardo kan ikke tåle at gå rundt i mørke. Det var et aspekt, jeg godt kunne lide, da det gjorde karaktererne mere tredimensionelle og levende.
Men når man lægger det sammen med de andre problemer, spillet har, blev det endnu et lag af frustration.
Spillet havde desværre også en del tekniske problemer, hvor jeg enten blev nødt til at lukke spillet og starte det op igen på grund af bugs. Heldigvis er det noget, der med tiden kan blive rettet op på, men selvom spillet har været ude i lidt over en måned, stødte jeg stadig på et par stykker.

Konklusion
The Stone of Madness lever i den grad op til titlen. Det var en maddening oplevelse. De mange lag af frustration i gameplayet og de obskure måder, man skal klare de forskellige puzzles på, gør The Stone of Madness til en rigtig svær anbefaling. Der er gode taktiske RPG-elementer gemt, og art-stylen skaber en glimrende stemning, som jeg gerne ville blive og leve i, men når så mange problemer bliver stablet op på hinanden, var det til syvende og sidst en rigtig øv-oplevelse.
Måske kan The Game Kitchen lave en opfølger om nogle år, hvor de har lært af alle de fejl, som trak min oplevelse ned med The Stone of Madness.
Udvikler/Udgiver: The Game Kitchen, Tripwire Presents
Genre: Narrativt, taktisk real-time RPG
Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), Xbox Series X|S, Nintendo Switch og PC


Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder
Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder

