Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Og jeg kunne ikke være mere enig med hende!
Dragon Age: The Veilguard var en af de mere omdiskuterede titler sidste år med en særdeles blandet modtagelse. Som en gammel Bioware-fan, og især en hengiven tilhænger af Dragon Age-serien, var jeg dybt skuffet – især over spillets historie og dialog. Min anmeldelse kan læses her.
Mens anmeldernes og spillernes meninger om spillet er én ting, er det også interessant at høre, hvad spildesignere selv synes. Især tidligere Bioware-designeres vurdering af den nye retning, serien har taget, giver et spændende perspektiv på spillet.
Åsa Roos, som til dagligt arbejder som spil- og brugerfladedesigner hos IO Interactive, har tidligere været ansat hos Bioware som spil- og UI-designer. For nylig har hun på sin Bluesky-konto givet en længere og kritisk vurdering af Veilguards historie og dialog.
Hun berører mange elementer, men især spillets tendens til konstant at minde spilleren om tidligere hændelser – noget jeg selv bemærkede som et problem i Veilguard.
Hun skriver blandt andet:
“Spillet fortæller mig: ‘Lucanis har noteret sig din yndlingsdrik.’ Og jeg tænker bare: ‘Okay, øh… okay?’ Flere timer senere, som i mange, mange timers gameplay, bliver jeg mindet om, at ‘Lucanis huskede din yndlingsdrik.’ For at være ærlig havde jeg ikke brug for at blive mindet om det. Det fortæller mig egentlig ikke så meget, bortset fra at spillet ikke stoler på, at jeg selv lægger nok mærke til, hvad der sker, og derfor føler, det er nødvendigt at minde mig om det. Det er på samme tid inkonsekvent og klodset, og jeg kan ikke undgå at lægge mærke til det.”
Roos er også frustreret over spillets manglende subtilitet. Hun beskriver, hvordan Veilguard ofte fortæller spilleren, hvordan de bør føle i en given situation, frem for at lade dem opleve og reagere selv. Dette står i kontrast til tidligere Dragon Age-titler, hvor historiefortællingen var mere nuanceret og tillod spilleren at drage egne konklusioner.
Hun kommenterer videre:
“Der er nogle aspekter af spillet, som jeg ikke er sikker på, om jeg bør kommentere, fordi de er relateret til Taashs identifikation som non-binær. Jeg støtter virkelig denne storyline, men ligesom med valgmulighederne føler jeg, at det bliver håndteret lidt klodset og med en ‘klap på hovedet’-tilgang, der får mig til at føle mig talt ned til frem for at støtte Taash. Det bliver virkelig tydeligt, når man drikker med Isabela, Bellara og Taash. Denne sekvens er så overdrevet, at det næsten er pinligt. Især når det kombineres med alle de andre gange, hvor Taashs valg stort set bliver serveret for spilleren, og spillet insisterer på, at jeg skal lægge mærke til deres valg og respektere dem. Rook mister endda noget af deres skarpe humor, og spillet presser mig til at være empatisk over for Taash.”
Hun sammenligner dette med tidligere Bioware-spil som Mass Effect 2 og Dragon Age II:
“Til sammenligning fremstår Jacobs storyline i Mass Effect 2, hvor han konfronterer sin fars grænseoverskridende og magtbegærlige adfærd, som en subtil opbygning af en følelsesmæssig forbindelse til Jacob. Dette sker blot ved, at man opdager hans fars overtrædelser. Det er subtilt (dog ikke så subtilt) i forhold.
Det samme gælder for udfoldelsen af Fenris’ traumer i Dragon Age II, hvor hans vanskeligheder kun antydes i stedet for at blive stavet ud for spilleren. Dette fjerner dog ikke min sympati for Fenris. Det forstærker den.
I sammenligning er jeg næsten irriteret på spillet og på Taash for at være så påtrængende omkring deres proces med at finde sig selv, selvom jeg ærligt og dybt støtter denne form for transformation og selvopdagelse.”
Roos opsummerer hendes oplevelse ved at sammenligne den med at læse en Dan Brown-roman:
“Det føles som at læse en Dan Brown-roman: ‘Jeg er nødt til at fortælle dig, hvad jeg gør, så du forstår, hvor klog jeg er som forfatter.’ “
Som min anmeldelse også afslører, er jeg fuldstændig enig med Åsa Roos. Hendes kritik bekræfter den følelse, jeg selv havde under gennemspilningen – at dette ikke længere er de samme mennesker bag Dragon Age, og at de nye designere simpelthen ikke forstår, hvordan og hvorfor de gamle titler er så elskede for deres historier.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

