Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne

Foto: Game World Observer

Af Kasper Pedersen
10 marts, 2025

Er folks behov for en konsol nok til at holde Xbox-brandet i live?

Vi har snakket om det før: Behovet for at have en fysisk konsol stående i hjemmet. Kampen mellem særligt Xbox og PlayStation har raset i mange konsolgenerationer, men det ser ud til at tingene er ved at ændre sig, særligt for det Microsoft ejede Xbox-brand.

Hvor PlayStation fortsat sælger konsoller rundt omkring i verdenen, lader det til at modparten har lidt sværere ved at slå igennem, og er gået i stampe. Men de har også valgt at gå en anden vej, der tyder på en langt mere fleksibel tilgang til markedet, der ikke er begrænset til en “boks”, hvilken den seneste udmelding af Xbox strategi indikerer.

Denne strategi blev taget op til diskussion i Youtuberen Danni Peña’s interview af Xbox tidligere leder, Peter Moore. Peter var chef under Xbox 360-perioden, og er af mange berygtet som en personlighed, der virkelig satte gang i konsol-snakken under diverse shows, såsom E3 hvor han havde en Halo 2-tatovering inden spillets aktuelle udgivelse.

Peter Moore var aldrig bange for at vise sine tatoveringer frem for at promovere spil til Xbox. Foto: K0mbine på Reddit

Denne fremvisning var særligt, som Peter udtrykker det, for at “lave en masse feltarbejde, samtidig var vi unge nok til at have det sjovt med alle de tossede ting vi lavede. Jeg tror at konsolkrigen som du (Danni Peña) hentyder til, var sund for industrien.”

Da emnet omkring Xbox nuværende streaming-relateret strategi bliver bragt op i podcasten, har Peter nogle temmelig rammende ord at sige, for hvilken skæbne denne drejning kunne have for brandet.

Hvis [Microsoft] havde valget, ville de så lave hardware? Nej. Ville de blive henrykte, hvis de kunne være en enhed på flere hundrede milliarder dollar, der leverer indhold direkte til dit fjernsyn, uanset hvilken platform du vælger at spille på? Det kan du tro!

Peter Moore til Danni Peñas interview

Du kender nok den klassiske Netflix-model. Du vælger bare: ‘Hvem spiller det her? 5000 mennesker? Jeg hopper lige hurtigt ind – Ingen forsinkelser, ingen lag, du er øjeblikkelig på, og der behøver ikke at være en boks mellem dig, din controller og tv’et. Men stadig, du ved, konsoller er noget– som vi især har set med Nintendo – folk elsker angående deres hardware.

Peter Moore til Danni Peñas interview

Selvom Moore forstår Xbox nyere strategi, ser han det også som et skridt imod udfasning af konsolformatet og det er, ifølge ham selv, lidt kedeligt.

Opkøbet af Activision Blizzard ændrede tingene, tror jeg – eller rettere; ikke jeg tror, ​​jeg ved det – hos Microsoft, og det er altså ikke ligesom i de gamle dage med konsolkrigene, hvor man sloges med hinanden, prøvede at stjæle kunder, forsøgte at få markedsandele og opbygge ens tilknytningsrate. Det er nu større end det i økonomisk forstand.

Er der røget en smule af den kampgejst, som industrien – ifølge mig – ​​levede og voksede på? Det tror jeg, ja.”

Peter Moore til Danni Peñas interview

Som altid bliver det spændende at se, hvilken retning Xbox nuværende strategi tager, og hvor mange vil følge med på vognen. Er Xbox et brand der bliver mere og mere udvandet? Vil Microsoft vedligeholde det, eller skrotte det fuldstændig og erstatte med en enkeltstående “Game Pass”-løsning? Der går også rygter om at den kommende konsol, der udkommer i 2027, skulle være mere PC end konsol. Men vi må vente og se.

Indtil da kan du se hele interviewet her:

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk