Mest læste
Morten Münster bliver medejer af Arkaden
Joker: Folie à Deux-anmeldelse – Todd Phillips lever ikke op til sin første Joker-film
Furiosa: A Mad Max Saga-bluray-anmeldelse – Miller og crew leverer usete højder for genrefilms berettigelse
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Diablo IV: Vessel of Hatred-anmeldelse – En skuffende dæmon med masser af indhold
Kingdom of the Planet of the Apes 4K-anmeldelse – En overflødiggørelse af Disney+?
Assassin’s Creed Black Flag Remake udkommer allerede meget snart?!
Frækkere end politiet tillader: Axel F-anmeldelse – 80’er franchise optøet til udkogt fanservice
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
Potentialet er stort, men ensformigheden er større
Du kender sikkert glæden ved at skulle i en forlystelsespark. Spændingen ved at prøve en masse forlystelser, der lige skal være lidt vildere end den sidste.
På samme måde havde jeg det, da jeg skulle prøve Towerborne. Forventningens glæde ved at have set trailers til spillet knyttede jeg mit lysegrønne håb op på. Og da jeg fik muligheden for at prøve det til Gamescom, blev mine forventninger kun større. For sammen med andre spillere er Towerborne et rigtigt fedt spil. Men kun i periode.
Når man har kørt rundt i samme rutsjebane tur efter tur, får man ikke længere samme glæden af oplevelsen. Præcis på samme måde havde jeg det efter at have spillet Early Access-udgaven til Towerborne. Man kan se det store potentiale i spillet, men eksekvering bliver bare for monotomt.
Var det det?
I Towerborne er verden ved at gå af lave, så den sidste del af menneskeheden har taget tilflugt ved et kæmpestort klokketårn kaldet The Belfry. Herfra er din opgave som den udvalgte Ace at redde menneskeheden ved at kæmpe mod en masse monstre og genvinde kontrollen over forskellige områder.
Undervejs i spillet får du hjælp fra forskellige Umbras, som er små magiske hårbolde, der har forskellige evner, du kan bruge i kamp. Man kan udskifte sine Umbraer undervejs i et run, hvilket kan give en taktisk fordel ved nogle bosser.
Spillet er hårdt opdelt i to områder: Du har klokketårnet som et hub-område, hvor du kan snakke med indbyggerne, få quests og opgradere dit udstyr. Ved siden af har du en overworld, hvorfra du kan gå rundt på små sekskantede områder, der hver repræsenterer et område – lidt ligesom et spillebræt. Ved at tilgå og kæmpe sig igennem disse områder låser du mere og mere op for “brættet”.
Hvis man spiller online er “brættet” knyttet til lederen af gruppen. Hvis din ven er gruppeleder, og de har oplåst et stort område nordpå, vil du nu kunne gå på opdagelse med dem heroppe. Omvendt hvis du er gruppeleder og har oplåst et område sydpå, vil din ven også få adgang hertil.
Idéen er ret fin, og giver et stærkt incitament for at spille spillet i multiplayer. Men det, som spillet egentligt glemmer i alt den gameplay, er at fortælle en historie. Tidligere har udviklerne Stoic udgivet The Banner Saga som er et taktisk RPG med et heftigt fokus på narrativet. Derfor er det lidt skuffende, at de ikke vælger at historien blot er for at give kontekst. Selvom det kun er i Early Access, er det svært at se, hvordan de naturligt kan indflette historien til noget betydningsfuldt.
Derfor må alle æggene i være lagt i gameplay-kurven. Gameplayet er som sådan udemærket; du har en karakter, der kan skifte mellem forskellige roller, og der er et fint itemization-system, hvor udstyret løbende kan opgraderes. Men det bliver bare trægt i længden. I starten føles gameplayet virkelig engagerende og sjovt, men desto mere, man spiller, desto kedeligere bliver det.
Alt føles som tomgang
I de forskellige områder, man besøger, kæmper man i et 2D-beat ’em up ala Streets of Rage, hvor forskellige monstre vælter ind i bølger. Lige nu er der omkring 3-4 forskellige fjendetyper i hvert område, hvilket hurtigt føles ensformigt, da hver område tager omkring 5-10 minutter at klare.
Det føles meget som om, at der er satset på kvantitet frem for kvalitet. Der er rigtigt mange områder på “spilbrættet”, og de kommer hurtigt til at føles ens. Der mangler flere variationer i kampene såsom forskellige events, fx beskyt indbyggerne i dette telt, eller et mere vertikalt leveldesign, så man ikke kun går frem og tilbage. Jeg håber, de rusker lidt op i formularen i Early Access-perioden, så det bliver mere engagerende at spille på sigt.
Nede til Gamescom sad jeg sammen med to svenske spiljournalister og spillede igennem en bane, der endte med en stor bosskamp. Jeg husker, at stemningen blandt både jeg og mine svenske kumpaner var virkelig positiv. Det var fedt at have delt den oplevelse. Og det er helt sikkert her, hvor Towerbornes trumfkort ligger.
Derfor er jeg ærgerlig over måden, hvorpå spillet er blevet udrullet i Early Access på. Lige nu ligger Towerborne i Early Access til 25 euro på Steam. Men når spillet udkommer i 1.0 bliver det free-to-play og kommer til at være på Game Pass, da det netop er Xbox Game Studios, som står som udgiver på det.
Det er torskedumt, at det ikke ligger som Game Preview inde på Game Pass også. Dette kunne kultivere serverne endnu mere. I skrivende stund er der kun 144 spillere, der er aktive lige nu, hvor spillet har peaket på 598 samtidige spillere – og det var da spillet lige var blevet udgivet i Early Access.
Hvordan dælan skal man kunne videreudvikle et spil i fællesskab med et community på så få spillere? Så giver det jo ingen mening at udgive i Early Access, hvis man ikke kan bruge perioden til noget konstruktivt alligevel. Det eneste, som Xbox og Stoic kan få ud af det, er, at strategien er en streg i regningen.
Konklusion
Towerborne er i sin nuværende tilstand en kæmpe skuffelse. Potentialet ligger og lurer, men er holdt tilbage af en alt for kvantitativ tilgang, hvor oplevelsen kommer til at føles som en karrusel i tomgang. Den snurrer rundt om sin egen akse, men kommer ingen vegne.
Ved at tilføje flere engagerende events, der bryder kampene lidt op og giver mening til den meningsløse banken rundt, kunne Stoic potentielt at et solidt og sjovt spil på hænderne. Det føles nemlig fantastisk i multiplayer. Men som en singleplayer-oplevelse fungerer det ikke.
Yderligere er deres Early Access-strategi helt fejlslået. Med 598 samtidige spillere på sit højeste må Stoic og Xbox kigge ind i, hvordan de kan nå at hælde vand hurtigt nok ud af en synkende skude. 25 euro for et Early Access-spil, der bliver free-to-play, når det går live, er tåbeligt.
Min anbefaling: Smid det på Game Preview på Game Pass og læg et lille marketingsbudget, I kan pushe det på. Så kan det give mening at have det i Early Access, da communitiet kan bidrage til ændringer. Lige nu er der knapt nok tale om et community.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Damien Leone før Terrifier 4: “Jo flere penge, jo flere problemer.”
- Furiosa: A Mad Max Saga-bluray-anmeldelse – Miller og crew leverer usete højder for genrefilms berettigelse
- Assassin’s Creed Black Flag Remake udkommer allerede meget snart?!
- Diablo IV: Vessel of Hatred-anmeldelse – En skuffende dæmon med masser af indhold
- Tencent og Guillemot-familien overvejer angiveligt at tage Ubisoft af børsen
- The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom-anmeldelse – Prinsessen der skal redde Link
- Morten Münster bliver medejer af Arkaden
- SpongeBob SquarePants: The Patrick Star Game-Anmeldelse – Et vådt eventyr
- Sjælden Fortnite pickaxe vender tilbage efter 5 år
- FromSoftware går mod strømmen
- Visepræsidenten for Rainbow 6 har forladt Ubisoft!
- Stort Avatar: The Last Airbender-spil under udvikling
- James Gunn løfter sløret for ny animationsfilm!
- Mario + Rabbids folkene går sammen med Red Dead Redemptions lead designer om nyt studie!
- Spilindustrien træder ind i klimakampen: Mathias Gredal Nørvig om gamingens potentiale til at skabe en bæredygtig fremtid
- Cillian Murphy genoptager sin rolle som Tommy Shelby i kommende Peaky Blinders film
- Copycat-anmeldelse – Når valg har konsekvenser
- Interview med Sam Mendes og Daniel Brühl om ny storserie, der bliver dødsstødet til superheltefilm
- Rogue Waters-anmeldelse – Pirater på turbaserede eventyr!
- Første kig på Companion – en ny gyser af skaberne bag Barbarian
- Empire Eternal annonceret!
- 10 år med skarpe anmeldelser og satirisk kritik: Et portræt af Dårligdommerne
- Ny episode af Arkaden Podcast – Farvel til Arkaden?
- Næste Super Mario-film vil indeholde flere ´ting´ til de hardcore fans
- Starfield: Shattered Space-anmeldelse – Et splintret rumeventyr
- De første anmeldelser af Silent Hill 2 og Metaphor: ReFantazio er ude!
- 7-års pensionskrise forbi: Daniel Day-Lewis vender tilbage til Hollywood
- De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
- Joker: Folie à Deux-anmeldelse – Todd Phillips lever ikke op til sin første Joker-film
- Krafton taler ud om planer for Hi-Fi Rush 2
- Sam Peckinpahs nyligt afdøde ‘Gummiand’ Kris Kristoffersen var hans ligeværdige modspil
- Football Manager 25 har fået en udgivelsesdato
- Epic Games sagsøger Google IGEN
- Yakuza tv-serie lander snart på Prime Video!
- Rusland vil forbyde Discord
- PlayStation Network er nede verden over!
- To Filmfreaks på Eventyr – September måned
- Afsløringer ‘lækket’ omkring sandsynlig historie for The Batman 2
- Gibson chokerer fans: Dødbringende våben 5 aflyst
- Hvad skal et godt gaming-headset kunne?
- Skræmmende Nosferatu-trailer oser af årets film, men ikke for danskere
- Final Fantasy 14: Dawntrail-anmeldelse – Et skridt frem og to tilbage.
- Udviklerne bag The Day Before bliver delvist tilgivet med donationer til nyt projekt
- Er din karakter høj nok level til Starfield: Shattered Space?
- Det skal du se i biografen – oktober 2024
- Horizon Online er angiveligt Guerrillas næste store spil
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Warhammer 40,000: Space Marine 2
- Kingdom of the Planet of the Apes 4K-anmeldelse – En overflødiggørelse af Disney+?
- Disney viser os traileren til Moana 2 – En magisk rejse fortsætter i november
- Nine Sols har endelig fået konsoludgivelse!
- Death Stranding 2: On the Beach får en ret vild fotomodus!
- 100 BIOGRAFTURE I 2024
- Stjerne Maggie Smith dør i en alder af 89 år
- Ny trailer giver indblik i årets julefilm, Red One
- De største spiludgivelser: Oktober 2024
- DC klar med spændende modspils-finger til Deadpool & Wolverine
- Starcraft shooter under udvikling!
- The Simpsons: Tapped Out lukker ned efter 12 år
- Lukkede efter årets dårligste spil – Nu er de tilbage!
- Nu kan du få lov til at ydmyge snydere i Deadlock!
- Horizon Zero Dawn stiger i pris efter remaster annoncering
- Ny episode af Betacritic podcast – Vogter, Kill, Føreren og Forføreren
- EA Sports FC 25-Anmeldelse – Et skud i den rigtige retning
- Ammunition bliver tilføjet til RoboCop-tv-serien
- Broken Sword – The Shadow of the Templars: Reforged-anmeldelse – Gensynets gåsehud
- Se første actionfyldte trailer til John Wick-spin-off-filmen, Ballerina
- Disney Epic Mickey: Rebrushed-anmeldelse – En rejse gennem Disneys glemte eventyr
- Endnu en teaser trailer til The Last of Us sæson 2
- Nintendo vs. Pocketpair: Spiladvokat Robert Jønsson vurderer Nintendos søgsmål mod Palworld
- Californien tvinger digitale butikker til at indrømme, at spillere ikke ejer deres indhold
- Xbox Tokyo Game Show 2024 – Japansk Gamepass guf!
- Koira-preview – En følelsesladet rejse
- Gunns’ Grønne Lygte skulle eftersigende være fundet
- Flere Activision-Blizzard titler kommer på Gamepass
- Ubisoft nedjusterer forventningerne til regnskabsåret 2024-25
- 63 Days-anmeldelse – En spændende modstandsberetning, men frustrerende i praksis
- Ny episode af Arkaden Podcast – Vi taler med en advokat!
- Lee-anmeldelse – Kate Winslet imponerer som Lee Miller
- Super/Man: The Christopher Reeve Story-anmeldelse – En varm, trist og mindeværdig dokumentar
- Efter deepfake-dokumentar: Institut for Menneskerettigheder anbefaler særskilt lovgivning mod deling af AI-genereret porno
- Assassin’s Creed Shadows er blevet udskudt
- Savner du David Lynch? Den 12. december får årets mest interessante film dansk premiere
- Metaphor: Refantazio demo udkommer i dag!
- Monster Hunter Wilds Collector’s Edition i Japan inkluderer en cykel!
- Hvor lang tid skal du bruge på Dragon Age: The Veilguard?
- PlayStation Plus-spil for oktober 2024
- State of Play September 2024 – Desværre ikke dét, vi havde håbet på.
- Professor Layton vender tilbage i 2025
- Sony og Shift Up bliver sagsøgt!
- Beyond Galaxyland-anmeldelse – En retro rejse blandt stjernerne
- 90’er-udgave af Ghost Rider muligvis på vej som tv-serie
- Legendarisk filminstruktør: “USA vil kollapse som det antikke Rom om et par måneder.”
- Turtle Beach: Atlas Air-anmeldelse – Et let og komfortabelt headset med softwareproblemer
- Der arbejdes på en Space Marine 2-historie-DLC eller en efterfølger
- Unicorn Overlord runder 1 million solgte eksemplarer!
- Ny Gladiator 2-trailer afslører, at Lucius er søn af Russell Crowes Maximus
- Funko Fusion-Anmeldelse – Popkulturens fald
- Playstation State of Play September 2024
- Marvel tilbage med eksplosiv Thunderbolts*-trailer
- Astralis og Elgiganten vil sætte en stopper for giftig opførsel i gaming-verdenen