Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Potentialet er stort, men ensformigheden er større
Du kender sikkert glæden ved at skulle i en forlystelsespark. Spændingen ved at prøve en masse forlystelser, der lige skal være lidt vildere end den sidste.
På samme måde havde jeg det, da jeg skulle prøve Towerborne. Forventningens glæde ved at have set trailers til spillet knyttede jeg mit lysegrønne håb op på. Og da jeg fik muligheden for at prøve det til Gamescom, blev mine forventninger kun større. For sammen med andre spillere er Towerborne et rigtigt fedt spil. Men kun i periode.
Når man har kørt rundt i samme rutsjebane tur efter tur, får man ikke længere samme glæden af oplevelsen. Præcis på samme måde havde jeg det efter at have spillet Early Access-udgaven til Towerborne. Man kan se det store potentiale i spillet, men eksekvering bliver bare for monotomt.

Var det det?
I Towerborne er verden ved at gå af lave, så den sidste del af menneskeheden har taget tilflugt ved et kæmpestort klokketårn kaldet The Belfry. Herfra er din opgave som den udvalgte Ace at redde menneskeheden ved at kæmpe mod en masse monstre og genvinde kontrollen over forskellige områder.
Undervejs i spillet får du hjælp fra forskellige Umbras, som er små magiske hårbolde, der har forskellige evner, du kan bruge i kamp. Man kan udskifte sine Umbraer undervejs i et run, hvilket kan give en taktisk fordel ved nogle bosser.
Spillet er hårdt opdelt i to områder: Du har klokketårnet som et hub-område, hvor du kan snakke med indbyggerne, få quests og opgradere dit udstyr. Ved siden af har du en overworld, hvorfra du kan gå rundt på små sekskantede områder, der hver repræsenterer et område – lidt ligesom et spillebræt. Ved at tilgå og kæmpe sig igennem disse områder låser du mere og mere op for “brættet”.
Hvis man spiller online er “brættet” knyttet til lederen af gruppen. Hvis din ven er gruppeleder, og de har oplåst et stort område nordpå, vil du nu kunne gå på opdagelse med dem heroppe. Omvendt hvis du er gruppeleder og har oplåst et område sydpå, vil din ven også få adgang hertil.
Idéen er ret fin, og giver et stærkt incitament for at spille spillet i multiplayer. Men det, som spillet egentligt glemmer i alt den gameplay, er at fortælle en historie. Tidligere har udviklerne Stoic udgivet The Banner Saga som er et taktisk RPG med et heftigt fokus på narrativet. Derfor er det lidt skuffende, at de ikke vælger at historien blot er for at give kontekst. Selvom det kun er i Early Access, er det svært at se, hvordan de naturligt kan indflette historien til noget betydningsfuldt.
Derfor må alle æggene i være lagt i gameplay-kurven. Gameplayet er som sådan udemærket; du har en karakter, der kan skifte mellem forskellige roller, og der er et fint itemization-system, hvor udstyret løbende kan opgraderes. Men det bliver bare trægt i længden. I starten føles gameplayet virkelig engagerende og sjovt, men desto mere, man spiller, desto kedeligere bliver det.

Alt føles som tomgang
I de forskellige områder, man besøger, kæmper man i et 2D-beat ’em up ala Streets of Rage, hvor forskellige monstre vælter ind i bølger. Lige nu er der omkring 3-4 forskellige fjendetyper i hvert område, hvilket hurtigt føles ensformigt, da hver område tager omkring 5-10 minutter at klare.
Det føles meget som om, at der er satset på kvantitet frem for kvalitet. Der er rigtigt mange områder på “spilbrættet”, og de kommer hurtigt til at føles ens. Der mangler flere variationer i kampene såsom forskellige events, fx beskyt indbyggerne i dette telt, eller et mere vertikalt leveldesign, så man ikke kun går frem og tilbage. Jeg håber, de rusker lidt op i formularen i Early Access-perioden, så det bliver mere engagerende at spille på sigt.
Nede til Gamescom sad jeg sammen med to svenske spiljournalister og spillede igennem en bane, der endte med en stor bosskamp. Jeg husker, at stemningen blandt både jeg og mine svenske kumpaner var virkelig positiv. Det var fedt at have delt den oplevelse. Og det er helt sikkert her, hvor Towerbornes trumfkort ligger.
Derfor er jeg ærgerlig over måden, hvorpå spillet er blevet udrullet i Early Access på. Lige nu ligger Towerborne i Early Access til 25 euro på Steam. Men når spillet udkommer i 1.0 bliver det free-to-play og kommer til at være på Game Pass, da det netop er Xbox Game Studios, som står som udgiver på det.
Det er torskedumt, at det ikke ligger som Game Preview inde på Game Pass også. Dette kunne kultivere serverne endnu mere. I skrivende stund er der kun 144 spillere, der er aktive lige nu, hvor spillet har peaket på 598 samtidige spillere – og det var da spillet lige var blevet udgivet i Early Access.
Hvordan dælan skal man kunne videreudvikle et spil i fællesskab med et community på så få spillere? Så giver det jo ingen mening at udgive i Early Access, hvis man ikke kan bruge perioden til noget konstruktivt alligevel. Det eneste, som Xbox og Stoic kan få ud af det, er, at strategien er en streg i regningen.

Konklusion
Towerborne er i sin nuværende tilstand en kæmpe skuffelse. Potentialet ligger og lurer, men er holdt tilbage af en alt for kvantitativ tilgang, hvor oplevelsen kommer til at føles som en karrusel i tomgang. Den snurrer rundt om sin egen akse, men kommer ingen vegne.
Ved at tilføje flere engagerende events, der bryder kampene lidt op og giver mening til den meningsløse banken rundt, kunne Stoic potentielt at et solidt og sjovt spil på hænderne. Det føles nemlig fantastisk i multiplayer. Men som en singleplayer-oplevelse fungerer det ikke.
Yderligere er deres Early Access-strategi helt fejlslået. Med 598 samtidige spillere på sit højeste må Stoic og Xbox kigge ind i, hvordan de kan nå at hælde vand hurtigt nok ud af en synkende skude. 25 euro for et Early Access-spil, der bliver free-to-play, når det går live, er tåbeligt.
Min anbefaling: Smid det på Game Preview på Game Pass og læg et lille marketingsbudget, I kan pushe det på. Så kan det give mening at have det i Early Access, da communitiet kan bidrage til ændringer. Lige nu er der knapt nok tale om et community.
Om skribenten:

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Angela Manna, Test Manager og Producer hos Light Brick Studio
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
- Nyt fra Battlefield land
- Elden Ring: Nightreign Beta-koder sælges til vanvittige priser!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Andy Touch, ledende spiludvikler hos Vesper
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Ida Hartmann, Freelance Game Writer og Narrative Designer
- PlayStation forbereder angiveligt en State of Play i februar
- Razer USB 4 Dock-anmeldelse – En kompakt dock til et specielt behov
- Hovedforfatter på Fallout: New Vegas vender tilbage til Obsidian
- Eks-PlayStationchef: “Der er ingen ofre” når Xbox-spil bliver multiplatform
- NVIDIA melder udsolgt!
- Avowed ser ud til at få flere FPS-valgmuligheder ved udgivelsen
- No Man’s Sky får en gigantisk opdatering
- Endnu et live-service spil lukker ned
- Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
- Er du Millennial? Så vil du elske tema-sangen til den nye Devil May Cry anime!
- Flere tæsk til Gunns’ ‘Superman’: Truet med retssag
- Game Pass når nye højder
- Vender Chris Evans overhovedet tilbage som Captain America?
- Synduality: Echo of Ada-Anmeldelse – Et evindeligt enerverende grind
- Månedens PlayStation Plus titler for februar afsløret
- Dr Disrespects tidligere spilstudie lukker ned
- Clair Obscur: Expedition 33 film på vej!
- Forza Horizon 5 også på vej til Switch 2?
- Rebots-Anmeldelse – Robot eventyr i unikke rammer
- Vil GTA VI lanceres med kun 30 FPS på konsoller?
- Omstrukturering hos Bioware
- Over fire millioner har spillet Indiana Jones and the Great Circle
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Pigen med Nålen, A Real Pain, Wolfman, Severance Sæson 2, Episode 1-3
- Ender Magnolia: Bloom in the Mist-anmeldelse – En blomstrende perle i metroidvania-tågen
- Forza Horizon 5 kommer til PlayStation
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector-anmeldelse – Et gribende sci-fi-mesterværk
- Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Mette Jakobsen, grundlægger af Galdra Studio
- The Toxic Avenger-rebooten får ENDELIG sin premiere i år!
- Russo-brødrene angiveligt hyret til X-Men-reboot. Gave eller Feige-selvmål?
- Meryl Streep tæt på indebrænding
- Maria-anmeldelse – En smuk film, men alligevel en kedelig oplevelse
- Det skal du se i biografen – februar 2025
- Spilprisen 2025: Her er de nominerede til Game of the Year!
- Tekken udvikler Katsuhiro Harada løfter sløret for hans brogede forhold til, hjernen bag Ninja Gaiden, Tomonobu Itagaki!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Et dansk cowboyspil!
- Sony Ledelsesrokering!
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Niels Bøttcher, lyddesigner fra Floppy club – Spilvirksomheden der altid har stort fokus på musikken i deres spil
- Miniatures-anmeldelse – en kunstnerisk oplevelse
- Se ‘Alien: Earth’-teaseren fra perspektivet af en Xenomorph på vej mod Jorden
- 61-årige Quentin Tarantino: “Når min søn fylder 6, går jeg muligvis i gang med min sidste film.”
- Techland har store planer med Dying Light franchisen
- Mouse & Crane-anmeldelse – Et spil børn let kan spille
- Xbox går fortsat efter at sejre på hardwarefronten
- Sony leaker udvidelsen af platforme til Level 5’s næste spil Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time
- People Can Fly skal samarbejde med The Coalition i udviklingen af Gears of War: E-Day
- NZXT Zone Elite Mouse Pad-anmeldelse – Lækker kvalitet uden ret meget hokus pokus
- NZXT Lift Elite Wireless Mouse-anmeldelse – Letvægtsmus med masser af kvalitet
- NZXT Function Elite MiniTKL Keyboard-anmeldelse – Et solidt gaming-tastatur uden dikkedarer
- Anchorman 4K-anmeldelse – 60% af tiden en tidsløs klassiker – hver gang
- Blodbad hos Ubisoft!
- Disse tre spil du skal holde øje med i foråret 2025
- Eternal Strands-anmeldelse – Magien udebliver fra drømmeholdets ambitiøse projekt
- Sugarland Express 4K-anmeldelse – Spielbergs feministbiljagt omfavner dens menneskelighed
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY: Max Wrighton, medstifter af og instruktør hos Half Past Yellow
- Airhead-anmeldelse – Atmosfærisk metroidvania perle
- Sniper Elite: Resistance-anmeldelse – En sniper oplevelse, der ikke rammer plet
- Zombierne skal atter bekæmpes i Black Ops 6 Sæson 2
- Arkaden Podcast Anmelder – Minecraft (2025)
- Dynasty Warriors: Origins-anmeldelse – En episk skuffelse
- De største spiludgivelser: Februar 2025
- Elon Musk indrømmer account boosting
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Erwin Kho, Grafisk designer bag prisvindende “Cocoon”
- Oscar-aktuelle Denis Villeneuve: “Et liv uden Lars Von Trier ville være meget kedeligt!”
Mest læste
Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite New Game er i gang – stem på din favorit!
Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
Farvel til PS4-spil på PlayStation Plus
Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?

