Anmeldelse

Towerborne-preview – En karrusel i tomgang

Foto: Xbox Game Studios

Af Emil Øgaard
21 september, 2024

Potentialet er stort, men ensformigheden er større

Du kender sikkert glæden ved at skulle i en forlystelsespark. Spændingen ved at prøve en masse forlystelser, der lige skal være lidt vildere end den sidste.

På samme måde havde jeg det, da jeg skulle prøve Towerborne. Forventningens glæde ved at have set trailers til spillet knyttede jeg mit lysegrønne håb op på. Og da jeg fik muligheden for at prøve det til Gamescom, blev mine forventninger kun større. For sammen med andre spillere er Towerborne et rigtigt fedt spil. Men kun i periode.

Når man har kørt rundt i samme rutsjebane tur efter tur, får man ikke længere samme glæden af oplevelsen. Præcis på samme måde havde jeg det efter at have spillet Early Access-udgaven til Towerborne. Man kan se det store potentiale i spillet, men eksekvering bliver bare for monotomt.

Artsylen er sublim og musikken er af Austin Wintory – what’s not to like? Eller… Foto: Xbox Game Studios

Var det det?

I Towerborne er verden ved at gå af lave, så den sidste del af menneskeheden har taget tilflugt ved et kæmpestort klokketårn kaldet The Belfry. Herfra er din opgave som den udvalgte Ace at redde menneskeheden ved at kæmpe mod en masse monstre og genvinde kontrollen over forskellige områder.

Undervejs i spillet får du hjælp fra forskellige Umbras, som er små magiske hårbolde, der har forskellige evner, du kan bruge i kamp. Man kan udskifte sine Umbraer undervejs i et run, hvilket kan give en taktisk fordel ved nogle bosser.

Spillet er hårdt opdelt i to områder: Du har klokketårnet som et hub-område, hvor du kan snakke med indbyggerne, få quests og opgradere dit udstyr. Ved siden af har du en overworld, hvorfra du kan gå rundt på små sekskantede områder, der hver repræsenterer et område – lidt ligesom et spillebræt. Ved at tilgå og kæmpe sig igennem disse områder låser du mere og mere op for “brættet”.

Hvis man spiller online er “brættet” knyttet til lederen af gruppen. Hvis din ven er gruppeleder, og de har oplåst et stort område nordpå, vil du nu kunne gå på opdagelse med dem heroppe. Omvendt hvis du er gruppeleder og har oplåst et område sydpå, vil din ven også få adgang hertil.

Idéen er ret fin, og giver et stærkt incitament for at spille spillet i multiplayer. Men det, som spillet egentligt glemmer i alt den gameplay, er at fortælle en historie. Tidligere har udviklerne Stoic udgivet The Banner Saga som er et taktisk RPG med et heftigt fokus på narrativet. Derfor er det lidt skuffende, at de ikke vælger at historien blot er for at give kontekst. Selvom det kun er i Early Access, er det svært at se, hvordan de naturligt kan indflette historien til noget betydningsfuldt.

Derfor må alle æggene i være lagt i gameplay-kurven. Gameplayet er som sådan udemærket; du har en karakter, der kan skifte mellem forskellige roller, og der er et fint itemization-system, hvor udstyret løbende kan opgraderes. Men det bliver bare trægt i længden. I starten føles gameplayet virkelig engagerende og sjovt, men desto mere, man spiller, desto kedeligere bliver det.

Her ses “spilbrættet” med de sekskantede områder, man kan udforske. Foto: Xbox Game Studios

Alt føles som tomgang

I de forskellige områder, man besøger, kæmper man i et 2D-beat ’em up ala Streets of Rage, hvor forskellige monstre vælter ind i bølger. Lige nu er der omkring 3-4 forskellige fjendetyper i hvert område, hvilket hurtigt føles ensformigt, da hver område tager omkring 5-10 minutter at klare.

Det føles meget som om, at der er satset på kvantitet frem for kvalitet. Der er rigtigt mange områder på “spilbrættet”, og de kommer hurtigt til at føles ens. Der mangler flere variationer i kampene såsom forskellige events, fx beskyt indbyggerne i dette telt, eller et mere vertikalt leveldesign, så man ikke kun går frem og tilbage. Jeg håber, de rusker lidt op i formularen i Early Access-perioden, så det bliver mere engagerende at spille på sigt.

Nede til Gamescom sad jeg sammen med to svenske spiljournalister og spillede igennem en bane, der endte med en stor bosskamp. Jeg husker, at stemningen blandt både jeg og mine svenske kumpaner var virkelig positiv. Det var fedt at have delt den oplevelse. Og det er helt sikkert her, hvor Towerbornes trumfkort ligger.

Derfor er jeg ærgerlig over måden, hvorpå spillet er blevet udrullet i Early Access på. Lige nu ligger Towerborne i Early Access til 25 euro på Steam. Men når spillet udkommer i 1.0 bliver det free-to-play og kommer til at være på Game Pass, da det netop er Xbox Game Studios, som står som udgiver på det.

Det er torskedumt, at det ikke ligger som Game Preview inde på Game Pass også. Dette kunne kultivere serverne endnu mere. I skrivende stund er der kun 144 spillere, der er aktive lige nu, hvor spillet har peaket på 598 samtidige spillere – og det var da spillet lige var blevet udgivet i Early Access.

Hvordan dælan skal man kunne videreudvikle et spil i fællesskab med et community på så få spillere? Så giver det jo ingen mening at udgive i Early Access, hvis man ikke kan bruge perioden til noget konstruktivt alligevel. Det eneste, som Xbox og Stoic kan få ud af det, er, at strategien er en streg i regningen.

Towerbornes tal fra d. 21. september 2024. Kilde: SteamDB.info

Konklusion

Towerborne er i sin nuværende tilstand en kæmpe skuffelse. Potentialet ligger og lurer, men er holdt tilbage af en alt for kvantitativ tilgang, hvor oplevelsen kommer til at føles som en karrusel i tomgang. Den snurrer rundt om sin egen akse, men kommer ingen vegne.

Ved at tilføje flere engagerende events, der bryder kampene lidt op og giver mening til den meningsløse banken rundt, kunne Stoic potentielt at et solidt og sjovt spil på hænderne. Det føles nemlig fantastisk i multiplayer. Men som en singleplayer-oplevelse fungerer det ikke.

Yderligere er deres Early Access-strategi helt fejlslået. Med 598 samtidige spillere på sit højeste må Stoic og Xbox kigge ind i, hvordan de kan nå at hælde vand hurtigt nok ud af en synkende skude. 25 euro for et Early Access-spil, der bliver free-to-play, når det går live, er tåbeligt.

Min anbefaling: Smid det på Game Preview på Game Pass og læg et lille marketingsbudget, I kan pushe det på. Så kan det give mening at have det i Early Access, da communitiet kan bidrage til ændringer. Lige nu er der knapt nok tale om et community.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk