Anmeldelse

Trailmakers Anmeldelse – Som at blive et barn igen

Af Emil Øgaard
18 november, 2023

Nogle gange er det rart at blive mindet om det barn, man engang var. Det barn, der elskede at bygge med Lego i fritteren og som altid skulle finde på noget større og sejere at bygge.

Netop denne følelse var, hvad jeg fik, da jeg spillede Trailmakers. For mig var det længe et relativt ukendt spil. Men da jeg så, at det danske spilstudie, Flashbulb Games, som også har stået bag Rubber Bandits, havde udviklet det, så måtte jeg prøve det.

Den nye Spacebound-opdatering, hvor man nu kan bygge et rumskib

Er du til det ene eller det andet?

Trailmakers er egentligt et spil, der blev udgivet helt tilbage i 2019. Derfor kan det måske virke underligt, at vi først laver en anmeldelse af det nu. Men i forbindelse med deres nye opdatering, Spacebound, som jeg vil skrive om længere nede, så rakte udviklerne ud til os og spurgte, om vi kunne tænke at prøve det.

Her på Arkaden er vi store fortalere for at hjælpe de danske spilstudier, så vi takkede ja til opgaven – og har ikke fortrudt det.

Trailmakers er et stort sandbox-spil, hvor man skal kreere sine egne køretøjer. Dette gælder alt lige fra landkøretøjer, skibe, ubåde, flymaskiner og nu også rumskibe.

Der er forskellige modes, man kan udforske sit kreative sind i. I singleplayer-delen har du en kampagne, hvor du skal køre rundt og finde dele til dine køretøjer, så du i sidste ende kan bygge en rumfærge for at komme hjem igen. Ligeledes kan man i singleplayer-delen ræse mod computeren, slippe kreativiteten fri i sandbox-mode eller, som en del af den nye, gratis opdatering, udforske rummet i dit rumskib.

Øen hvor kampagnen foregår

I Multiplayerdelen kan man gøre meget af det samme, men mod andre spillere fra hele verden. Her er også flykampe, man kan udkæmpe og nu også rumkampe, så man kan udleve sin indre Wedge Antilles fra Star Wars.

Der er derfor en masse, man kan tage sig til, hvilket på én side kan virke uoverskueligt, men på den anden side være med til, at man kan spille efter sit humør på dagen.

Den mode jeg fandt mest glæde ved var race-moden. Det mindede mig om, da jeg som barn sad og spillede Lego Racers på et gammelt Windows 95-styresystem. Her kunne man selv designe sin egen karakter og ræse mod forskellige Lego-karakterer ala Mario Kart med powerups og forskellige tematiserede baner.

Trailmakers er dog ikke Lego Racers. Her er der meget mere fokus på fysikken af dit køretøj – laver du det for højt, vælter det i sving, og bygger du for tungt, er den langsommere end de andre. Derfor er det mindre arcade-racer og mere en sandbox baseret på de fysiske komponenter.

Underholdning og kreativitet

Indhold er der derfor nok af i Trailmakers. Dette forstærkes også af det solide community, der er bag spillet. Spiludviklerne og content creators har et tæt samarbejde og streamer jævntligt sammen, hvor de viser deres egne kreationer frem.

Man kan også downloade andres kreationer og selv prøve dem af. Derfor gives der hele tiden incitament til at skabe og dele, hvilket er ret unikt, når det også fungerer.

Det kan på sin vis minde om Little Big Planet og Super Mario Maker i den måde, spillet håndterer sit community. På den måde opfordrer Trailmakers også til, at man deltager i de forskellige community-events og engagerer sig i deres store Discord-server.

For dem der er glade for at dedikere sig til ét spil, synes jeg, at det er et ret solidt spil at dedikere sig til. Men hvis man er ligesom mig og gerne vil have en masse forskellige spiloplevelser, så kan Trailmakers også virke for open-ended.

Derfor er Trailmakers ikke til dem, der søger det næste spil, de kan dykke en masse timer ned i med det samme. Det er et spil, man kan tage frem ligesom kassen med Lego og bruge et par timer på, for så at pakke det sammen igen.

Eller man kan vælge at dedikere sig ligesom ved Lego Masters og blive en del af det stærke Trailmakers Community.

Ræs rundt i dine hjemmebyggede køretøjer

Ud i det uendelige univers

Den nyeste gratis opdatering, Spacebound eller 1.7 opdateringen, giver nu spilleren mulighed for at komme ud i rummet. Med det følger et par nye mechanics såsom et “ror”, som skal hjælpe ens rumskib med at navigere i et rum uden tyngdekraft.

Der er også placeret et par planeter, man kan udforske, hvilket giver incitament til at prøve forskellige builds af sine rumskibe. Men igen, så kan det kun holde min interesse et par timer før Trailmakerskassen skal pakkes sammen og sættes op på loftet igen.

Mit overordnede fornemmelse af updaten er, at det er noget som communitiet længe har efterspurgt, og nu har de fået en sandbox i rummet, de kan udforske lidt i. De få planeter giver lidt liv til det hele, men hurtigt har man også udforsket dem. Det eneste incitament til at komme tilbage til rummet er, at man føler sig inspireret til at bygge et nyt rumskib.

Her kunne man med fordel inkorporere det som en del af de andre sandboxe, så man gik fra et fly til et rumskib og kunne forsætte sit flow med spillet. Det hiver mig lidt ud af oplevelsen, at rumdelen er sin egne separate del.

Artstylen er low-poly og farverigt, hvilket giver en ret god sandbox-følelse. Det er som den plastikørken, man havde som barn, hvor man kørte rundt med sine Legobiler på. Man bliver transporteret ind i et legende univers, der er fedt at være en del af.

Musikken er kun til stede ved særlige tilfælde, fx når man lander på en ny planet, er i byggemenuen eller klarer en bestemt opgave. Men musikken kan måske godt føles lidt ensformigt, når man hører de samme ekko-agtige guitarer i den halve time, det tager at bygge et køretøj fra bunden.

Udlev din indre Maverick

Konklusion

Trailmakers er et spil, hvor man får lov til at udfolde sin kreativitet og bygge nye køretøjer fra bunden eller bygge ovenpå eksisterende builds. Gennem en masse forskellige gamemodes er der rig mulighed for at afprøve dine forskellige køretøjer, dyste mod andre eller se om du kan køre fra computeren.

Indhold er der nok af i Trailmakers, og med den nye opdatering ryger vi ud i rummet til et nyt kapitel i spillets historie. Men det er også et spil, der ofte har en kort besøgstid, da det svarer til at finde kassen med Lego frem fra loftet. Man leger med det et par timer, indtil man er stimuleret nok, og gerne vil lege med noget andet.

Den open-ended tilgang betyder, at spillet for nogle vil mangle et ultimativt mål at gå efter. Men målet er at have det sjovt med at bygge forskellige køretøjer og prøve dem af, enten mod andre eller for sig selv. Derfor skal man have in mente, når man køber spillet, at det er som at købe en Lego-kasse, man kan finde frem i ny og næ.

Communitiet er hele omdrejningspunktet for spillet, og de danske udviklere fra Flashbulb Games gør en stor dyd ud af, at engagere sig med dem og få spilmenuerne til at fremhæve de flotteste builds. Det er derfor fedt at se, at communitiet er stort og meget engageret i at lave de sejeste og største builds. Her er plads til enhver, der har passion for at bygge flotte og skøre køretøjer.

Trailmakers er en positiv overraskelse, og jeg ville ønske at flere kendte til det. Det er et spil ligesom Kerbal Space Program, hvor trial-and-error er nøglen til success. Men frem for alt, så gælder det om at hygge sig og finde sit indre legebarn frem.


Udvikler/Udgiver: Flashbulb Games

Genre: Kreativ Sandbox

Platform: PlayStation 4 & 5, Xbox One & Series X|S og PC (anmeldt på)


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk