Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Tricky Madness-preview – Et sjælløst ripoff af SSX 

Foto: Nathan Dearth

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
15 november, 2024

Hvis man havde forventet et spil, der kunne det samme som de klassiske SSX-sportsspil, leverer Tricky Madness ikke varen lige nu

Hvis man har spillet de gamle SSX-spil, kunne man allerede fra videoer og billeder af Tricky Madness se tydelige referencer til serien. Mit personlige yndlings-SSX var SSX 3, som jeg spillede til døde både derhjemme og på fritidshjemmet, når vi havde fri fra skole. Jeg savner et nyt, fedt snowboardspil, der lader spilleren udføre vilde stunts med lynets hastighed ned ad snelandskaber og byer. Da jeg opdagede Tricky Madness, blev jeg begejstret, da jeg ikke havde forventet at se den type sportsspil igen. 

SSX og Skate er nogle af mine yndlingsspil, hvor man har fri leg og kan lave de vildeste tricks. Vi ved, at der snart kommer et officielt nyt Skate-spil fra EA, men desværre intet fra SSX-serien. Vi har derfor kun fanlavede spil, der har taget inspiration fra dem, og jeg har taget et kig på Tricky Madness, som lige nu er i Early Access på Steam og kan spilles fra i dag. 

Foto af: Nathan Dearth

Et papirstyndt spil, både i gameplay og mængden af indhold 

Jeg ved, at spillet er i Early Access, men oh boy, der er ikke meget at lave i Tricky Madness. Lige nu er Campaign og Multiplayer låst i Early Access. Det eneste, man har adgang til, er Single Event. Under Single Event kan man køre race, freestyle eller time trials. Allerede her kommer et af de største problemer med spillet: der er kun TO BANER. Under alle kategorierne er det de samme to baner og de samme to karakterer, man kan spille som. Det gør, at man meget hurtigt har prøvet alt, hvad spillet har at byde på, hvilket er en skam. 

Spillet prøver heller ikke at skjule, at det har taget inspiration – eller rettere sagt, ideer – fra SSX og sat dem ind i Tricky Madness. Det er for så vidt okay, men det andet store problem er, at spillet ikke føles fedt at spille, som SSX gjorde. Når man kører ned ad snelandskaber eller hopper fra ramper, føler jeg ingen tyngde eller gravitas i karakteren eller sneen, man lander i. Det er lidt som at spille som en papirsfigur; det føles tyndt og let, hvilket gør det til en ekstremt utilfredsstillende spiloplevelse. Jeg gik faktisk tilbage til min PlayStation 2 for at spille SSX 3, som er min yndling i serien, bare for at få den følelse, jeg havde håbet på i Tricky Madness

Foto af: Nathan Dearth

Uden at det hele skal være alt for negativt, vil jeg sige, at spillet har en masse potentiale. Med en masse content-opdateringer, et mere robust gameplay-system og generelt mere kærlighed til spillet, kan jeg se mig selv vende tilbage til det over tid. Men om spillet ender med at være en prut under vandet eller faktisk kan tiltrække både gamle og nye spillere, må tiden vise. Jeg vil holde øje med spillet, så I andre ikke behøver, og jeg vender tilbage med en kommende anmeldelse, når det fulde spil en dag bliver lanceret. Jeg håber, spillet kan blive noget større i fremtiden, men om jeg tror, det sker, er jeg meget usikker på. Til tidligere fans af SSX: vent og se udviklingen. 

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk