Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!

Foto: Trigger Happy Interactive

Af David Darville
16 februar, 2025

Nogle spil handler om at tænke, planlægge og udnytte hver eneste ressource. Turbo Overkill er ikke et af dem. Her handler det om ren og skær kaos, eksploderende fjender og et arsenal af over-the-top våben, der ville få selv Doomguy til at bryde ud i et sadistisk smil.

RoboCop møder cyberpunk-mareridt

Turbo Overkill sætter spilleren i rollen som Johnny Turbo, en dusørjæger med en dystopisk fremtid foran sig. Byen Paradise er blevet overtaget af den ondsindede AI Syn, der har forvandlet indbyggerne til biomekaniske mareridt. Efter at være blevet brutalt angrebet af tre slyngler, bliver Johnny rekonstrueret som en kyborg – komplet med en roterende motorsav monteret på benet. Hvis det lyder som et absurd miks mellem RoboCop og et heavy metal album cover, så er det helt korrekt.

Historien er dog blot en undskyldning for at lade kaosset udfolde sig – og det gør det i stor stil.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

Et mix af Duke Nukem 3D og DOOM Eternal

Det, der virkelig får Turbo Overkill til at skille sig ud, er spillets lynhurtige og brutale gameplay. Spillet føles som en eksplosiv blanding af Duke Nukem 3D’s 90’er-æstetik og DOOM Eternal’s højintense shooter design. Her handler det ikke bare om at skyde – det handler om at bevæge sig konstant, kombinere våben og gadgets og udnytte alt i omgivelserne til maksimal destruktion.

Johnny Turbo er ikke bare en simpel bounty hunter– han er en regulær dødsengel med et arsenal af augmenteringer, der gør ham til en ustoppelig dræbermaskine. Hans motorsavs ben kan bruges til brutale slide angreb, mens hans grappling hook giver mulighed for at svinge sig gennem kampzoner som en cybernetisk Tarzan.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

Opgraderinger i bedste Cyberpunk stil

Spillet har også et solidt opgradering system, der giver spilleren mulighed for at skræddersy Johnny Turbo til sin egen spillestil. Du kan enten købe nye augmenteringer eller finde nøgler, der låser op for kister med alternative augements. Eksempelvis kan din grappling hook opgraderes til at immobilisere fjender med flammer, mens dobbelt hoppet kan opgraderes til et tripel hop. Opgraderingerne giver en følelse af progression og eksperimentering, som gør spillet endnu mere engagerende. Derudover tilføjer slow-motion-funktionen en stilfuld og taktisk dimension til kampene.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

Våben udvalget er lige så vanvittigt som resten af spillet. Fra machineguns og shotguns til eksperimentelle våben som en sniper, der kan teleportere dig direkte hen til din fjende efter et velplaceret headshot – spillet holder konstant spilleren på tæerne og inviterer til kreativ destruktion.

Platforming og variation i gameplayet

Selvom spillet er en højtempo shooter, byder det også på mere end blot blood and bullets. Platforming spiller en overraskende stor rolle, og Johnny Turbo skal ofte bruge sin grappling hook til at svinge sig mellem skyskrabere eller navigere farlige omgivelser. Dertil kommer muligheden for at dykke direkte ind i kampscener ved at bruge wallrun, hurtige dashes og præcise dobbelthop, i bedste Ghostrunner stil.

Kombinationen af disse bevægelsesmønstre gør spillets flow utrolig dynamisk og lader spilleren føle sig som en ægte cyberninja i en neonoplyst slagmark. Nogle baner inkluderer eksplosive motorvejssekvenser, hvor du må ræse afsted på en motorcykel, mens fjenderne regner ned over dig.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

For samlere er der også rigeligt at gå på opdagelse i. Hver bane indeholder tre old-school kassettebånd og tre chipset, som kan samles for at opnå 100% completion. Disse collectibles er ofte godt gemt og opfordrer til genbesøg af banerne for at udforske skjulte områder og hemmelige passager.

Kampagnen varer omkring 9 timer, og selvom det starter som en hæsblæsende oplevelse, kan det begynde at føles en smule repetitivt hen imod slutningen. Når man først har fundet sine favoritvåben og sin foretrukne spillestil, mister spillet lidt af sin friskhed. Dog sørger variationen i banedesign og fjende typer for, at det aldrig bliver decideret kedeligt.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

En eksplosiv blanding af retro og moderne æstetik

Visuelt rammer Turbo Overkill en imponerende balance mellem retro og moderne. Spillet benytter sig af en pixel inspireret cyberpunk-stil med skarpe lys, neonfarver og en enormt detaljeret baggrund. Det føles som en opdateret version af, hvordan man husker 90’ernes shooters – snarere end hvordan de rent faktisk så ud. Banerne er fyldt med neon-oplyste gader, industrielle ruiner og højhastigheds-motorveje, der giver en følelse af konstant bevægelse og intensitet.

Soundtracket er tungt og energisk og understøtter perfekt spillets høje tempo, men det kan dog blive lidt ensformigt over tid. Flere stemningssættende lydeffekter kunne have gjort oplevelsen endnu mere intens, især da der ofte er øjeblikke, hvor fjender ikke siger noget, og deres våben mangler lyd, selv når de konstant skyder mod dig. Eksplosionerne og skudsalverne føles tilfredsstillende, men en større variation af baggrundslyde kunne have tilføjet mere atmosfære og gjort verdenen mere levende og dynamisk.

Foto: Trigger Happy Interactive / David Darville

Konklusion 

Turbo Overkill er en eksplosiv kærlighedserklæring til boomer-shooter genren, der både hylder fortiden og skubber grænserne for moderne actionspil. Spillet formår at tage det bedste fra 90’ernes actionhelte-spil og kombinere det med moderne, flydende gameplay og innovative mekanikker. Med et arsenal af sindssyge våben, et velfungerende opgraderingssystem og et banedesign, der konstant udfordrer spilleren til at være i bevægelse, er det en oplevelse, der holder adrenalinen pumpende fra start til slut.

Dog kan kampagnens sidste del føles lidt monoton, især hvis man har fundet sin foretrukne spillestil og ikke længere eksperimenterer med spillets mange muligheder. Nogle sekvenser kan begynde at føles mekaniske, når de samme typer fjender og angrebsmønstre gentager sig, men heldigvis sørger spillets tempo og variation i våben for, at det aldrig bliver decideret ensformigt.

Lydsiden kunne også bruge lidt mere variation, da den domineres af et energisk, men til tider gentagende soundtrack. Dog er disse små skønhedsfejl ikke nok til at ødelægge helhedsoplevelsen.

Turbo Overkill leverer en af de mest adrenalinfyldte shooter-oplevelser i nyere tid og beviser, at old-school action stadig kan føles frisk, innovativ og vanvittigt underholdende. Hvis du elsker high-speed action, absurde våben og en perfekt blanding af nostalgi og innovation, så er Turbo Overkill et spil, du ikke vil gå glip af.


Udvikler/Udgiver: Trigger Happy Interactive / Apogee Entertainment

Genre: FPS- Shooter, Indie, Platforming

Platform: Xbox Series S|X (Anmeldt på), Xbox One, PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, PC,


David Darville – Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.





© Copyright - arkaden.dk