Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Serverproblemer på udgivelsesdagen
Microsoft Flight Simulator 2024 (MSFS2024) havde en turbulent afgang, da det åbnede sine porte tirsdag kl. 17 dansk tid. Udgivelsesdagen var præget af serverproblemer, hvilket førte til adskillige tekniske problemer. Mange spillere sad fast på spillets loading screen, og de der kom forbi, oplevede mange fejl og mangler. Frustrerede fans tog til fora og sociale medier for at udtrykke deres utilfredshed. Denne frustration afspejlede sig i spillets vurdering på Steam, som stadig ligger på “Mostly Negative”.
Mindre end et døgn efter udgivelsen udgav nøglepersoner bag spillet en kort video, hvori de beklagede problemerne og forklarede, at de fuldstændig undervurderede den massive trafik, og at deres infrastruktur simpelthen ikke kunne følge med. Sebastian Wlock, Asobo CEO og medstifter, uddybede, at de havde lavet tests, hvor de simulerede en belastning på 200 tusind brugere, men at deres infrastruktur mod forventning blev overrumplet. Han tilføjede, at nogle brugere kunne opleve, at de godt kunne komme ind i spillet, selvom noget af indholdet stadig manglede at blive streamet fra skyen. Derfor kunne man opleve, at noget indhold i spillet manglede eller ikke fungerede korrekt.
Et halvt døgn efter udgivelsestidspunktet var problemet mere eller mindre forsvundet for mit vedkommende, og langt de fleste spillere har nu adgang til spillet, mens det lader til at bestemte regioner fortsat er plaget af problemet. For et par dage siden kunne udviklerne meddele, at de fortsat arbejder på at løse problemerne forbundet med serverne, samt at de har udgivet en hotfix, der adresserer platformens stabilitet.
Gode nyheder: Vi har foretaget fortsatte forbedringer, der giver en mere jævn adgang til simulatoren. Vi har også udsendt en hotfix, der yderligere øger stabiliteten og forbedrer spilleroplevelsen ved at løse kritiske problemer. Vi vil fortsætte med at undersøge eventuelle problemer og holde fællesskabet informeret. Tak igen for jeres vedvarende støtte, og nyd jeres tid i luften.
– Jorg Neumann, leder af Microsoft Flight Simulator
Simulatorens cloud-baserede arkitektur
Microsoft Flight Simulator 2024 er i høj grad afhængig af streaming af indhold fra skyen via Microsofts Azure-infrastruktur, da langt størstedelen af spillets indhold bliver streamet. Forgængeren fra 2020 benyttede udelukkende streaming til indholdet, der er associeret med den digitale kopi af kloden. Streaming er en forudsætning for, at spillet kan have en så detaljeret repræsentation af hele verdenen, inklusive diverse konstruktioner som lufthavne og byer. I takt med at udviklerne tilføjede stadig flere håndlavede lufthavne og menneskeskabte konstruktioner, samt det voksende bibliotek af tredjepartsudvidelser som fly og lufthavne, begyndte pladskravet at vokse. Derfor besluttede man med MSFS2024 at lade størstedelen af spillets indhold streame fra skyen for at lette byrden på brugerens lager. Denne tekniske løsning afspejles også i spillets systemkrav, som fremhæver et lagerkrav på kun 50 GB til PC. Diagrammet herunder fremhæver forskellene mellem de to simulatorer i forhold til, hvilket indhold der bliver streamet fra skyen.
Den problematiske udgivelse har bidraget til at gøre dette tiltag til et af spillets mest kontroversielle, og nogle fans efterspørger nu mindre afhængighed af streaming og muligheden for selv at vælge, hvilket indhold der bliver streamet. De påpeger, at det potentielt er problematisk, at simulatoren er så afhængig af skyen, og at de omfattende tekniske problemer ved udgivelsen kunne gentage sig i forbindelse med perioder med øget belastning. Dertil er der en frygt for, at denne løsning i højere grad vil påvirke brugere med langsommere internethastighed og dermed gå ud over brugere i bestemte regioner.
Vi kender endnu ikke konsekvenserne af at spille spillet med dårlig internethastighed. Vi kan få nogle indikationer fra anekdoter fra spillere, der påstår, at deres spiloplevelse er væsentlig forringet af lav internethastighed. Men der er behov for en mere systematisk tilgang samt en vurdering af, hvor meget data spillet egentlig bruger under forskellige forhold. Desuden har udviklerne tidligere udtalt, at brugere får mulighed for at hente indholdet fra spillets markedsplads ned lokalt, men det er endnu uvist, om det bliver muligt at hente al det indhold, der i spillets forgænger fra 2020 lå lokalt på din enhed.
Problemer med bagudkompatibilitet
Overbelastede servere er ikke det eneste problem, der plager spillets udgivelse. På trods af løfter fra udviklerne omkring ligetil bagudkompatibilitet for indhold produceret af tredjepartsudviklere, har flere tredjepartsudviklere nu kommunikeret, at de har oplevet vanskeligheder med at tilpasse deres indhold til den nye simulator, eftersom der er tale om flere ændringer til spillets kernefunktioner. Derfor har man besluttet, at simulatorens butik med tredjepartsindhold ikke er tilgængelig ved spillets udgivelse. Neumann forklarede i en udvikler-stream, at udskydelsen sker for at sikre, at tredjepartsudviklerne får mere tid til at sørge for, at deres indhold virker korrekt i den nye simulator. Vi ved endnu ikke, hvornår vi kan forvente, at butikken vender tilbage.
Jeg har heldigvis ikke været plaget af problemerne forbundet med serverne siden onsdag, og der er ikke noget, der har stået i vejen for, at jeg har kunnet fordybe mig i spillets mange funktioner. Du kan se frem til at læse min anmeldelse her på Arkadens hjemmeside, når den udkommer inden for en uges tid.
Om skribenten:
Nicolaj Kelm Jyde – Vært & Anmelder
Til daglig er Nicolaj evighedsstuderende i kemi, men når han ikke er begravet i bøgerne, er han medvært på Arkadens podcast, hvor han dyrker sin passion for spil. Han pauser gerne Microsoft Flight Simulator for at anmelde de nyeste spil for Arkaden men føler sig mest hjemme i førstepersonsskydespil.