Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Two Falls (Nishu Takuatshina)-anmeldelse – Et dybt narrativt indiespil om tro, natur og overlevelse

Foto: Adventure Game Hotspot

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
4 november, 2024

Hvad sker der, når man kombinerer en fascinerende historisk setting med fortællinger om tro og naturens kræfter?

Two Falls er et kort narrativt indie-spil, der har fokus på historiefortælling og valg, og som er blevet skabt i tæt samarbejde med den oprindelige befolkning i Canada. Spillet, der er udviklet af Unreliable Narrators, tager udgangspunkt i to hovedpersoners skæbner i det 17. århundredes Ny Frankrig, hvor naturens kræfter, koloniseringens konsekvenser og menneskelige relationer flettes sammen. Den kulturelle baggrund og den historiske kontekst spiller en central rolle, og spillet byder på en unik rejse gennem både geografiske og spirituelle landskaber.

Vi er i år 1665, hvor vores hovedperson, Jeanne, efter et skibsforlis, vågner op på strandbredden, hvor hun er skyllet i land. Hendes eneste følgesvend er hunden Capitaine, men hun er overbevist om, at de to ikke kan være de eneste overlevende og begynder derfor en søgen efter andre, der måske også har klaret sig.

Franske Jeanne er strandet i The New World, også kaldet Nouvelle-France, eller Ny Frankrig, som var destinationen for skibet, hun var om bord på. Ny Frankrig var navnet på det enorme, men tyndt befolkede område, som Frankrig koloniserede i 1600-tallet. I Two Falls befinder vi os i den nordlige del, nær Quebec i det nuværende Canada.

Capitaine og Jeanne er skyllet i land i Ny Frankrig. Foto: Unreliable Narrators/Lau Eskildsen

Jeanne er dog ikke den eneste karakter, vi styrer. 35 kilometer væk fra stranden, hvor Jeanne er strandet, møder vi Innu-indianeren Maikan, der er ved at undersøge, hvad der forårsager alvorlige frostskader på naturen i det område, han kalder hjem. Under sin søgen finder Maikan liget af en ulv, hvis hvide skind er blevet fjernet og efterladt til at rådne. Ifølge Maikan har denne handling gjort ånderne vrede og truet Innu-folkets eksistens. Derfor må Maikan nu på en mission for at finde det hvide ulveskind og bringe det tilbage til ulven, så denne kan begraves med sit skind, og ånderne kan blive formildet.

Two Falls er et spil, der satser hårdt på sit narrativ og de valg, spillets karakterer må tage – men knap så meget på grafik og gameplay. Udvikleren, Unreliable Narrators, har skabt et spil, der i sin kerne er en walking sim, hvor man for det meste bevæger sig gennem Canadas barske natur, interagerer med omgivelserne og taler med andre centrale karakterer. Desværre har spillet en tendens til at fratage spilleren kontrollen ret ofte, og der er flere øjeblikke, hvor man blot bliver tilskuer til handlingen. Gameplayet er minimalt og består primært af at styre Jeanne eller Maikan (når man får lov), samt at trykke på en knap for at kravle under en træstamme, undersøge en genstand eller vælge en samtalemulighed.

Foto: Unreliable Narrators/Lau Eskildsen

Undervejs vil Jeanne og Maikan træffe valg, der påvirker deres syn på verden, og hvert valg bliver synliggjort ved at vise, hvordan det påvirker karaktererne. Det er et interessant system, som har indflydelse på karakterudviklingen – som er spillets stærkeste element.

Et andet stærkt element er den fortælling, spillet leverer. Med udgangspunkt i et interessant geografisk område og en spændende tidsperiode, fortæller historien om tro og religion – men også om at tro på andre mennesker, at respektere naturen og at undgå at udnytte dens ressourcer. Spillet kommenterer også på den europæiske kolonisering af Nordamerika og de vidtrækkende konsekvenser, det havde for den oprindelige befolkning.

Desværre bliver Two Falls til tider overforklarende, som om udviklerne frygter, at vi ikke helt forstår budskabet, medmindre det skæres ud i pap. Bare rolig, Unreliable Narrators – vi er med.

Stemmeskuespillet er solidt, og lydeffekterne fungerer godt, men musikken er det lydmæssige højdepunkt, der virkelig understøtter det indlevende narrativ.

Foto: Unreliable Narrators/Lau Eskildsen

Spillet byder også på et interessant codex eller opslagsværk om man vil, der især vil fange de historieinteresserede. Udover karakterer og steder suppleres der med historiske fakta, som giver en god indsigt i den tid, hvor franskmændene for alvor begyndte at kolonisere Nordamerika og mødte de indfødte folk.

Teknisk set har Two Falls dog nogle knaster, som forhåbentlig kan udbedres med kommende opdateringer. Spillet har problemer med uensartede frames per second, hvilket får det til at hakke en smule til tider. Det er ikke et stort problem, men mærkbart. Spillet er heller ikke et grafisk powerhouse, så det undrer mig, at det bliver et problem på min PC, som ellers uden problemer kan køre langt mere krævende spil.

Derudover oplevede jeg også små bugs, som da Jeanne under en samtale pludselig gik baglæns væk fra den karakter, hun talte med, for at stoppe op og fortsætte samtalen på afstand. Det var faktisk ret underholdende, men det ødelægger selvfølgelig den ellers godt fortalte historie.

For at være ærlig er Two Falls ikke et særligt kønt spil, især når det kommer til karaktermodellerne. Omgivelserne kan dog være ret flotte til tider, og den gode brug af belysning skaber nogle smukke naturområder og en atmosfærisk oplevelse.

Two Falls kan i momenter være rigtigt flot. Foto: Unreliable Narrators/Lau Eskildsen

Konklussion

Two Falls er et kort, men engagerende narrativt eventyr, som tager omkring syv timer at gennemføre. Selvom spillet har nogle tekniske knaster og et simpelt gameplay, så formår det alligevel at levere en stærk historie med dybe temaer om tro, relationer og respekt for naturen. Den kulturelle autenticitet og historiske kontekst, der er blevet skabt i samarbejde med den oprindelige befolkning i Canada, giver spillet en unik stemning, som gør det svært ikke at anbefale. Hvis du værdsætter en god fortælling, vil Two Falls helt sikkert være en oplevelse, du bør give dig selv tid til.

Udvikler: Unreliable Narrators

Genre: Indie, Adventure, Walking Sim

Platform: PC (anmeldt på)

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk