Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil

Foto: SEGA

Af Kasper Hansen
3 december, 2024

Et lille smugkig på Two Points Studios' kommende management spil, hvor man holde styr på et karikeret museum

Two Point Studios, grundlagt i 2016 af tidligere talenter fra Bullfrog og Lionhead Studios, har gjort sig bemærket med humoristiske simulationsspil som Two Point Hospital (2018) og Two Point Campus (2022). Med deres unikke blanding af kreativt design og humor har de formået at genoplive simulationsgenren. Efter SEGA’s opkøb i 2019 har studiet fortsat sin succes med spil, der balancerer tilgængelighed og dybde.

For nylig fik Arkaden et lille smugkig på deres kommende titel, Two Point Museum, som jeg havde fornøjelsen af at prøve kræfter med. Over seks timers gameplay oplevede jeg det nyeste skud på stammen, hvor man denne gang skal administrere et museum. Spillet byder på samme skæve humor og strategiske udfordringer, som fans af serien kender og elsker. Denne gang med en frisk vinkel på museumsverdenen.

Det første museum. Foto: Two Point Studios

Karikeret og hyggeligt

For ikke så længe siden kastede jeg mig over det i mindre øjne komplekse management-spil Industry Giant 4.0—et spil, der med sin rå sværhedsgrad næsten slog pusten ud af mig. Men alting har en lys side. For da jeg satte mig ned med Two Point Museum, føltes det lettere tilgængeligt og nemt. Ikke fordi spillet er uden udfordringer, men dets simple og intuitive opbygning gør det langt mere tilgængeligt. Alligevel må man holde sig på dupperne, hvis man vil opnå succes.

Denne gang handler det om at administrere et museum med fokus på oldtidens kæmper: dinosaurerne. Et tema, der straks gav mig små associationer til filmen Nat på Museet. Desværre er der ingen magisk tavle til at bringe udstillingerne til live, men hvad spillet mangler i magi, kompenserer det for med charme.

Grafikken er holdt i Two Point Studios’ karakteristiske stil—en let karikeret og farverig præsentation, der gav mig følelsen af en wholesome stemning. Stemningen er ualmindeligt hyggelig, og det er svært ikke at trække på smilebåndet, når man ser museets besøgende. Selv med et lettere setup formår spillet stadig at balancere det sjove med strategiske overvejelser, og det er netop det, der gør det til en fornøjelse at spille.

Kortet over expeditions. Foto: Two Point Studios

Expeditions

I Two Point Museum er det ikke bare en simpel opgave at fylde museets sale med fossiler og skeletter af dinosaurer. I stedet for at købe dem direkte, skal du hyre eksperter og sende dem på ekspeditioner for at finde de eftertragtede fund. Disse ekspeditioner tager tid og kan variere i sværhedsgrad, afhængigt af hvor risikovillig du er. Jo større risiko, desto større belønning—men også større chancer for, at dine eksperter vender hjem med skader.

Ud over at administrere dit museum og sørge for, at besøgende har en god oplevelse, skal du også planlægge strategisk for at skaffe de mest interessante genstande. Hvert fund, fra små fossiler til store skeletter, bringer nyt liv til museet og kan trække flere besøgende til.

Spillet balancerer på en fin linje mellem det tilgængelige og det udfordrende, og ekspeditionerne fungerer som en spændende ekstra aktivitet, der komplementerer selve museumsdriften.

Én af de store skeletter. Foto: Two Point Studios

Diversitet

I Two Point Museum er det altid spændende at låse op for et nyt museum, fordi hvert nyt sted bringer et nyt tema og friske udfordringer. Det første museum, jeg spillede, fokuserede på dinosaurer og andre forhistoriske dyr. Her var opgaven at samle fossiler og bygge imponerende udstillinger med alt fra små knogler til store skeletter.

Da jeg fik adgang til det næste museum, ændrede spillets fokus sig. Denne gang handlede det om fisk og akvarier. I stedet for at grave i jorden gik ekspeditionerne nu ud på at fiske og finde sjældne arter. Hver fisk kræver specifikke betingelser—fra vandtemperatur til akvariets størrelse—så det handler om at balancere miljøet og sikre, at udstillingerne både er spændende og fungerer for fiskene.

Variationerne mellem de to museer gjorde oplevelsen interessant, selvom grundmekanikken forblev genkendelig. Jeg ved endnu ikke, hvor mange forskellige museer der vil være ved den fulde udgivelse, men allerede nu virker spillets bredde lovende, og det er sjovt at se, hvordan hvert tema bringer sit eget særpræg til spillet.

Det andet museum med fisk. Foto: Two Point Studios

Konklusion

Med de timer, jeg brugte på at prøve Two Point Museum, efterlod spillet mig med et solidt indtryk. Det rammer en fin balance mellem enkelthed og dybde. Det er let at komme i gang med, men har nok kompleksitet til, at man ikke bare kan læne sig tilbage og lade alting klare sig selv. Variationen i spillet skinner også igennem, og selvom jeg ikke stødte på mange problemer, kan jeg læse mig frem til, at jeg har været heldig med kun få tekniske bump undervejs. Der var dog et par situationer, hvor mine ansatte virkede lidt forvirrede over deres opgaver.

Det, der virkelig fungerer, er den måde, spillet formår at gøre noget så ordinært som at drive et museum til en oplevelse, der føles levende og underholdende. Two Point Studios’ velkendte, karikerede stil spiller en stor rolle i dette. Grafikken og humoren giver spillet en hyggelig, wholesome stemning, der gør det svært ikke at smile, selv når noget går galt. Selvom der stadig er plads til finpudsning, formår Two Point Museum at tage et tema, der kunne virke tørt, og gøre det til en engagerende og charmerende oplevelse.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk